Eiropas nozīmīgākās ostas
Katru gadu, ar jūras pārvadājumu palīdzību, tiek pārvietoti aptuveni 11 miljardi tonnu kravas. Tā ir vairāk nekā viena tonna uz katru pasaules iedzīvotāju. Tas pierāda, ka jūras transports ir viena no primārajām importa un eksporta pārvadājumu izvēlēm.
Visā pasaulē tiek būvētas un uzturētas ostas, kas var uzņemt pēc iespējas lielākus kravas kuģus. Lai arī dzīvojam 21. gadsimtā, nekas pārlieku nav mainījies. Tāpat kā senos laikos, kad civilizācijas pulcējās apkārt ostas pilsētām, jo tur varēja iegūt un mainīt dažādus labumus, tā arī šobrīd apkārt lielām ostas pilsētām ir izdevīgi celt noliktavas un ražot preces.
Ostu ietilpība tiek mērīta tāpat kā konteinerkuģu ietilpība, ko mēra 20 pēdu ekvivalenta vienībās TEU (Twenty foot equivalent unit).
Eiropas lielākās ostas ieņem arī nozīmīgāko ostu statusu. Jo vairāk kravas ir iespējams apgrozīt, jo izdevīgāka ir osta. Protams, viss ir atkarīgs arī no pieprasījuma dažādos reģionos. Pēdējos gados arvien vairāk kļūst nepieciešams preces piegādāt uz tālākiem un mazākiem reģioniem biežāk nekā kādreiz.
Eiropas ostu uzskaitījums, sākot no vislielākās:
Roterdamas osta (Nīderlande) - 14,8 miljoni TEU
Roterdamas osta bija pasaules aktīvākā osta līdz pat 21. gadsimta sākumam. Tā vēl joprojām ir lielākā osta Eiropā. Savas atrašanās vietas dēļ, tā kalpo arī kā ārējā Eiropas Savienības robeža. Roterdamas ostai ir tieša piekļuve no Ziemeļjūras. Uz Roterdamas ostu ved visi jūras pārvadājumu maršruti. Pēdējo 20 gadu laikā, Roterdamas osta ir ieviesusi neskaitāmus inovatīvus jaunumus un krietni paplašinājusies. Tiek nodrošināta piekļuve hibrīdkuģiem, un tiek plānots sasniegt CO2 izplūdes gāzu neitralitāti. Roterdamas ostas dziļākais punkts ir 24 metrus dziļš, līdz ar to tā var uzņemt ļoti lielus kravas kuģus. Līdz ar Brexitu ostas nozīmīgums ir tikai pieaudzis.
Antverpenes osta (Beļģija) - 11,8 miljoni TEU
No visām Eiropas ostām, Antverpenes osta atrodas visdziļāk iekšzemē. Tās ģeogrāfiskā atrašanās vieta nodrošina īpaši ātru un lētu piekļuvi Eiropas iekšzemei. Nemitīgi paplašinoties un pieaugot, pēdējo 20 gadu laikā osta ir divkāršojusi iekrautās un izkrautās kravas daudzumus līdz vairāk nekā 235 miljoniem tonnu. Antverpenes ostai ir vislabāk izbūvētie un ātrāk strādājošie dzelzceļa un ceļa pārvadājumu savienojumi ar Eiropas iekšzemi. Tā var uzņemt kuģus, kuru izmēri pārsniedz 10000 TEU.
Hamburgas osta (Vācija) - 9,25 miljoni TEU
Hamburgas osta ir dibināta 1189. gadā. Tās augstās tehnoloģiskās iespējas ļauj pārkraut ne tikai konteinerus, bet arī smagās un vispārējās kravas un uzņemt citus ūdens transportus. Altenwerderas konteineru terminālis ir viens no vismodernākajiem loģistikas objektiem Eiropā. Kaut arī tā nav lielākā Eiropas osta, tā noteikti ir tehnoloģiski visattīstītākā. Tai ir ļoti izsmalcināta noliktavu un termināļu infrastruktūra. No Hamburgas ostas atiet vairāk nekā 2000 vilciena savienojumu nedēļā.
Pirejas osta (Grieķija) - 5,65 miljoni TEU
Kopš 2009. gadā Pirejas osta nonāca Ķīnas kuģniecības uzņēmuma (COSCO) īpašumā, tā ir piedzīvojusi lielu izaugsmi. Tā atrodas tikai 10 kilometru attālumā no Atēnu pilsētas centra, un nodrošina ērtu piekļuvi Vidusjūras Ziemeļaustrumu daļai. Ostai ir arī unikāla ģeogrāfiskā atrašanās vieta. Tā atrodas Eiropas, Āzijas un Āfrikas krustcelēs. Šāda stratēģiski labvēlīga atrašanās vieta, nodrošina vieglu sasniedzamību uz šiem trim kontinentiem. Tā ir visstraujāk augošā osta šai sarakstā. Pirejas osta ir vienīgā Vidusjūras Austrumu osta ar infrastruktūru pārkraušanas kravu izvietošanai.
Valensijas osta (Spānija) - 5,44 miljoni TEU
Valensijas osta atrodas Ibērijas pussalas Austrumu piekrastē. Netālu no Valensijas ostas atrodās mazākas ostas – Sagunto un Gandia, kas veido 350 kilometrus garu ekonomisko zonu piekrastē. Šī zona ir atbildīga par vairāk nekā 50% no visa Spānijas IKP. Valensijas osta nodrošina gan kravas, gan pasažieru kuģu piekļuvi. Tai ir labi savienota infrastruktūra ar Dienvideiropu un lielākajām Spānijas pilsētām.
Alhesirasas osta (Spānija) - 5,12 miljoni TEU
Alhesirasas osta atrodas Andalūzijas provincē un ir tirdzniecības, pasažieru un zvejas osta. Tā kā tā atrodas uz kuģniecības ceļa, kas savieno Āziju, Ameriku un Āfriku ar Eiropu, tā ir viena no visstraujāk augošajām ostām šajā sarakstā. Šai ostai ir tieša piekļuve Vidusjūrai, bet mazāk piekļuves iekšzemei, tādēļ svarīgu lomu spēlē dzelzceļa savienojums ar Madridi.
Brēmenes-Brēmerhāfenes osta (Vācija) - 4,87 miljoni TEU
Brēmenes-Brēmerhāfenes osta atrodas Vēzeres upes grīvā un ir iekļuvusi šai sarakstā tādēļ vien, ka tā ir pasaules aktīvākā automašīnu pārvadāšanas osta. Brēmerhāfenes osta atrodas 8 savstarpēji savienotu ostu piekrastes līnijā un ir galvenā augstas vērtības preču un mehānismu pārvadājumu osta. Tā uzņem gan kravas kuģus, gan pasažieru kuģus.
Bez šīm ostām Eiropas imports un eksports būtu neiedomājams. Tās spēlē lielu lomu pasaules kopējā pārvadājumu daudzumā. Dažas no Eiropas ostām atbild par 12% globālo pārvadājumu. Mūsdienu straujajā ritmā, kad liela uzmanība tiek pievērsta ekoloģijai, ostas turpina nemitīgi attīstīties un paplašināties, iespējams jau pēc gada Eiropas nozīmīgāko ostu saraksts būs mainījies līdz nepazīšanai