Kāpēc lidmašīnas tiek krāsotas baltā krāsā?
Lidmašīnu ražošanas procesā svarīgākais uzdevums ir optimizēt divus galvenos aspektus – uzlabot drošību un samazināt izmaksas. Lidmašīnu krāsojums ir viena no pozīcijām, uz kurām aviokompānijas var ievērojami ietaupīt.
Varētu šķist, ka lidmašīnas krāsojumam nav nozīmes, taču tā nebūt nav. Neskatoties uz to, ka katrai aviokompānijai ir “sava” krāsa un stils, vai esat pamanījuši, ka lielākā daļa lidmašīnas joprojām paliek baltā krāsā? Tieši tā, baltā krāsa ir viena no populārākajām krāsām aviācijas nozarē to praktiskā pielietojuma dēļ. Aviācijas nozare ir viena no visstingrāk kontrolētajām transporta nozarēm, tāpēc katrai detaļai tiek pievērsta īpaša uzmanība – nekas nenotiek tāpat vien.
Lidmašīnas krāsošana parasti notiek ik pēc 5 – 7 gadiem. Tas ir sarežģīts un laikietilpīgs process, kas aizņem vairākas nedēļas. Tas nozīmē, ka lidmašīna ilgstoši atrodas dīkstāvē, tāpēc parasti tiek apvienoti arī citi veicamie darbi, piemēram, lidmašīnas tehniskā apkope.
Baltā krāsa atstaro sauli
Baltā krāsa ir vispopulārākā izvēle, ja runājam par lidmašīnu krāsojumiem. Viens no svarīgākajiem tās izmantošanas iemesliem ir tas, ka tā spēj labāk atstarot sauli – lidmašīnas korpuss mazāk uzkarst. Liela daļa no lidojumā patērētās enerģijas tiek novirzīta tieši komfortablai temperatūras nodrošināšanai lidmašīnas salonā. Tātad lidmašīna, kas krāsota baltā krāsā, patērē mazāk degvielas, lai atdzesētu lidmašīnas salonu. Tāpat baltā krāsa ir labākais risinājums, lai samazinātu bojājumu risku, ko var nodarīt saules starojums.
Drošība
Nevienam nav noslēpums, ka aviācijas nozare ir viena no stingrāk regulētajām transporta nozarēm pasaulē. Pirms katra lidojuma tiek veiktas neskaitāmas drošības pārbaudes, kas bieži vien ir iemesls, kāpēc lidmašīnu reisi kavējās. Vairāk par precīzākajām aviokompānijām varat uzzināt mūsu iepriekšējā rakstā: Punktuālākās un neprecīzākās lidsabiedrības Eiropā. Uz baltās krāsas labāk var pamanīt plaisas korpusā, tātad tas ievērojami spēj paātrināt drošības pārbaudes un izvairīties no reisu aizkavēšanās.
Samazinātas izmaksas un lidmašīnas svars
No visām pieejamajām krāsām baltā krāsa ir lētākā izvēle. Tas nozīmē, ka lidmašīnas krāsošana baltā krāsā ievērojami samazinās izmaksas. Piemēram, lai nokrāsotu Boeing 737, nepieciešami vismaz 240 litri krāsas, savukārt Airbus A380, kas ir lielākā komerciāla lidmašīna, nepieciešami vairāki tūkstoši litru krāsas. Tāpat krāsas izvēle ietekmē arī lidmašīnas svaru. No tirgū esošajām krāsām baltajai krāsai nepieciešams plānāks slānis, kas nozīmē, ka tā būs vieglākā. Ņemot vērā virsmas kopējo platību, baltās krāsas izmantošana var nozīmēt teju 500 kilogramu svara ietaupījumu. Vieglāka lidmašīna patērēs mazāk degvielas, kā arī palielinās tās veiktspēju.
Baltā krāsa samazina sadursmes iespēju ar putniem
Sadursme ar putniem parasti notiek divos gadījumus – pacelšanās un nolaišanās laikā. Jebkāda sadursme starp putniem un lidmašīnu ir drauds gaisa kuģa drošībai. Protams, ka viss atkarīgs no sadursmes vietas, virziena, putna svara un izmēra, taču baltā krāsa ir pamanāmāka. Tās lidmašīnas, kuras krāsotas baltā krāsā, putni pamanīs labāk, jo citām krāsām ievērojami samazinās vizuālais kontrasts dabā.
Izlasot šo rakstu, varētu šķist, ka lidmašīnās, kas krāsotas citā krāsā, nevajadzētu kāpt, taču tā nav. Visām lidmašīnām ir vienādi drošības standarti, kurus nepieciešams izpildīt, lai lidmašīna varētu lidot. Lidmašīnu krāsojumu izvēlē lielā mērā saistīta ar konkrētās aviokompānijas uzstādījumiem, vadlīnijām un mārketinga stratēģijām. Vairāk par lidmašīnu krāsojumiem iespējams uzzināt mūsu iepriekšējā rakstā: Lidmašīnu krāsojumi.