7 ieteikumi degvielas patēriņa samazināšanai
Ņemot vērā pēdējā laika notikumus, ik viens autovadītājs ir pamanījis būtisku cenu pieaugumu degvielai.
Dīzeļdegvielas cena 2022. gada jūnijā, salīdzinot ar 2021. gada jūniju ir sadārdzinājusies vidēji par 64,9%, benzīna par 57,5%, bet auto gāzes cena augusi par 30,4%. Liela daļa sabiedrības ir mainījusi savus braukšanas paradumus, rūpīgi izvērtējot braukšanas nepieciešamību. Bet kā ir ar to sabiedrības daļu, kurai braukšanas ieradumus nav iespējams mainīt dažādu apsvērumu dēļ, piemēram, bērnu nogādāšana izglītības iestādēs, darba specifika un citas svarīgas lietas? Esam sagatavojuši nelielu palīgu, kas, kaut minimāli, bet var palīdzēt ietaupīt degvielas patēriņu.
1. Regulāra transportlīdzekļa apkope
Transportlīdzekļa regulāra apkope ir viens no pamatnoteikumiem, lai pēc iespējas ekonomiskāk varētu pārvietoties. Svarīgi ir uzmanīt dažādu automašīnas šķidrumu līmeni, piemēram, eļļas līmeni, dzesēšanas šķidrumu, bremžu šķidrumu u.c. Ja šķidrumu līmenis nav atbilstošs, tas var paaugstināt degvielas patēriņu. Viena no svarīgākajām automašīnas tehniskajām lietām ir regulāra sprauslu pārbaude, jo ir ļoti svarīgi ar kādu spiedienu degviela tiek iesmidzināta dzinējā. Ja sprauslas savu ir nokalpojušas, degviela tiek burtiski “ielieta” par daudz un mašīnas jauda samazinās, turpretī degvielas patēriņš pieaug. Svarīgi pievērst uzmanību arī degvielas sūknim un degvielas filtram. Pirmā pazīme, kas liecina par nepareizu sūkņa darbību – degvielas smaka automašīnas salonā. Ne mazāk svarīgs faktors ir piemērots spiediens automašīnas riepās.
2. Braukšanas ātrums un pareiza pārnesuma izvēle
Jo lielāks ātrums, jo vairāk degvielas tiek patērēts. Pareizāk – pārmērīgi liels ātrums. Pilsētā degvielas patēriņš parasti ir lielāks nekā braucot pa taisnu šoseju ārpus apdzīvotas vietas, kas, protams, ir pašsaprotami. Pilsētā iesakām izvelēties pēc iespējas lielāku pārnesumu – līdz 2000 apgr./min. - protams, ka tas atkarīgs arī no mašīnas specifikācijas un ražotāja ieteikumiem. Jo ātrāk griežas dzinējs, jo vairāk degvielas tas patērē. Visefektīvākais un ekonomiskākais braukšanas ātrums ir 90-100 km/h. Piemēram, braucot ar ātrumu 120 km/h tiek patērēta vairāk degviela, kāds teiks, tā var ātrāk nokļūt galamērķī. Laika ieguvums būs vien pāris minūtes, taču to atspēko degvielas ekonomija un iespējamais policijas uzliktais naudas sods.
3. Paredzēt vairākus soļus uz priekšu
Šis vairāk attiecās uz tiem, kas ikdienā pārvietojās pa pilsētu. Lai samazinātu degvielas patēriņu, svarīgi ir paredzēt vairākus soļus uz priekšu, piemēram, strauji nepaātrināties, ja zini, ka pēc pāris sekundēm atkal būs jāapstājas pie kārtēja luksofora. Latvijas kopējā ceļu satiksmes dalībnieku izpratne ir maigi izsakoties zema, tāpēc biežāk pieļautā kļūda ir pārāk novēlota bremzēšana. Ja pamani, ka priekšā būs nepieciešams apstāties, atlaid gāzes pedāli un turpini ripot.
4. Kruīza kontroles izmantošana
Kruīza kontroles izmantošana ir viens no labākajiem risinājumiem degvielas ekonomijai. Tas ir arī ērts veids, kā tālos braucienos nenogurt. Kruīza kontrole palīdz izlīdzināt un sabalansēt degvielas patēriņu. Svarīgi atcerēties, ka tā kontrolē iestatīto braukšanas ātrumu, tāpēc, braucot lejā no kalna, to nepieciešams izslēgt. Neizslēgta kruīza kontrole bremzēs automašīnu, tādā veidā patērējot vairāk degvielas brīdī, kad atkal brauksiet kalnā.
5. Gaisa temperatūra automašīnā
Ikvienam patīk justies komfortabli automašīnā, tāpēc vasarā izmantojam kondicionētāju, bet ziemā – siltāku gaisa temperatūru. Protams, ka komforts ir svarīgs, bet degvielas taupīšanas nolūkos iesakām ģērbties atbilstoši arī automašīnā. Jebkura gaisa temperatūras regulēšana patērē vairāk degvielas, jo tā izmanto dzinēja jaudu, tādējādi palielinot degvielas patēriņu.
6. Braucienu apvienošana
Ja vien iespējams, iesakām apvienot braucienus, piemēram, darba vajadzību un veikala apmeklējuma apvienošana. Kad dzinējs ir silts, tas darbojas visefektīvākajā režīmā, savukārt vairākas “aukstās” iedarbināšanas reizes palielina degvielas patēriņu, lai gan kopējais nobraukums varētu būt vienāds.
7. Automašīna nav noliktava
Kā zināms, tad jebkurš papildus kilograms automašīnā rada lielāku degvielas patēriņu. Iesakām izņemt no bagāžas nodalījuma visas brauciena laikā nevajadzīgās lietas. Tas pats attiecās uz jumta bagāžnieku un citiem papildus aprīkojumiem. Atvērti logi, braucot pa šoseju, rada papildus slodzi automašīnai, tāpēc arī tie nav savienojami ar degvielas ekonomiju.
Astotais ieteikums būtu – nebraukt vispār, protams, ka tas skan visai utopiski un izraisa smaidu. Sadārdzinātās degvielas izmaksas likušas pārdomāt brauciena nepieciešamību, ja vien iespējams, dodies ar kājām, velosipēdu vai sabiedrisko transportu, tādā veidā rūpējoties arī par zaļāku vidi mums apkārt!