Ilgtspējīga aviācijas degviela Latvijā
Avio kravu pārvadājumi ir viena no nozarēm, kas apņēmusies samazināt kaitīgo CO2 izmešu daudzumu līdz 2050. gadam.
Ilgtspējīga aviācijas degvielas izmantošana var samazināt lidmašīnu radītās oglekļa emisijas līdz pat 80%. Pirms neilga laika stāstījām par Airbus lidmašīnu, kura veica savu pirmo izmēģinājuma lidojumu - degvielas vietā tika izmantota cepamā eļļa. Tajā brīdī visi nodomājām, ka Latvijai tas ir tāls sapnis gan izmantošanā, gan tās ražošanā. Latvijas aviācijas nozares eksperti šī gada 4. novembrī apsprieda ilgtspējīgās aviācijas degvielas SAF ražošanu Latvijā. Kas ir ilgtspējīga aviācijas degviela un kā to ražo?
Atgādināsim, ko nozīmē ilgtspējīga aviācijas degviela SAF. Tā ir degviela, kas ražota no jau izmantotiem resursiem, piemēram, sadzīves atkritumiem, lietotu cepamo eļļu, kukurūzas graudiem, aļģēm, lauksaimniecības un mežsaimniecības atgriezumiem un dažādiem citiem atjaunojamiem avotiem. Tāpat ilgtspējīgā aviācijas degviela palīdz samazināt atkritumu daudzumu poligonos. Tā spēj nodrošināt līdzvērtīgu veiktspēju kā esošajiem naftas produktiem. Ilgtspējīgais produkts satur mazāk aromātisko komponentu nekā naftas produktos – tas ļauj tiem sadegt tīrāk. Saskaņā ar ATAG 2021. gada ziņojumu, jaunā alternatīva varētu dot ieguldījumu no 53% līdz 71% nozarei tik ļoti nepieciešamā emisiju samazinājuma līdz 2050. gadam.
Arvien vairāk aviokompāniju savās lidmašīnās vēlas izmantot SAF, pieprasījums pēc atjaunojamās degvielas palielinās, tāpēc Latvija ir spērusi nozīmīgu soli – sākt domāt par atjaunojamā resursa ražošanu arī Latvijā. Ir skaidrs, ka tas nenotiks ne rīt, ne pēc gada, taču jautājums ir sācis savu virzību. Lai projektu īstenotu ir nepieciešamas dažādas investīcijas un partneru piesaiste.
Tāpat kā visur pasaulē arī Latvijā zaļās enerģijas un klimata neitralitātes faktori kļūst noteicoši ilgtspējīgas aviācijas nozares darbībai. Šobrīd jau 38 pasaules vadošās aviosabiedrības ir apņēmušās līdz 2050. gadam panākt pilnīgu savas darbības klimata neitralitāti Eiropas Parlamentā jau šobrīd tiek apspriesti jauni tiesību akti. Saskaņā ar tiem līdz 2025. gadam degvielas piegādātājiem aviācijas degvielai būs jāpievieno vismaz 2% SAF, un līdz 2050. gadam šis īpatsvars pakāpeniski pieaugs līdz 85%.
Degvielas ražošana Latvijai nepieciešama, lai spētu sasniegt vides neitralitātes nospraustos mērķus, kā arī nodrošinātu Latvijas aviācijas nozares enerģētisko neatkarību, stiprinātu konkurētspēju un garantētu turpmāko izaugsmi. Tikšanās laikā aviācijas nozares eksperti apsprieda vispiemērotākos SAF risinājumus, ņemot vērā reģionam raksturīgo pieprasījumu. Latvijai ir perspektīva SAF ražotnei, jo pieprasījums pēc šādas degvielas turpmākajos gados tikai augs. Tālākais un visnopietnākais solis ir investīciju piesaiste. Latvijas aviācijas nozare ar lielu perspektīvu raugās ilgtspējas un zaļā kursa iniciatīvās, jo no tās zināmā mērā būs atkarīga Latvijas kopējo uzņēmumu nākotnes izaugsme un perspektīvas. Latvijai piederošā avio kompānija airBaltic jau veiksmīgi uzsākusi sadarbību un atsevišķus lidojumus nodrošina ar ilgtspējīgu aviācijas degvielu.
Diemžēl viss nav tik vienkārši kā varētu šķist pirmajā brīdī. SAF izmantošana izmaksā apmēram divas līdz astoņas reizes dārgāk nekā parastā degviela. Cenu ietekmējošais faktors lielā mērā saistīts ar pašreizējo izejvielu nepietiekamo pieejamību. Tomēr, tehnoloģijām attīstoties un nozarei stabilizējoties, sagaidāms, ka cenu atšķirība samazināsies.
Ja raugāmies pasaules virzienā, unikāli tomēr neesam. Austrālijas nesenā partnerība starp avikompāniju Qantas un ražotāju Airbus, šķiet, paātrinās SAF nozares izveidi Austrālijā. Vēl viens veiksmes stāsts meklējams Tīsaidā, Anglijā. Saūda Arābijas enerģētikas uzņēmums Alfanar ir paziņojis, ka ieguldīs 1 miljardu sterliņu mārciņu SAF ražošanas projektā Anglijas Ziemeļaustrumos. Lighthouse Green Fuels Project ir paredzēts, lai radītu 700 darbavietas tā celtniecībā un 240 pašā ražotnē.
Aviācijas nozare ir atbildīga par 2,5–3% no pasaules kopējā emisiju daudzuma. Lielākā daļa pasaules pieņēmušas saistošo Parīzes līgumu, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam samazināt emisijas līdz nullei. Tādā veidā apturot klimata pārmaiņas. Lai aviācijas nozare spētu sasniegt mērķi, vienīgais veids ir atteikties no ierastās degvielas izmantošanas. Latvija ir spērusi nozīmīgu soli, lai kopā virzīties tuvāk mērķu sasniegšanai. Mēs sekosim līdzi notikumu attīstībai Latvijā!