7 pasaulē interesantākie transporta veidi
Mūsdienās esam pieraduši pie klasiskajiem pārvietošanās veidiem. Vai kādreiz esat iedomājušies, cik dažādi transporta veidi pasaulē pieejami?
To ir tik daudz, ka visus uzskaitīt nemaz nav iespējams. Gandrīz katrā valstī ir kāds reģionam raksturīgs transporta veids, ar kuru neizbraukt būtu grēks, piemēram, mūsu pašu Siguldas gaisa tramvaju. Aplūkosim 7 neparastus transporta veidus, ar kuriem vienkārša pārvietošanās, no punkta A uz punktu B, pārtop par veselu piedzīvojumu.
Wuppertaler Schwebebahn – piekares dzelzceļš
Šis ir senākais elektriskais dzelzceļš pasaulē ar piekārtiem vagoniem, veidojot unikālu transporta sistēmu Vācijā. Pirmais sliežu ceļš tika atklāts 1901. gadā. Dzelzceļa līnija ir saistīta ar sākotnējo pilsētu izaugsmi un to iespējamo apvienošanos ar Vupertāli, taču laika gaitā tā arī netika apvienotas vairākas pilsētas. Šis vilciens kursē pa 13,3 kilometru garu posmu, un pilsētas iedzīvotājiem ir neatņemama sabiedriskā transporta sastāvdaļa. Katru dienu tas pārvadā apmēram 80 000 cilvēku. Jau gadu desmitus tas ir kļuvis par ievērojamu apskates objektu. Pilna maršruta veikšana aizņem apmēram 30 minūtes, tā augstums virs zemes – 8 līdz 12 metri. Vilciens kursē virs Vuperes upes, kā arī šķērso autoceļu A46. Kopš 2019. gada 1. augusta tiek izmantoti tikai jaunie transporta sastāvi.
Coco Taxi - Kubas kokosa taksometri
Par kokosa taksometru izcelsmi nav zināms daudz, taču tiek uzskatīts, ka tie pirmo reizi tika ievesti Havanā deviņdesmito gadu sākumā. Līdz tam Kuba nebija populārs tūristu galamērķis, sarežģīto politisko iemeslu dēļ. Padomju Savienības sabrukuma rezultātā, Kuba sāka būtiski investēt tūrismā. Šis taksometrs ir skrejritenis ar stiklšķiedras korpusu. Tā ātrums var sasniegt līdz 30 km/h. Dzeltenie taksometri ir paredzēti tūristiem, savukārt melnie – vietējiem iedzīvotājiem. Ar braukšanu gan ir jābūt uzmanīgiem, ieteicams pirms brauciena sākuma vienoties par izmaksām, jo šoferi bieži vien mēdz apkrāpt tūristus, pieprasot pārāk lielu samaksu. Transporta nosaukums cēlies no tā izskata - puslobīts kokosrieksts.
Norry - Kambodžas bambusa vilciens
Improvizēts dzelzceļa pakalpojums no Kambodžas, kas kursē pa metru platām sliedēm gar Battambangu un Puapetu pilsētām. Pasažieri sēž uz bambusa platformas, ko darbina elektriskā ģeneratora dzinējs, braucot ar ātrumu līdz 40 km/h. Sakarā ar dzelzceļa satiksmes atjaunošanu starp Puapetu un Pnompeņu, bambusa vilciens vairākus gadus nebija izmantojams, taču, pateicoties tūrisma pieprasījumam, tā sliedes pārcēla nepilnu 20 km attālumā. Vilcienu satiksme tika atjaunota 2018. gada janvāra vidū. Neskatoties uz bažām, ka jaunais bambusa vilciens vairs nebūs autentisks, un, ka tas atrodas pārāk tālu no pilsētas, tas joprojām tiek uzskatīts par vienu no populārākajiem galamērķiem Kambodžā.
Monte Toboggan – brauciens ar kamanām
Madeira ir pazīstama kā ļoti kalnaina un stāva Portugālei piederoša sala, tāpēc tā ir piemērota braucienam ar kamanām. Pirmās kamanas parādījās jau ap 1850. gadu, un bija lielisks pārvietošanās veids starp Monte un Funšalu. Tas joprojām ir populārs transporta veids pilsētas iedzīvotājiem. Katru gadu tas piesaista tūkstošiem tūristu, kuri vēlas izbaudīt šo braucienu, slīdot lielā ātrumā pa šaurām, līkumainām ieliņām. Divvietīgās pītās kamanas slīd lejā pa kalnu, to stumj un stūrē divi tradicionāli baltās kokvilnas drēbēs tērpti vīrieši, kā bremzes izmanto zābakus ar gumijas zoli. 2 kilometru garā trase tiek veikta aptuveni 10 minūtēs, dažkārt sasniedzot ātrumu līdz pat 50 km/h.
Tünel - vēsturiska metro funikuliera līnija
Stambula vienmēr ir bijusi populāra ar savu metro funikuliera līniju. Tai ir divas stacijas, kas savieno Karaköy un Beyoğlu kvartālus. Augšējā stacija ir par 61,55 metriem augstāka nekā apakšējā, veidojot 15 % kopējo slīpumu. Tunelis būvēts no ķieģeļiem, tā kopējais brauciena garums ir 537 metri. Līnija tika atklāta 1875. gadā, Tünel ir otrā vecākā pazemes dzelzceļa līnija pasaulē pēc Londonas metro. Lai arī brauciena garums ir īss un aizņem vien nepilnas 2 minūtes, tas ievērojami atvieglo daudzu pilsētnieku ikdienu. 2007. gadā ekspluatācijā tika nodota jauna ritošā sastāva paaudze, kas braucienu padarīja komfortablāku.
Gondola – Venēcijas lepnums
Kas gan ir Venēcija bez gondolas.. Tā ir plakana un izgatavotas no koka. Tās ir 11 metrus garas, sver ap 600 kg un tiek izgatavotas ar rokām speciālās darbnīcās. Pirms apmēram 100 gadiem Venēcijā bija ap 10 000 gondolām, šobrīd palikušas apmēram 500. Vietējie iedzīvotāji kā pārvietošanās līdzekli gondolas izmanto ļoti reti, tam ir domātas speciālas laivas, taču tūristi labprāt novērtē šādu grandiozu braucienu. Līdzīgi kā ar taksometriem Kubā – pirms brauciena uzsākšanas vajadzētu vienoties par samaksu, arī šeit dzirdēts, ka tūristiem tiek prasītas pārlieku lielas samaksas. Gondola ir kā Venēcijas luksusa mašīna. Lai gan melna ir oficiālā krāsa, tās pieejamas dažādās krāsās.
DUKW - amfībijas kravas automašīna
Šis ir unikāls piemērs, kā vecu tehniku integrēt mūsdienu sabiedrībā. Šīs mašīnas Otrā pasaules kara laikā izstrādāja amerikāņu militārpersonas, lai transportētu aprīkojumu un karaspēku gan pa sauszemi, gan ūdeni. Mūsdienās tās veic maršrutu gan pa Londonas ielām, apmeklējot slavenākos objektus, gan Temzas upi, kas ļauj Londonu iepazīt no cita skatu punkta. Tas ir laivas un mašīnas apvienojums. Diemžēl šobrīd ierastās ekskursijas maršruts nav pieejams, jo vieta, kur šis transportlīdzeklis varēja droši iebraukt upē, nav pieejama. Tiek veikta vērienīga kanalizācijas sistēmas izbūve, bet sagaidāms, ka drīzumā braucieni varēs notikt ierastajā maršrutā.