Kas kļūs par elektroauto lielvalsti?
Nevienam nav noslēpums, ka pasaule ir lielu pārmaiņu priekšā! Arī automašīnu ražošanas nozare nav izņēmums.
Jau ziņojām, ka no 2035 gada Eiropas Savienībā tiks pārtraukta automašīnu ar iekšdedzes dzinēju tirdzniecība. Lielākie Eiropas elektroauto ražotāji ziņojuši par savas ražošanas jaudas samazināšanu, ņemot vērā elektrības un gāzes cenu pieaugumu, taču Ķīnā bāzētā Tesla China novembrī sasniegusi savus pārdošanas rekordus. Vai tas nozīmē, ka elektroautomašīnas Eiropas Savienībā tiks ievestas no Ķīnas? Varētu domāt, ka tas mūs neskars, taču jau šobrīd Latvija piedzīvo vēl nebijuši elektroauto tirgus aktivitāti.
Latvijā reģistrēto elektrisko automobiļu skaits pārsniedzis 3500 auto atzīmi. Ja ņemam vērā visas Latvijā uzskaitē esošās automašīnas, elektroauto skaits neveido pat vienu procentu no kopējā Latvijas auto tirgus. Tā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. Lai gan kopējais elektroauto skaits ir niecīgs, eksperti uzsver, ka interese par “zaļajām” automašīnām turpinās pieaugt. Lielākā daļa elektroauto pašlaik pieder juridiskām personām. Kādēļ izvēlēties elektroauto? Galvenais ieguvums, protams, ir kopīgās rūpes par apkārtējo vidi. Tāpat auto iegādei pieejams valsts atbalsts, kā arī īpašniekam sniedz dažādas priekšrocības – nodokļu atvieglojumi, samazināti tehniskās apkopes izdevumi, bezmaksas autostāvietas un atļauja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu.
Pavisam nesen ziņu virsrakstos bija lasāms, ka Eiropā ražoto “zaļo” automašīnu ražošanas apjoms ceturksnī varētu samazināties par vairāk nekā vienu miljonu transportlīdzekļu. Tas lielā mērā saistīts ar pieaugošajām ražošanas un auto kravu pārvadājumu izmaksām. Taču lielākā problēma Eiropā šobrīd ir specifisku rezerves daļu trūkums. Šo daļu trūkums neļauj automašīnas pilnībā pabeigt un nodot ekspluatācijā. Vissmagākā situācija varētu būt Spānijas, Itālijas un Beļģijas rūpnīcās. Vai kādam tas varētu būt izdevīgi?
Ja Eiropa plāno par ražošanas apjoma samazināšanu, tikmēr Ķīnas akumulatoru ražotāji plāno dominēt Eiropas automobiļu rūpniecībā. Gadu desmitiem Eiropa ir bijusi iekšdedzes dzinēju ražošanas centrs, taču, nozarei pārejot uz “zaļajām” automašīnām, Ķīnai ir potenciāls pārvērsties par pasaules akumulatoru darbnīcu. Lai gan Ķīnai nav iespēju izkonkurēt Eiropu ar automašīnu ražošanas tehnisko pusi, pāreja uz elektroautomašīnām dod tai iespēju apsteigt tradicionālos autobūves centrus. Apmēram 40% no automašīnas vērtības ir tās akumulators, tāpēc valsts, kas piegādās automašīnas akumulatoru, iegūs milzīgu tirgus daļu. Ķīna plāno ievērojamu pārdošanas apjomu pieaugumu Eiropā. Ar laiku tas nozīmēs vēl vairāk akumulatoru rūpnīcu, kas, iespējams, izmantos arī Ķīnā ražotos akumulatorus. Spānijas enerģijas un pētniecības institūta (CIC) ģenerāldirektore uzskata, ka Ķīnas investīcijas akumulatoru rūpnīcās Eiropā ir riskanta, jo tās samazinās Eiropas neatkarību vienā no svarīgākajām nākotnes nozarēm.
Ķīnā bāzētā Tesla novembrī pārdevusi vairāk “zaļo” automašīnu nekā jebkad iepriekš. Tas ir par 90 procentiem vairāk nekā pagājušā gada novembrī. Saražoto automašīnu krājumi Šanhajas rūpnīcā ievērojami palielinājās brīdī, kad Tesla pagājušajā vasarā pabeidza ražošanas iekārtu atjaunināšanu. Tesla ir samazinājusi automašīnu cenas Ķīnā, cenšoties palielināt pārdošanas apjomu. Taču Ķīnā viss tomēr nav tik skaisti kā varētu šķist. Tur valda liela nenoteiktība, jo, kā zināms, tad protesti pret Covid ierobežojumiem satricina politisko ainavu. Tāpat Ķīnas ekonomikas izaugsme palēninās. Šie faktori varētu izjaukt Teslas rūpīgi izstrādātos plānus kļūt par dominējošu elektrisko automašīnu pārdevēju Ķīnā.
Elektroauto ražošanas nākotne vēl ir miglā tīta, taču viens ir skaidrs – pārmaiņas straujiem soļiem tuvojās. Tuvākajās desmitgadēs mēs visi pārvietosimies ar “zaļajām” automašīnām. Tās būs ražotas Eiropā vai Ķīnā – rādīs laiks! Vai tu jau esi izvēlējies savu elektroauto?