Kā sagatavoties melnajai piektdienai?
Jau vairākus gadus arī Latvija pievienojas pasaules trakumam un dažādu nozaru uzņēmumi izmanto „Black Friday” jeb „Melnās piektdienas” sniegtās priekšrocības.
„Melnā piektdiena” tiek atzīmēta ceturtajā novembra piektdienā dienu pēc ASV Pateicības svētkiem. Sākotnēji „Melnā piektdiena” tika izmantots kā apzīmējums haosam, ar ko Filadelfijas policijai piecdesmitajos gados nācās tikt galā, kad dienu pēc Pateicības svētkiem, daudzi piepilsētā dzīvojošie un tūristi pārpludināja plisētu uz gaidāmo armijas spēku futbola spēli. Ļaužu masas un satiksmes pieplūdums liedza policistiem šajā laikā ņemt brīvdienas.
Pāris gadu laikā tirgotāji saskatīja iespējas un sāka gatavoties, galu galā „Melnā piektdiena” tika pārvērts par biznesa izdevību. Šīs akcijas ekonomiskā veiksme tiek saistīta ar tās tuvumu Ziemassvētkiem, kas ļauj uzsākt svētku „iepirkšanās drudzi”.
Ja Amerikā „Melnā piektdiena” pārsvarā norisinās veikalos, kur pūļi veido rindas un cīnās par pirkumiem, citur pasaulē lielāks uzsvars šai akcijai ir interneta veikalos. Arī Latvijā katru gadu pieaug pārdošanas apjomi uzņēmumos, kas izmanto šo mārketinga akciju. Ir uzņēmumi, kam tā veido apgrozījuma pieaugumu no 20% līdz 50% gadu no gada.
Lai „Melnā piektdiena” izvērstos veiksmīga, esam apkopojuši vairākus ieteikumus, ko ņemt vērā tai gatavojoties no uzņēmumu puses.
Savlaicīga sagatavošanās
Galvenā panākuma atslēga ir laicīga sagatavošanās, jo ātrāk uzsākti darbi, jo mierīgāk norisināsies „Melnā piektdiena”. Šajā laikā uzņēmumam ir jāstrādā kā vienotam pulksteņa mehānismam – pārdošanai, mārketingam un loģistikai. Visiem iesaistītajiem ir jābūt informētiem par to, ko dara pārējās grupas, kādā stadijā ir procesi un kas vēl nav padarīts. Viena no izplatītākajaām kļūdām var rasties, ja pārdošanas un mārketinga komanda ievieš pēdējā brīža izmaiņas akcijas precēs, balstoties uz pēdējiem pārdošanas paradumiem, nedodot laiku loģistikai tos sagādāt. Tas rada lieku stresu.
„Melnās piektdienas” iespaids uz pasauli
Vilinošie akciju piedāvājumi pārņem visu pasauli un pieaugums jūtams arī kravu pārvadājumu nozarē. Brīvu transportu trūkums un to pieplūdums uz robežām, lidostām un ostām šajā laikā var kavēt jebkurus importa un eksporta procesus. Tādēļ, ja Jūsu preces tiek ražotas ārvalstīs vai Jūs ražojat eksportam, kravu pārvadājumus plānojiet savlaicīgi.
Uzticami sadarbības partneri
Loģistikas uzņēmumi saspringtajā laikā var palīdzēt atbrīvojot no importa un eksporta dokumentu gatavošanas valsts iestādēm. Palīdz noteikt precīzus piegādes laikus un vietas, kā arī palīdz pieslēgt papildus kravu pārvadājumu resursus, papildus atrodot izdevīgākos risnājumus.
Izvēlēties pareizo pārvadājumu veidu
„Melnās piektdienas” iepirkšanās drudzim tuvojoties, ir būtiski izvēlēties piemērotāko kravas piegādes veidu, piemēram, lai arī kuģu pārvadājumi ir pievilcīgi savas kravnesības un ekonomijas dēļ, to piegādes termiņi vienmēr būs lēnāki, ir vērts padomāt par kādu ātrāku piegādes veidu.
Akciju piedāvājumi
Nepilnu nedēļu pirms Melnās piektdienas, sāk parādīties pirmie reklāmas piedāvājumi produktiem. Tas nozīmē, ka Jums ir jāzin par jebkuru akcijas preci, – vai tā ir pietiekamā daudzumā, kur tā atrodas un cik ātri tā tiks piegādāta klientam. Jāņem vērā, ka mūsdienās klienti, kā vienu no galvenajiem izvēles rādītājiem iepērkoties interneta veikalos, sauc piegādes ātrumu. Ja agrāk klienti preci bija gatavi gaidīt nedēļu vai divas un šāds piegādes laiks bija pieņemams, tad šobrīd šis laiks ir sarucis no 3 līdz 5 dienām.
Vai noliktava ir gatava?
Nepietiek ar to, ka akcijas preces ir pasūtītas ātrāk un vairāk kā ierasts. Ir jāpārliecinās par noliktavu gatavību – vai personāls ir pietiekamā daudzumā, vai tas ir apmācīts un vai izšķirošajā brīdī noliktavā neaptrūksies vietas. Ja ir pamatotas raizes par šādu situāciju, aicinām sazināties ar mūsu komandu , lai atrastu piemērotāko risinājumu Jūsu preču vajadzībām.
Piegādes laiki
Šajā laikā pircēji paļaujas uz norādītajiem piegādes termiņiem, tādēļ ir ļoti būtiski norādīt reālos laikus un iespējas. Ja termiņi jau pašā ražošanas sākumā nav patiesi, tas radīs sniega lavīnai līdzīgu efektu, kas beigās pārvēršas par katastrofu – klienti un sadarbības partneri zaudēs uzticību un aizies pie konkurentiem.
Šis ir laiks, kad var pārbaudīt uzņēmuma iekšējos procesus, cik labi un ātri komanda var tikt ar pieprasījuma pieplūdumu un tos apstrādāt. Tas parādīs tos procesus, kam ir kādi sašaurinājumi, piemēram, nav pietiekami zinošs personāls, nav sakārtots piegādes vai iepirkuma process. Aprakstiet savu pieredzi un izmantojiet to nākošā gada „Melnās piektdienas” plānošanai, lai uzlabotu procesus un sasniegtu lielākus panākumus.
Mēs vēlam Jums veiksmi „Melnās piektdienas” plānošanā un esam līdzās gatavi palīdzēt!