Baltijas jūrā būvē pasaulē garāko kombinēto zemūdens tuneli
Ja viss noritēs pēc plāna, jau 2029. gadā Dāniju un Vāciju savienos pasaulē garākais kombinētais zemūdens tunelis ar divām joslām, kā arī pa vienai dzelzceļa līnijai katrā virzienā.
Šobrīd Femārnbelta šauruma šķērsošana iespējama, izmantojot prāmju satiksmi starp Rødby un Puttgarden, kas ik gadu pārvadā miljoniem pasažieru. Prāmja kursēšanas laiks ir aptuveni 45 minūtes, taču jāņem vērā, ka uz konkrēto prāmi kravas automašīnām nepieciešams ierasties ātrāk. Kad satiksmei tiks atvērts tunelis, sauszemes kravu pārvadājumi maršrutā Vācija-Dānija tiks veikti ievērojami ātrāk. Paredzams, ka automašīnas tuneli varēs šķērsot nepilnās desmit minūtēs, taču vilciens – septiņās.
Kā tuneļa būvniecība ietekmēs kravu pārvadājumu un loģistikas nozari? Vai tuneļa būvniecība varētu samazināt kravu pārvadājumu izmaksas starp Vāciju un Dāniju?
Kad sākās tuneļa būvniecība?
Tuneļa būvniecība aizsākās 2008. gadā, kad Vācija un Dānija parakstīja līgumu par tuneļa būvniecību. Pēc līguma parakstīšanas bija nepieciešami vairāk nekā desmit gadi, lai abas valstis pieņemtu nepieciešamos tiesību aktus un veiktu ģeotehniskos un vides ietekmes pētījumus. Lai gan Dānijas pusē visi nepieciešamie saskaņojumi noritēja raiti, Vācijas pusē tas bija ievērojami sarežģītāk. Vairākas organizācijas, tajā skaitā prāmju uzņēmumi, vides grupas un vietējās pašvaldības apstrīdēja projekta apstiprināšanu, izvirzot pretenzijas par negodīgu konkurenci vai vides un trokšņa problēmām.
Tuneļa specifika
Tuneļa kopējais garums būs 18 kilometri. Tas atradīsies aptuveni 40 metrus zem Baltijas jūras. Tuneļa būvniecībai tiek izmantota speciāla iegremdēšanas tehnika, tas nozīmē, ka betona konstrukcijas tiek ražotas rūpnīcā un pēcāk veikta to piegāde līdz pat šaurumam. Kopā tiks izmantotas 89 betona sekcijas. Katras sekcijas garums būs 217 metri, 42 metri platumā, taču augstumā tā sasniegs 9 metrus. Apjomīgais būvniecības process ir viens no lielākajiem infrastruktūras projektiem Eiropā, būvniecības budžetam sasniedzot vairāk nekā 7 miljardus eiro.
Saīsināts brauciena laiks
Tuneļa izbūve ne tikai saīsinās kravu pārvadājumu laiku, bet arī ievērojami paātrinās ikdienas pārvietošanos un tūrisma iespējas. Šobrīd brauciens ar vilcienu no Kopenhāgenas uz Hamburgu aizņem aptuveni četras ar pusi stundas. Tiklīdz tiks atklāt jaunais tunelis, identisks brauciens aizņems aptuveni divas ar pusi stundas. Tāpat liela daļa cilvēku šobrīd izvēlās avio pārvadājumu, taču sagaidāms, ka nākotnē dzelzceļa izmantošana kļūs par vēl populārāku izvēli. Arī brauciens ar savu automašīnu būs par aptuveni stundu ātrāks nekā līdz šim.
Tuneļa ietekme uz loģistiku un kravu pārvadājumiem
Tuneļa izbūve sekmēs un pozitīvi ietekmēs tieši sauszemes kravu pārvadājumus un dzelzceļa kravu pārvadājumus. Noslēdzoties būvniecības procesam, tiks izbūvēts vēl viens sauszemes maršruts starp Zviedriju un Centrāleiropu. Tādā veidā tiks atklāts maršruts, kas būs par nepilniem 160 kilometriem īsāks nekā šobrīd. Par kravu pārvadājumu izmaksu samazināšanos šajā maršrutā gan vēl ir pāragri runāt, jo jāsaprot, ka par tilta izmantošanu tāpat būs jāmaksā. Šobrīd kravu pārvadājumi starp Skandināviju un Vāciju notiek, izmantojot prāmju satiksmi pāri Femārnbelta šaurumam, vai arī pa autoceļu starp Zēlandes, Funenas un Jitlandes pussalām.
Femārnbelta tunelis tiks integrēts TEN-T (Trans-European Transport Network) tīklā, veidojot svarīgu transporta koridoru starp Ziemeļeiropu un Centrāleiropu. Tas ievērojami ietekmēs reģiona ekonomiku, tirdzniecību un mobilitāti, veicinot ātrāku un efektīvāku preču un cilvēku pārvietošanu. Ursus Forwarding jau vairāk kā 17 gadus organizē visdažādākos kravu pārvadājumus visā pasaulē, tajā skaitā Dānijā un Vācijā.