Kam pieder kravas kuģi
Kravas kuģi galvenokārt atšķiras pēc to izmantošanas veida – beramkravu, konteineru, kokmateriālu u.c.
Tāpat tos var iedalīt gan pēc to izmēra un ietilpības, gan pēc valsts karoga, zem kura tas kuģo. Ja agrāk kuģu izsekošana nebija iespējama, tad šobrīd kuģu atrašanās vietai var sekot līdzi ik viens interesents. Vai esat pamanījuši, ka lielākoties pasaulē esošie kravas kuģi peld zem Panamas vai Libērijas karogiem? Kam var piederēt kravas kuģi un cik tie pelna? Kādēļ tieši Panamas un Libērijas karogs ir vissimpātiskākais kuģu īpašniekam?
Sāksim ar to, kam tad īsti var piederēt kravas kuģis. Patiesība ir pavisam vienkārša – ikvienam. Kravas kuģis var piederēt gan konkrētam uzņēmumam, gan privātpersonām vai pat valstij. Grieķijā ir izteikta vēlme pēc ģimenes tradīciju turpināšanas, tāpēc daudzas no šīm ģimenēm var atrast Grieķijā, kuras pēc kara periodā izvēlējās attīstīt kuģniecības nozari. Piemēram, Angelicoussis Group, kas ir Grieķijas lielākais kuģu īpašnieks.
Kā minējām, kravas kuģis var piederēt ikvienam, taču to iegāde ir ilgtermiņa ieguldījums. Kravas kuģa izmaksas mainās atkarībā no kuģa tonnāžas un jaudas. Parasta kravas kuģa iegāde izmaksās no 35 miljoniem USD līdz pat 150 miljoniem USD. Tāpat ikdienas uzturēšanai nāksies šķirties no ievērojamiem līdzekļiem. Standarta kravas kuģa vidējās darbības izmaksas ir no USD 25 000 līdz USD 85 000 dienā. Tam klāt jārēķina vēl degvielas izmaksas, kas dienā veido aptuveni 130 000 USD. Nepietiek vien ar kravas kuģa iegādi un to uzturēšanu darba kārtībā. Kuģim un tās apkalpei nepieciešama arī civiltiesiskā apdrošināšana. Tāpat nepieciešams nolīgt aģentu katrā ostā, kurā plānot iegriezties. Aģents organizēs pietauvošanos, degvielas papildināšanu, muitošanu un citas svarīgas lietas. Kravas kuģi pelna naudu tikai tad, kad tie pārvadā kravu.
Esam noskaidrojuši kam var piederēt kravas kuģis un ar kādām izmaksām jārēķinās, taču, kurai valstij pieder visvairāk kravas kuģu? Neskatoties uz salīdzinoši nelielo platību, Grieķija ieņem pirmo vietu kuģu īpašnieku sarakstā, kontrolējot gandrīz 400 miljonus dwt (Deadweight tonnage) - kravnesamība tonnās. Kravas kuģu īpašnieki Grieķijā kontrolē vairāk nekā 20% pasaules kuģu. Pārliecinošu otro vietu ieņem Japāna, kura lielākoties pārvieto gan eksporta, gan importa sūtījumus tieši Japānai. Trešo vietu ieņem Ķīna, jo tā arvien vairāk cenšas kontrolēt savu piegādes ķēdi, kas nozīmē aiz vien vairāk pieaugošo kravas kuģu īpatsvaru valstī.
Visvairāk kuģu pieder Grieķijai, taču, kādēļ bieži dzirdam, ka kuģis kuģo zem Panamas vai Libērijas karoga? Ik viens kuģniecības uzņēmums var izvēlēties ar kādu valsts karogu kuģot. Kuģa īpašnieks fiziski var atrasties citā valstī, bet izvēlēties kuģot zem citas valsts karoga. Lielākoties izvēle saistīta ar nodokļu maksāšanas kārtību, kuģu klasifikācijas prasībām, drošības uzskaiti un noteikumiem pret apkalpes sastāvu. Tieši šo iemeslu dēļ pasaulē izplatītākais “kuģošanas karogs” ir Panama. Tam seko Libērija un Māršalu salas. Kopā šīs valstis veido aptuveni 41%.
Pateicoties tās ģeogrāfiskajai atrašanās vietai un īpatnēji slaidajai formai, Panama ir viens no pasaulē svarīgākajiem jūras tirdzniecības ceļiem, kas savieno Kluso un Atlantijas okeānu. 77 km garais Panamas kanāls, kas nodēvēts par vienu no septiņiem mūsdienu pasaules brīnumiem, ir inženierijas varoņdarbs, ko katru gadu izmanto aptuveni 14 000 kuģu. Panamas karogs ir visizplatītākais kravas kuģiem, taču patiesībā Panamā ir tikai viena neliela kuģniecības līnija. Panama pārvalda tā saukto atvērto reģistru. Tās karogs piedāvā vieglākas reģistrācijas priekšrocības (bieži tiešsaistē) un iespēju nodarbināt lētāku ārvalstu darbaspēku. Turklāt ārvalstu īpašnieki nemaksā ienākuma nodokļus. Ar Panamas karogu kuģo aptuveni 8600 kuģu. Salīdzinājumam, ASV ir aptuveni 3400 reģistrētu kuģu, bet Ķīnā – nedaudz vairāk par 3700. Saskaņā ar starptautiskajām tiesībām, katram tirdzniecības kuģim ir jābūt reģistrētam kādā valstī, kas pazīstama kā tās karoga valsts. Šīs valsts jurisdikcijā ir kuģis, un tā ir atbildīga par kuģa drošību un apkalpes darba apstākļiem.
Noskaidrojām, ka kuģi var piederēt ikvienam, taču to uzturēšana var izmaksāt astronomiskas summas. Grieķijā dzīvojošajiem pieder visvairāk kuģi, taču pieprasītākais tomēr ir Panamas karogs. Tas saistīts ar atvieglotiem kuģošanas noteikumi gan pret kuģi, gan apkalpi. Kādu karogu savam kuģim izvēlētos jūs?