Jaunais pasažieru un Ro-Ro kravu terminālis Rīgā
Jūras kravu pārvadājumi Latvijā drīz varētu sasniegt pavisam citu līmeni! Saskaņā ar plānu, 2025. gadā, Rīgas ostas dienvidu daļā darbu sāks jauns pasažieru un Ro-Ro kravu terminālis
- Riga RoPax Terminal. Gadiem ilgi Ro-Ro kravas Rīgas ostai gājušas secen, jo ostas infrastruktūra un tehniskās iespējas neļāva apstrādāt šāda veida kravas. Tikai šī gada sākumā kuģu līnija Scandic line sāka piedāvāt Ro-Ro kravu prāmju līniju starp Rīgu un Zviedriju. Tas, cik jaunais kravu termināls būs pieprasīts, lielā mērā būs atkarīgs no piesaistīto kuģu līniju spējas nodrošināt dažādus galamērķus, kā arī uzlabotas ostas tehniskās iespējas. Šobrīd populārākā Baltijas Ro-Ro kravu osta atrodas Igaunijā – Paldiskos. Vai jaunais Riga RoPax Terminal spēs konkurēt ar Paldiski kravu termināli?
Kas ir Ro-Ro krava?
Sākumā noskaidrosim, kas vispār ir Ro-Ro krava. Angliski Roll-On/Roll-Of nozīmē, ka krava ir tāda, kura pati var uzbraukt un nobraukt no kuģa. Piemēram, ar kravas automašīnas palīdzību traktortehnika tiek nogādāta ostā un tur atstāta. Speciāli apmācīti ostas darbinieki tehniku uzdzen uz kuģa un nostiprina ceļam. Kad kuģis sasniedzis noteikto ostu, traktortehniku sagaida kravas automašīna, lai turpinātu mērot ceļu uz galamērķi. Tas būtiski atvieglo auto kravu pārvadājumus, jo kravai nav nepieciešams nepārtraukti atrasties sasaistītai ar kravas automašīnu.
Termināļa būvniecības plāns
Viss aizsākās 2018. gadā, kad tika uzsākts projekta teritorijas plāna izstrāde. Igauņu uzņēmuma R-Konsult OU izstrādāja termināļa projektu, kas sevī ietver ne tikai termināļa plānojumu, bet arī tam pieguļošās teritorijas attīstību. Patreiz projekts ir aktīvā plānošanas stadijā. Tāpat tiek meklēts un piesaistīts finansējums. Sagaidāms, ka 2024. gadā sāksies termināļa būvniecības process. Jaunais terminālis savu darbu varētu uzsākt 2026. gadā. Tiek lēsts, ka jaunajā terminālī jau pirmajā gadā varētu sagaidīt līdz pat 150 kruīza kuģiem un 540 kravas kuģiem.
Kāds būs jaunais pasažieru un ro-ro kravu terminālis?
Lai spētu nodrošināt teicamu transporta veidu savienošanu, Rail Baltica projekta attīstība radīja nepieciešamību pēc moderna pasažieru termināļa, kas kļūtu par vienu no trim Rīgas mobilitātes balsta mezgliem, nostiprinot auto kravu pārvadājumus, avio pārvadājumus un jūras kravu pārvadājumus. Jaunā termināļa projekts sevī ietver publiski izmantojamu ūdensmalu, jaunas telpas komercdarbībai, plašākas mazumtirdzniecības iespējas un modernu infrastruktūru pasažieru un Ro-Ro kravu apkalpošanai. Līdz šim Rīgas osta nevarēja lepoties ar savu infrastruktūru, taču drīzumā tas varētu mainīties. Līdz šim liela problēma ir bijusi skaņas izolācija un gaisa piesārņojums – jaunajā projektā gaidāms būtisks uzlabojums tieši šajā aspektā.
Ostas teritorijā plānota biroju ēka, dažādi tirdzniecības un pakalpojumu objekti, tūrisma, atpūtas, kultūras, sporta un izglītības infrastruktūra. Tāpat tiks izbūvēta mūsdienīga un apzaļumota publiskā telpa. Termināļa teritorijā tiks būtiski uzlabota arī krasta infrastruktūra – tiks veikta piekrastes padziļināšana līdz 10,5 m atzīmei, paplašināta apgriešanās vieta līdz 460 m, lai spētu apkalpot kruīzu kuģus ar garumu virs 300m. Mūsdienās liela problēma ir ar automašīnu novietošanu. Šajā ziņā autostāvvietas plānots veidot termināļa teritorijā, paredzot gan īstermiņa, gan ilgtermiņa automašīnu novietošanu stāvēšanai. Tāpat kā automašīnu novietošana, tikpat svarīga ir arī sabiedriskā transporta pieejamība. Ir iecerēts, ka tiks izveidota ērta tramvaja kustība, galapunktu izbūvējot tieši pie jaunā RoPax termināļa durvīm.
Šobrīd lielākā daļa Ro-Ro kravas tek vestas uz Liepāju, Ventspili vai Paldiskiem – ņemot vērā kravas galamērķi. Ja jaunajā termināli tiks piedāvāti dažādi kravas kuģu galamērķi, uzlabotas tehniskās iespējas un pietiekami liela platība kravas uzglabāšanai, jaunais Riga RoPax terminal varētu kļūt ļoti iecienīts gan Latvijas, gan visas Eiropas vidū.