Jaunie elektrovilcieni Latvijā
Nevienam nav noslēpums, ka dzelzceļa infrastruktūra Latvijā savu ir nokalpojusi. Tāpat Eiropas kontekstā tā ievērojami atpaliek gan infrastruktūras, gan pašu vilcienu sastāvu ziņā.
Iepriekš bijām stāstījuši par vilcienu un tramvaju ražošanas vēsturi Latvijā. Daļu no vēstures liecībām joprojām redzam uz dzelzceļa sliedēm, taču pavisam drīz tas varētu mainīties – Latvijā sāks kursēt jaunie elektrovilcieni! 2022. gada 23. februārī plašākai sabiedrībai tika prezentēti Čehijas uzņēmuma “Škoda Vagonka” ražotie vilcieni, kuri būs paredzēti lietošanai Latvijā. Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro. Kopā Latvija saņems 32 jaunus elektrovilcienus, paredzams, ka to piegāde varētu noslēgties 2023. gada beigās. Kad mēs varēsim pārvietoties ar jaunajiem elektrovilcieniem?
Krievijas iebrukuma Ukrainā dēļ jauno vilcienu piegāde ievērojami aizkavējās. Sākotnējais plāns jaunos elektrovilcienus bija piegādāt pa dzelzceļu caur Ukrainu un Baltkrieviju, taču Krievijas izvērstā kara dēļ plānus bija nepieciešams mainīt. Operatīvi tika izstrādāts jauns auto kravu pārvadājumu plāns. Vagoni tiek izjaukti tā, lai tos varētu novietot uz platformas un piegādāt pa sauszemi caur Poliju un Lietuvu. Vēlāk Latvijā vilcieni tiek atkal salikti kopā un sākta to testēšana.
Rīgā elektrovilciena sastāviem tiek uzmontētas visas nepieciešamās detaļas, piemēram, jumts tiek aprīkots ar elektroiekārtu. Vilciens tiek pilnībā sagatavots, lai varētu uzsākt testēšanas darbus. Jau šobrīd notiek aktīvs testēšanas darbs maršrutā Rīga – Aizkraukle. Vilcieni tiek testēti visdažādākajos variantos, imitējot atšķirīgas situācijas. Tiek pārbaudīts kā vilciens uzsāk kustību, tāpat notiek bremzēšanas pārbaudes pie visdažādākajām slodzēm. Viens no jaunajiem elektrovilcieniem ir piekrauts ar smilšu maisiem, kas imitē tā darbību ar maksimālo pasažieru kapacitāti. “Pasažieru vilciens” jaunos elektrovilcienus pieņems tikai tad, kad tie būs sertificēti atbilstoši Eiropas Savienības normatīvo dokumentu prasībām, kas apliecinās to drošu izmantošanu.
Katrs elektrovilciens sastāv no 4 vagoniem. Viena sastāva kopējais garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir 436 sēdvietas, tostarp 454 stāvvietas, tātad kopējā vilciena ietilpība paredzēta 890 pasažieriem. Jaunajos vilcienos būs viena līmeņa iekāpšana, kas nozīmē, ka pasažieru iekāpšanas platformas arī tiks uzlabotas un modernizētas. Tāpat vilcieniem būs platākas durvis, kas nodrošinās raitāku pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu. Ja esat kādreiz braukuši ar vilcienu citviet Eiropā, piemēram, Itālijā, tad ziniet, ka jaunie elektrovilcieni Latvijā būs tikpat moderni. Tie būs aprīkoti ar ergonomiskiem sēdekļiem, mūsdienu prasībām atbilstošām labierīcībām un WiFi visa brauciena laikā. Tāpat vilcienu gaita būs daudz vienmērīgāka, ievērojami tiks samazināts trokšņu līmenis vilciena salonā. Vietās, kur dzelzceļa infrastruktūra to atļaus, vilciens varēs attīstīt ātrumu līdz pat 160 kilometriem stundā.
Ja runājam par jauno elektrovilcienu nepieciešamību, Latvijai tie bija vajadzīgi kā ēst jau pirms vairākiem gadiem. Tie elektrovilcieni, kuri šobrīd tiek aktīvi izmantoti pasažieru pārvadājumiem, savu laiku jau sen ir nokalpojuši. To uzturēšana un remontēšana jau sen kā nav rentabla. To ekspluatācijas ilgums pārsniedz 30 gadus.
Ja viss noritēs pēc plāna, pirmos elektrovilcienus uz sliedēm redzēsim jau šī gada vasaras beigās. Sagaidāms, ka jaunie elektrovilcieni radīs lielāku interesi ikdienā izmantot dzelzceļa pakalpojumus. Tāpat tie būs vairāk piemēroti cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī vecāka gada gājuma cilvēkiem, kuriem šī brīža vilcienu izmantošana ir īsts izaicinājums. Katrs taču ir veicis šo pamatīgo “iekāpšanas kāpienu”?
Līdzās jauno elektrovilcienu ieviešanai un RailBaltica projekta attīstībai sagaidāms, ka arī dzelzceļa kravu pārvadājumi kļūs daudz pieprasītāki un populārāki. Mēs visi bijām pelnījuši modernus un mūsdienīgus vilcienus. Ar lepnumu varēsim teikt, ka dzelzceļa infrastruktūra neatpaliek no kopējā Eiropas līmeņa! Un kādu maršrutu tu izvēlēsies savam pirmajam braucienam ar jauno elektrovilcienu?