Elektrisks kravas auto veicis līdz šim garāko kravu pārvadājumu Eiropā
Auto kravu pārvadājumi var lepoties - 2023. gads iesācies ar pasaule garāko “zaļo” piegādi.
Lieliskas ziņas! No Spānijas uz Šveici veikta bioloģisko apelsīnu piegāde, izmantojot elektrisku kravas automašīnu Volvo FH Electric. Jau ilgāku laiku klīda runas par to, vai elektriskās kravas automašīnas vispār ir funkcionēt spējīgas, kā arī cik un kādu slodzi tās spēj izturēt. Uzstādītais 3000 kilometru garais brauciena rekords kalpos kā piemērs tam, ka elektriskās kravas automašīnas pavisam noteikti ir 21. g.s. kravu pārvadājumu un loģistikas nozares atslēga uz oglekļa neitralitātes sasniegšanu. Ar kādiem izaicinājumiem kravas automašīnas šoferis sastapās, veicot līdz šim garāko piegādi ar elektrisku kravas automašīnu?
Vislielākā problēma bijusi kravas automašīnas uzlādes iespēja. Kā zināms, kravas automašīnai nav iespējams piebraukt šaurās un sarežģītās vietās, uzlādes vietas lokācijai jābūt ērti sasniedzamai. Uzlādes vietām ir jāatrodas tur, kur ir pēc iespējas mazāka novirze no maršruta. Tāpat kravas automašīna visa brauciena laikā izraisīja lielu interesi kolēģu jeb citu kravas automašīnu šoferu acīs. Ievērības cienīgs atgadījums – kādā stāvlaukumā pie šofera pienācis kāds vīrietis un piedāvājis iemainīt smaržas pret dažiem litriem dīzeļdegvielas, kravas automašīnas šoferim atlicis tikai parādīt uzlādes rozeti..
Šādam braucienam pats svarīgākais ir labi izplānots maršruts. Kā minējām, bioloģiskie apelsīni bija jātransportē no Valensijas Spānijā uz veikalu “Cas del Mas” Šveicē. Par spīti spāņu kolēģu aicinājumiem un teikto, ka tas ir praktiski neiespējami, apelsīni veiksmīgi sasniedza galamērķi. Ceļš gan izvērtās izaicinājumiem bagāts. Brauciens tika izplānots līdz pat sīkākajai detaļai. Pamatnoteikumi šādam braucienam bija izvēlēties īsto kravas automašīnu un šoferi, kurš būtu gatavs piedalīties izmēģinājuma braucienā. Kopumā kravas automašīna ceļā pavadīja nedēļu. Attiecīgais brauciens ar dīzeļdzinēju aizņemtu aptuveni 4 dienas. Taču šie 3000 nobrauktie eko kilometri ietaupīja aptuveni 3 tonnas CO2 izmešu.
Šoferis norādīja, ka ar pirmajiem izaicinājumiem sastapies brīdī, kad bija pabraucis garām Barselonai – tātad turpceļa pēdējos 450 km un atgriešanās pirmajos 450 km. Faktiski visā Spānijas centrālajā daļā uzlādes infrastruktūra vēl nav labi attīstīta. Tuvojoties galamērķim, uzlādes līmenis esot bijis tik zems, ka kravas automašīna pati atslēgusi dažādas ekstras, kuras braukšanas drošību neietekmē.
Tāpat kā ik vienai kravas automašīnai, arī 40 tonnu smagā elektriskā vilcēja Volvo FH Electric šoferim bija jāievēro visi starptautiskie kravu pārvadājumu noteikumi. Eiropas Savienībā spēkā esošie noteikumi nosaka, ka kravas automašīnu šoferiem jāveic piespiedu apstāšanās jeb jāievēro atpūtas pauzes. Brauciena laikā šoferis veica 20 apstāšanās. Lielākais izaicinājums – maksimāli apvienot tās ar uzlādes staciju apmeklējumu. Kravas automašīna ar pilnu uzlāde spēj nobraukt aptuveni 300 kilometrus.
Ņemot vērā to, ka uzlādes infrastruktūra vēl nav tik attīstīta, kravas automašīnai bija nepieciešams uzlādi veikt parastajās uzlādes stacijās, bez paaugstinātas jaudas uzlādes iespējas. Tiklīdz konkrēto staciju izmantoja arī citas elektriskās automašīnas, uzlādes jauda kravas automašīnai ievērojami kritās un laiks līdz pilnai baterijas uzlādei palielinājās.
Katrs nopirktais apelsīns Šveices veikalā “Cas del Mas” būs salīdzināms ar ieguldījumu tīrākā un zaļākā pasaulē. Šobrīd šī infrastruktūra vēl nav optimālā līmenī, tāpēc pagaidām uz ceļiem mēs vēl neredzēsim elektrisko kravas automašīnu pieplūdumu, taču varam tikai cerēt, ka kravu pārvadājumu un loģistikas nozares sasniegums eko piegādē tiks pārspēts pēc iespējas ātrākā laika posmā! Vai tu jau zini, ko vēlēsies transportēt savā pirmajā eko piegādē?