Bīstamākā jūras katastrofa Šrilankas vēsturē

Bīstamākā jūras katastrofa Šrilankas vēsturē

Jūras kravu pārvadājumi ir neatņemama loģistikas sastāvdaļa. Pārvadājums pa ūdeni ļauj transportēt smagas un tālas kravas, kas ar sauszemes vai avio transportu nav iespējamas vai ir ekonomiski neizdevīgas.

Varētu šķist, ka mūsdienu pasaule ir attīstījusies pietiekami, lai spētu izvairīties no katastrofām un laicīgi spētu novērst radušās briesmas, diemžēl, tā nebūt nav. X-Press Pearl bija Singapūrā reģistrēts konteinerkuģis, kas tika nodots ekspluatācija vien 2021. gada februārī, taču liktenis tam nebija labvēlīgs - pēc nepilniem 4 mēnešiem, tas jau atradās jūras dzelmē netālu no Kolombo krastiem Šrilankā. Visa kuģa apkalpe tika veiksmīgi evakuēta. Ko tas nozīmē vietējiem iedzīvotājiem, un kādas sekas tas atstās uz tuvumā esošo zemūdens pasauli?

Kravas kuģis veda ķimikālijas, kad pēkšņi tas aizdegās, izraisot vides katastrofu, ar kuru salai, visticamāk, būs jāsadzīvo gadu desmitiem. Dienām tas stāvēja degošs Šrilankas piekrastē, biezu, tumšu dūmu mutuļos, kuri bija redzami kilometru attālumā. Pēc 12 dienu ilgas degšanas liesmas izdevās nodzēst. Brīdī, kad atbildīgie dienesti kuģi vēlējās ievilkt dziļāk jūrā, lai mazinātu katastrofas seku ietekmi uz vietējiem iedzīvotājiem, tas nogrima. Glābēji uz brīdi varēja uzelpot, taču lielākās problēmas vēl ir tikai priekšā. Uz kuģa joprojām atradās desmitiem bīstamu, ķimikāliju saturošu konteineru. Daži konteineri bija tik ļoti cietuši, ka tā saturs iztecēja ūdenī, saindējot tūkstošiem zivju, kā arī Šrilankas piekrastes smiltis vairs nebija saskatāmas – tajās atradās tonnām sīku plastmasas granulu. Smalki, apaļi plastmasas gabaliņi, kas stiepjas tik tālu, cik vien cilvēka acs var saskatīt. Šos plastmasas gabaliņus izmanto gandrīz visu plastmasas izstrādājumu ražošanas procesos.

 

 

Ķīmiskais piesārņojums ietekmēs valsti gadu desmitiem. Uz kuģa atradās dažādi bīstami elementi - slāpekļskābe, nātrija dioksīds, varš un svins. Nokļūstot ūdenī, ķīmiskās vielas iekļūst ūdens dzīvnieku organismos. Mazas zivis saindēšanās rezultātā ātri nomirst, bet lielākās, barojoties ar mazākajām zivīm, laika gaitā uzņem toksīnus. Pludmalēs tika izskalotas zivis, bruņurupuči un delfīni. Daži no tiem bija ieguvuši zaļganu nokrāsu, kas liecina par piesārņojumu ar metāliem un ķīmiskām vielām. Ko tas nozīmē? Arī izdzīvojušās jūras radības būs piesārņotas gadiem, nododot piesārņojumu jaunajām zivīm. Tas nozīmē, ka zivis no apgabala būs bīstamas cilvēkiem ne vien šobrīd, bet arī turpmākos gadus. Jebkurš atkritums, kas nonāk krastā, var tikt uzskatīts par kaitīgu. Plastmasas sadalīšanās var ilgt no 500 līdz 1000 gadiem, un, visticamāk, okeāna straumes to iznēsās uz krastiem visā Šrilankā un pat uz pludmalēm, kas atrodas simtiem kilometru attālumā no kuģa vraka.

“Mūsu ģimenes mirs badā” – frāze, kas izskanēja visā Šrilankā uzreiz pēc kuģa katastrofas. Zvejniekus satrauc ne tikai tas, kas atrodas zivīs, bet arī iespēja, ka vispār nevarēs noķert nevienu zivi. Tagad skartajā apgabalā makšķerēšana ir aizliegta – tas nozīmē, ka daudzi no viņiem praktiski vienas nakts laikā ir zaudējuši savus ienākumus un iztiku. Šajā apgabalā zivis vairojas koraļļu rifos, varas iestādes norādīja, ka visas šīs vairošanās vietas ir iznīcinātas ķīmisko vielu dēļ. Atbildīgās iestādes uzreiz lūdza finansiālu atbalstu, norādot, ka tūkstoši ir palikuši bez jeb kādiem ienākumiem. Palīdzība nepieciešama tik ilgi, kamēr norisināsies izmeklēšanas gaita, un kāds varēs kompensēt radušos zaudējumus.

Kas ar kuģi notiek šobrīd? Atlūzu aizvākšana tika atlikta kontinentam raksturīgā musona dēļ – sezonālam vējam, kas izraisa lielas gaisa temperatūras starpības starp sauszemi un jūru. Kuģa aizvākšana tika uzsākta vien šī gada sākumā, pagaidām esot izceltas ap 90% kuģa sastāvdaļu. Nogrimušā kuģa izvešana tika veikta divos posmos. Pirmajā posmā tika izņemti konteineri un gruži. Otrajā – pacelts nogrimušais kuģis, kā arī visu atlikušo kuģa sastāvdaļu aizvākšana. Šrilankas varas iestādes turpina sarunas par videi nodarītā kaitējuma kompensāciju. Kuģu īpašnieki uzreiz samaksāja 3,6 miljonus ASV dolāru. Zaudējumi līdz šim nav aprēķināti, taču Šrilankas varas iestādes pieprasīja ne mazāk kā 10 miljardus ASV dolāru. Izmeklēšanas process joprojām ir aktīvs un spriedums nav nolasīts. Sakarā ar neskaitāmām iesaistītām pusēm, izmeklēšanas gaita norit gausi. 

Lai vai kāds būs tiesas spriedums, dabai un jūras pasaulei nodarītais kaitējums ir milzīgs, tā spēs pilnība atjaunoties pēc vairāk kā desmit gadiem. Tikmēr vietējie zvejnieki ir spiesti pārorientēt savu darbību, jo makšķerēšana joprojām tiek uzskatīta par bīstamu. Nav noslēpums, ka katru gadu jūrā tiek pazaudēti tūkstošiem konteineru, taču šī katastrofa paliks atmiņā ilgi!

Related Articles

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums