Kā cīnīties ar nogurumu pie auto stūres

Kā cīnīties ar nogurumu pie auto stūres

Mēs zinām par briesmām, ko rada braukšana dzērumā vai pat īsziņu sūtīšana, vadot automašīnu, taču daudzi cilvēki par zemu novērtē miegainības radītās briesmas.

Saskaņā ar Nacionālās drošības padomes (NSC) datiem, katru gadu miegaina braukšana izraisa aptuveni 100 000 avāriju, 71 000 ievainojumu un 1550 nāves gadījumu un veido aptuveni 9,5% no visām avārijām. Tālbraucēji, kurjeri un citi kravu pārvadājumu šoferi savas darba dienas pavada pie transportlīdzekļa stūres, pieveicot neskaitāmus kilometrus. Nenogurt ir neiespējami, tāpēc ir svarīgi laicīgi to pamanīt un atpūsties.

Eiropas Transporta darbinieku federācijas (ETF) nesen veikusi aptauju, kurā noskaidrots, ka divas trešdaļas profesionālo autovadītāju jūtas regulāri noguruši. Tie ir 60% kravas automašīnu vadītāji un 66% autobusu vadītāji. Atklājās vēl satraucošāki fakti – aptuveni 30% kravas automašīnu vadītāju un 24% autobusu vadītāju ir pat atzinuši, ka ir snauduši pie stūres. Kāds pētījums liecina, ka tieši gados jauni autovadītāji ir īpaši neaizsargāti pret braukšanu noguruma laikā.

Noturēt uzmanību vairākas stundas no vietas, neatlaidīgi sēžot vienā un tajā pašā sēdeklī, nav viegls uzdevums. Sākoties nogurumam, pakāpeniski mazinās gan cilvēka refleksi, gan lēmumu pieņemšanas spēja. Līdz ar to, nogurums ir atzīts par galveno faktoru letālos ceļu satiksmes negadījumos. 

Ko darīt, lai mazinātu autovadītāja nogurumu? 

Pitstopi

Tā kā ilgas stundas ceļā ietekmē cilvēka uzmanību, pēc kāda laika koncentrēšanās spējas neizbēgami sāks izzust, pakļaujot riskam gan sevi, gan citus. Ieteicams apstāties ik pēc divām stundām, lai atpūstos, izstaipītos un spētu uzturēt sevi modru uz ceļa. Turklāt, izstaipīšanās ik pa laikam ļoti nāks par labu arī muguras un vispārējai veselībai.

Izvairīšanās no stresa 

Ilgstoša uzmanības noturēšana stresa apstākļos nogurdina. It sevišķi gadījumos, ja mazāk zināmā pilsētā nav sakārtota infrastruktūra un ceļa kultūra atšķiras no ierastās. Ņemot vērā šoferu trūkumu nozarē, slodzes starptautiskos pārvadājumos ir smagas, piegādes jāveic maksimāli ātri. Visi šie faktori var radīt pastiprinātu stresu pārvadājuma laikā. Speciālisti rekomendē klausīties radio vai mūziku, kas var palīdzēt saglabāt mieru uz ceļa un samazināt noguruma risku.

Plānota atpūta

Tā kā nereti pārvadājumi notiek arī naktīs, ne vienmēr tiek garantētas ērtas naktsmītnes ar mīkstu gultu un siltu segu. Līdz ar to, šoferi bieži jūtas neizgulējušies un var gadīties pat aizmigt pie stūres. Pētījumi liecina, ka tas galvenokārt notiek agrā pēcpusdienā pēc pusdienām (14:00–16:00) vai agrās rīta stundās (2:00–4:00). Ieteicams plānot savu atpūtu atbilstoši savam miega režīmam un vajadzībām, kā arī bez pieredzes labāk naktīs nebraukt pārāk ilgi.

Jaunākās tehnoloģijas

Mūsdienās transportlīdzekļi ir aprīkoti ar instrumentiem, kas padara braukšanu ērtāku, relaksējošāku un patīkamāku, tostarp ar darbaspēka taupīšanas sistēmām, piemēram, kruīzkontroli un joslas palīgsistēmu. Lai gan šīs ierīces un ērtības ir izstrādātas, lai palīdzētu braukt droši, paradoksālā kārtā tās var veicināt arī nogurumu. Ja autovadītājs ir pārāk atslābinājies, zūd arī koncentrēšanās spēja. 

Tāpēc, ja transporta līdzeklis ir aprīkots ar papildus komplektāciju ērtībām, būtu svarīgi izvēlēties transportlīdzekli, kas ir aprīkots ar uzmanības brīdinājuma sistēmu — ierīci, kas, jūtot manuālās vadības trūkumu, brīdinās vadītāju par to.

Nogurums var sākties negaidītākajos brīžos, tomēr, tam ir daži priekšvēstneši, kam ir vērts pievērst uzmanību: 

  • „Smagu plakstiņu” sajūta
  • Žāvas
  • Atslābinoties kakla muskuļiem sajūta, ka galva „klanās”
  • Koncentrācijas zudums
  • Mikromiegs — 30 sekunžu snauda, pēc pamošanās nav atmiņu par notikušo. Tas parasti notiek, kad esat noguris, bet cenšaties neaizmigt. 30 sekundes nav ilgs laiks, tomēr, vadot automašīnu, pat dažu sekunžu uzmanības novēršana (vai šajā gadījumā bezsamaņa) var izraisīt traģisku iznākumu.

Ja transportlīdzeklī kopā ar autovadītāju ir pasažieri, ietiecams braukt uz maiņām, kolīdz autovadītājs sāk justies miegains. Ja autovadītājs ir viens pats, noteikti jāapstājas uzreiz kā novēroti kādi no simptomiem.

Related Articles

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums