Gaisa satiksmes pavēlnieki
Aviācijas joma izsenis bijusi viena no visstriktāk regulētajām nozarēm. Viena lidojuma nodrošināšanai iesaistīti desmitiem cilvēku, piemēram, lidostas darbinieki, tehniskais personāls, muita, policija un lidmašīnas apkalpe.
Visbeidzot, šķietami atbildīgākie - lidmašīnas piloti! Bet kā ir patiesībā, kura lēmums aviācijas nozarē ir noteicošais? Tie ir gaisa satiksmes dispečeri. Viņu ikdiena ir saspringta, notikumiem bagāta un, neapšaubāmi, atbildīga! Jebkura lidojuma laikā pat vissīkākā nianse ir jāsaskaņo tieši ar viņiem, tikai pēc saskaņošanas konkrētā darbība ir atļauta. Latvijā galvenā un noteicošā institūcija ir Latvijas gaisa satiksme (LGS).
Gaisa satiksmes dispečeru ikdiena galvenokārt paiet uzraugot un vadot gaisa kuģu kustību uz zemes un gaisā, kā arī lidmašīnu izvietojuma plānošana lidlauka teritorijā. Atkarībā no tā plāno arī iekāpšanas sektorus, bagāžas lentes, kur pasažieri saņem bagāžu, reģistrācijas galdiņus. Dispečers pārbauda arī nākamās dienas lidojumu plānus, ņemot vērā aviokompāniju iesūtītos datus par plānotajiem reisiem. Protams, ka tas nav vienīgais darba pienākums, tikpat svarīga ir informēt pilotus par laika apstākļiem, skrejceļu slēgšanu un citu kritisku informāciju, tāpat izsniegt piezemēšanās un pacelšanās instrukcijas lidmašīnu pilotiem. Lidostā paredzēt visu dienas plānu praktiski nav iespējams. Situācijas mēdz būt dažādas, tāpēc vienota pieeja praktiski nav iespējama. Dispečers ir kā informācijas apkopotājs un tās tālāk virzītājs pārējiem. Ja lidostā vai lidlaukā notiks kaut kas neierasts, dispečers būs pirmais, kas par to uzzinās.
Lai kļūtu par gaisa dispečeri, jāapgūst bakalaura studiju programma - gaisa satiksmes vadība (avio dispečers). Mācību ilgums ir 4 gadi, mācību maksa 7700 EUR. Skolas absolvēšana gan nav vienīgais ceļš, lai strādātu šajā amatā. LGS bieži organizē savas apmācības, kuru ilgums ir 1,5 gadi. Pretendentiem nepieciešama augstākā izglītība, labas angļu valodas un matemātikas zināšanas, psiholoģiskā noturība un spēja pieņemt lēmumus dinamiskās situācijās, kā arī interese par aviāciju. Pēc sekmīgas absolvēšanas ir jāstažējas pieredzējuša dispečera vadībā. Apmācību laikā jaunie dispečeri intensīvi apgūst ar aviāciju saistītas tehniskas lietas. Jāizprot kā lidmašīnas ceļas un sēžas, kādi ir dažādu lidaparātu tehniskie rādītāji, kā atšķirīgas lidmašīnas palielina vai samazina augstumu, kā sazināties ar pilotiem, radaru, signālu viļņi, kā lidojumus ietekmē meteoroloģiskie apstākļi un vairākas citas svarīgas nianses, bez kurām aviācijas nozare nav iedomājama. Taču jārēķinās, ka apmācību maksa būs gana liela, kā arī, visi mācīties gribētāji uzņemti netiek, uz vakantajām vietām ir jāiztur uzņemšanas atlase.
Tikai ar zinību apgūšanu gaisa satiksmes dispečeriem vien nepietiek. Tiek pārbaudīta arī potenciālo dispečeru psiholoģiskā noturība, spēja koncentrēt uzmanību, darīt vienlaikus vairākas lietas, jo gaisa satiksmes dispečeriem tas ir jāspēj. Atlases posmā tiek testēta arī stresa noturība, kas ir svarīga brīžos, kad jātiek galā ar nestandarta gadījumiem, piemēram, radusies ārkārtas situācija. Šajā profesijā svarīgi ir strādāt komandā. Tāpat gaisa dispečeriem jābūt labai veselībai. Pēc mācību pabeigšanas, strādājot par gaisa dispečeri, veselības stāvoklis tiek regulāri kontrolēts.
Darba laikā gaisa dispečeriem jābūt nepārtrauktai koncentrācijai. Darbs ir intensīvs, jo lidmašīnas paceļas un nolaižas gana bieži. Diennaktī Latvijas gaisa telpu apciemo ap 1000 lidmašīnām. Skaidrs, ka visas maiņas garumā noturēt uzmanību nav iespējams, tāpēc noteikts, ka gaisa dispečeriem nepieciešams pārtraukums ik pa divām stundām. Kamēr viens kolēģis atpūšas, vietā nāk cits kolēģis. Uz divām dispečeru vietām vienlaicīgi strādā trīs darbinieki. Gaisa dispečeru grafiks ir samērā vienkāršs – maiņu darbs. Tas nozīmē, ka ne vienmēr svētku dienas būs brīvdienas. Rīgas lidostā gaisa dispečeri lielākoties strādā pēc šāda grafika - rīta maiņa, vakara maiņa un nakts maiņa. Pēc nostrādātām maiņām seko 2-4 brīvdienas, atkarībā no darbinieku skaita.
Neraugoties uz sarežģīto ceļu, lai nonāktu līdz kārotajai profesijai, interese par gaisa dispečera amatu ir salīdzinoši liela. Tas izskaidrojams gan ar augsto profesijas prestižu, gan ar augsto atalgojumu. Vilinoši varētu būt arī veicamo darbu pienākumi un darba vide.
Kad nākošreiz nosēdīsieties pēc kārtējā ceļojuma, padomājiet, cik procesos šajā lidojumā ir ticis iesaistīts gaisa satiksmes pavēlnieks – dispečers.