Automašīnas riepu atkārtota izmantošana un pārstrāde

Automašīnas riepu atkārtota izmantošana un pārstrāde

Neskatoties uz to, ka krava tiek pārvadāta ar dzelzceļa vai avio pārvadājumiem, preci uz ostu, dzelzceļa staciju vai lidostu nogādā auto transports. Gan vieglajam, gan smagajam transportam ir dažādas detaļas un nepieciešami atribūti, kas var atšķirties atkarībā no veicamā ceļa attāluma un mērķa.

Visiem auto transportiem ir nepieciešamas riepas – vasaras, ziemas sezonas riepas vai vissezonas riepas. Ir vēl specifiskāks riepu veidu sadalījums, bet to izmantojums atšķirsies no laika apstākļiem, kur transports pārvietosies. Visu veidu riepas ir jāmaina regulāri, lai nodrošinātu transporta drošu pārvietošanos un samazinātu negadījumu riskus, kā arī lai samazinātu lieku degvielas patēriņu. Regulāri veicot riepu maiņu, paceļas jautājums par utilizāciju. Kas ar tām īsti notiek?

Riepu labākās īpašības ir izturīgs materiāls un konstrukcija, bet pārstrādes procesā priekšrocības kļūst par traucēkļiem. Riepas ir ļoti izturīgas un dabiskā ceļā nesadalās. Tātad, ar tām ir jāveic dažādas manipulācijas, lai tās pārstrādātu vai no tām atbrīvotos. Tas nenozīmē, ka tās nevar pārstrādāt. Mums par laimi, tehnoloģijas ir sasniegušas tādu līmeni, ka riepas var izdevīgi pārstrādāt daudzos noderīgos produktos. Katru gadu tiek izmesti vairāki simti miljonu riepu. Tas ir tikai izmesto riepu skaits. Tās mētājas atkritumu izgāztuvēs, mežos, lielceļu malās un pat ūdenstilpņu dzīlēs.

Riepas ir īpaši nepateicīgas ilgstošai uzglabāšanai. To dobjā un apaļā forma aizņem daudz vietas. Tās nav iespējams uzglabāt cieši kopā bez īpašas sapresēšanas. Atklātā vidē riepās sakrājas ūdens, kas savukārt ir izcila mājvieta dažādiem mikroorganismiem. Šādos stāvošos ūdeņos vairojas dažādi insekti un baktērijas. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ vēl arvien riepas mēdz dedzināt. Taču, riepu dedzināšanas procesā, gaisā izdalās liels daudzums toksisku vielu. Tā kā tās pašas nesadalās, tad aprakt tās arī nav jēgas. Riepu formas dēļ, to iekšpusē esošais gaiss riepas lēnām un uzcītīgi izstumj no zemes apakšas. Tās ilgi nepaliek apraktas un ir jāmeklē jauns risinājums.

Riepu pārstrāde un atkārtota izmantošana pēdējos gados ir guvusi ievērojamus panākumus, daļēji vides saglabāšanas normatīvo aktu dēļ, daļēji jaunu tehnoloģiju dēļ, kas radījušas jaunas veco riepu izmantošanas iespējas. Viens no izplatītākajiem veidiem, kā pārstrādāt riepas, ir to sasmalcināšana. Šāda masa tiek izmantota veidojot ceļa uzbērumus, sajaucot ar asfaltu vai betonu kā celtniecības materiālu, vai triecienizturīgu pārklājumu bērnu rotaļu un sporta laukumiem. Vēl no šādām smalcinātām riepām, vai to daļām tiek veidotas brauktuves apmales gan lieliem autoceļiem, gan gājēju ietvēm.

Bet kas ir darāms ar riepām, kas netiek nodotas pārstrādei? Pasaulē netrūkst radošu cilvēku, kas ir izdomājuši veidus, kā izmantot riepas dažādos veidos. To izturība lieliski noder dažādiem projektiem. Viens no projektiem, ko varētu atcerēties gandrīz katrs bērns, ir šūpoles no riepas. Tā būtu vienā vai pat vairākos striķos kokā iekārta riepa, kas kalpo kā šūpoles bērniem. Vēl daudzos dārzos var manīt riepas kā puķu kastes vai ierobežojumus dobēm.

riepu atkārtota izmantošana

Vēl no riepām var izveidot vizuāli pievilcīgus sēžamos pufus. Riepu var aplīmēt vai aptīt ar virvi, lai radītu pinuma efektu. To var darīt arī ar audumu un pat ar mākslīgo kažokādu. Iespējas ir bezgalīgas, jo riepa ir kā balta lapa, uz kā kaut ko izveidot. Šāda veida mēbeles tiek pat tirgotas par lielām summām un daļa no ienākumiem ziedota vides aizsardzības fondiem.

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums