Apvienotās Karalistes autopārvadājumu tarifi sasnieguši augstāko līmeni trīs gadu laikā
Apvienotajā Karalistē 2022. gads iesācies ar izmaksu pieaugumu tieši sauszemes pārvadājumiem, sasniedzot augstāko tarifu līmeni trīs gadu laikā.
Izmaksu palielināšana saistīta ar degvielas cenu kāpumu, vispasaules pandēmijas sekām, Brexit, autovadītāju trūkumu un pensionēšanās vecuma sasniegšanu. Visā pasaulē šobrīd ir ļoti izplatīts riska faktors, ka zinoši un profesionāli darbinieki ir sasnieguši pensijas vecuma slieksni un vēlās izbeigt darba attiecības, taču vietā nevar atrast atbilstoši kvalificētus darbiniekus. Kamēr jaunie izaicinājumi turpina ietekmēt kravu pārvadājumus, vidējā pārvadājuma cena par jūdzi no 2020. gada decembra līdz 2021. gada decembrim pieaugusi par vairāk nekā 30%.
Šis pieaugums bija gaidāms, nemaz nerunājot par to, ka tas ir periods, kurā bija ārkārtīgi liels pieprasījums pēc pārvadājumu un kurjeru pakalpojumiem. Brexit un Covid joprojām ir divas galvenās galvassāpes autopārvadājumu nozarei. Brexit ir ne tikai licis daudziem autovadītājiem pamest nozari, bet arī daudz vairāk birokrātijas un kavēšanās ikreiz, kad autovadītāji šķērso robežas. Sagaidāms, ka jaunu autovadītāju pieņemšana darbā varētu kļūt aiz vien sarežģītāka un laikietilpīgāka. Dati liecina par atšķirībām starp kurjerpasta un smago kravas automašīnu sektoru, kas kļuvusi arvien pievilcīgāka nozare šoferiem, kā rezultātā pārvadājumu rādītāji pieaug ātrāk nekā vieglo kravas transportlīdzekļu nozarē. Benzīna cenu kāpums ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas veicina cenu kāpumu par kravu autopārvadājumiem. Saskaņā ar ONS datiem benzīna cena 2021. gada novembrī sasniedza visu laiku augstāko cenu - 145,8 pensus par litru, salīdzinot ar 112,6 pensiem par litru gadu iepriekš, kas ir gandrīz 30% pieaugums.
2022. gadā mazumtirdzniecības eksperti prognozē ekonomikas izaugsmes kritumu, jo Covid ietekmē cilvēki samazinās tēriņus par viesnīcām, izklaidēm personīgajiem pakalpojumiem, taču vairāk iepirksies internetā. Paredzams, ka tas radīs nepārtrauktu spriedzi piegādes ķēdēs, kas varētu īpaši smagi ietekmēt pārtikas rūpniecību. Nozares cenšas pielāgoties dzīvei pēc Brexit, taču tā cieš no darbaspēka trūkuma, kas būtībā apdraud visas nozares. Ārvalstu darbaspēks spēja aizpildīt tukšās darbavietas, taču pēc Brexit tas ir kļuvis sarežģītāk. Svarīga lieta ir 2022. gada 1. janvārī ieviestā pilnīgā muitas pārbaude ES importam Apvienotajā Karalistē. Tāpat kā traucējumi uz robežas, šīs izmaiņas var izraisīt arī lielākas izmaksas, kas radušās dēļ nepareizi aizpildītiem dokumentiem un deklarācijām. Arī furgonu vadītāji saskarsies ar lielāku birokrātiju. No 2022. gada maija būs nepieciešama jauna licence, lai iekļūtu ES, kas uzņēmējiem radīs papildus izmaksas.
Pagaidām nav prognozējams cenu samazinājums, taču krīzes pārvarēšanā ir iesaistījusies arī Apvienotās Karalistes valdība. Tās uzdevumā ir risināt smago kravas automašīnu vadītāju trūkumu, piedāvājot jaunas apmācības iespējas un veicināt izaugsmi, taču eksperti brīdina, ka ir jādara vairāk, lai kravas automašīnu vadīšana kļūtu par pievilcīgu karjeras iespēju, kā arī nozari, kurā ir iespējams attīstīties un atbilstoši nopelnīt. Valdība uzsver, ka ir jādara viss iespējamais, lai autopārvadājumu nozari pārvērstu par izcilu karjeras izaugsmes vietu, padarot darba apstākļus pietiekami labus, lai piesaistītu nozarei jaunus darbiniekus. Tāpat Apvienotās Karalistes valdība saka, ka 2022. gads būs saspringts dēļ jaunajiem Brexit noteikumiem, kas jau ir stājušies spēkā un kuri vēl stāsies. Situācija ir saspringta un uzņēmēji mēģina rast jaunas alternatīvas kravu pārvadājumiem, taču bez sauszemes transporta iztikt nevarēs.