Ķīnu skāris milzu Covid vilnis, kas notiks ar loģistiku?
Lielākajā daļā Eiropas pavasari sagaida bez ierobežojumiem un varētu šķist, ka vispasaules pandēmija vismaz uz brīdi ir beigusies.
Taču Ķīna saskārusies ar jaunu slimības uzliesmojumu. Kā Zināms, Ķīna jau no paša sākuma ļoti rūpīgi sekojusi līdzi slimības gaitai, ieviešot nulles Covid stratēģiju, kas paredz, ka pat viena saslimšanas gadījuma fiksēšanā uz laiku slēgt konkrēto darba vietu. 2022. gada marta vidus ieviesa būtiskas izmaiņas Ķīnas lielākajās pilsētās – rūpnīcu slēgšana, komandantstundas un citus ierobežojumus! Kā tas sākās un ko sagaidīs pārējā pasaule?
Notikumu hronoloģija
- martā divi no Ķīnas lielākajiem ražošanas centriem Šeņdžeņas un Donguaņas paziņoja par vispārēju slēgšanu no 14. līdz 20. martam, reaģējot uz Covid uzliesmojumu pieaugumu visā valstī. Vairāk nekā 17 miljoniem pilsētas iedzīvotāju bija jāpaliek mājās līdz 20. martam, ja vien netiek uzrādītas 3 negatīvas testēšanas kārtas. Tika slēgti sabiedriskā transporta un metro maršruti, darbs tika plānots attālināti, iedzīvotājiem bija aizliegts atstāt pilsētu, kā arī kravu pārvadājumi starp Šeņdženu un Honkongu tika pārtraukti! Līdzīgi ierobežojumi bija arī Šanhajā un citās pilsētās. Situācijai pasliktinoties tika slēgti ceļi un izveidoti kontroles posteņi. Šenžena un Honkonga ir svarīgi konteineru pārvadāšanas centri globālajām piegādes ķēdēm. Jau marta vidū tika prognozēts, ka situācija piegādes ķēdēs būtiski pasliktināsies, radot jaunus izaicinājumus. Tika prognozēts arī cenu kāpums turpmākajās nedēļās.
- martā šķiet, ka slimības vilni izdevies apstādināt. Vispārējā izolācija tiek atcelta saskaņā ar sākotnējo plānu. Sabiedriskais transports un metro ir atvērti, iedzīvotāji var brīvi iekāpt un izkļūt ar “48 stundu negatīviem” testa rezultātiem. Rūpnīcas un biroji atsāk darbu klātienē. Ostas un termināļi ziņo, ka darbība ir atjaunota. Diemžēl ne uz ilgu laiku.. 28. martā valdība pieņem lēmumu par Šanhajas pilnīgu slēgšanu! Tiek paziņots par masveida testēšanu visā pilsētā, tā tiek sadalīta divās daļās. Pirmā puse tika slēgta un pārbaudīta laikā no 28. marta līdz 1. aprīlim un otrā puse no 1. aprīļa līdz 5. aprīlim. Pilsēta izskatās kā apokalipses žanra filmās. Policisti un armija baltos halātos ir sadalījusi pilsētu divās daļās, ieviešot nožogojumus un kontroles posteņus.
- aprīlī Ķīnas varas iestādes ir pagarinājušas Šanhajas slēgšanu, neizpaužot jaunu provizorisku beigu datumu. Šis nenoteiktais pagarinājums nozīmē, ka ietekme uz globālo piegādes ķēdi sāks pieaugt, jo loģistikas pakalpojumu sniedzējiem ir grūtāk ievest un izvest kravas automašīnas lielākajā ostas pilsētā. Pašlaik lielākā daļa Šanhajas pilsētas ir pilnībā slēgta, un iedzīvotāji nevar atstāt savas mājas, lai veiktu pat ikdienas pārtikas iegādi. Šanhajas starptautiskā ostas grupa (SIPG), kas ir atbildīga par ostas pārvaldību, ir turpinājusi diennakts darbību, lai pēc iespējas sekmīgāk cīnītos ar radušos situāciju. Tas tiek panākts ar tā saukto slēgtā cikla risinājumu, kurā darbinieki guļ un ēd uz vietas pat tad, kad viņiem ir brīvdiena – šo teritoriju pamest nav iespējams!
Ietekme uz loģistiku un ekonomiku
Daudzas preces šobrīd ir iestrēgušas Ķīnā, un tā var kļūt par milzīgu problēmu globālajai ekonomikai. Lielam vairumam no pasaulē saražotajām lietām, atsevišķas lietas ražo tieši Ķīnā, kas nozīmē, ka daudzu produktu ražošana kļūs apgrūtināta un brīžiem pat neiespējama. Kopš pandēmijas sākuma globālā ekonomika ir cīnījusies ar piegādes ķēdes problēmām, taču, tai pat neļaujot atgūties, sākušies jauni izaicinājumi. Šanhaja ir viena no visvairāk skartajām vietām, kas nozīmē, ka preču nosūtīšana, saņemšana un to apstrāde ir stipri ierobežota. Ņemot vērā Ķīnas nulles Covid stratēģiju sagaidāms, ka jau drīzumā tā spēs atvairīt infekciju vilni, taču tas notiks uz ekonomikas lejupslīdes rēķina..
Bezdarbs sasniedzis augstāko līmeni kopš pasaule sastapās ar jauno infekcijas slimību. Mazumtirdzniecības apjoms martā, salīdzinot ar gadu iepriekš, samazinājies par 3,5%, paziņoja Ķīnas Nacionālais statistikas birojs. Tas bija pirmais kritums kopš 2020. gada jūlija. Tajā pašā laika posmā bezdarba līmenis pieauga līdz 5,8%, kas ir augstākais līmenis kopš 2020. gada maija. Skaitļi liecina par straujas lejupslīdes risku nākamajos mēnešos, jo pilsētu slēgšana un karš Ukrainā smagi ietekmē pasaules otrās lielākās valsts ekonomiku.
Ķīnas Rūpniecības un informācijas tehnoloģiju ministrija paziņoja, ka tā palīdzēs vairāk nekā 600 uzņēmumiem Šanhajā atsākt darbību. Tas ietver uzņēmumus, kas ražo datoru mikroshēmas, automašīnu ražošanas un medicīnas nozares. Daudzi ražotāji, tostarp Pegatron, kas ir galvenais Apple iPhone ražotājs ir apturējis savu darbību Šanhajā. Tiek brīdināts, ka rūpniecības un automobiļu piegādes ķēdes pilnībā apstāsies, ja pilsēta neatsāks ražošanu līdz nākamajam mēnesim. Tas radīs smagas sekas un milzu zaudējumus visai nozarei.
Problēmas austrumos radīs neizbēgamu domino efektu piegādes ķēdēs visā pasaulē. Tiek prognozēts, ka pēc 6 nedēļām vai ilgāk, šis triecienvilnis sasniegs Eiropas tirgus. Lielākā problēma uzņēmumiem šobrīd ir nevis starptautiskie pārvadājumi, bet gan ražošanas trūkums. Slēgšana nozīmē, ka nav pieejams darbaspēks, lai nodrošinātu rūpnīcu darbību vai preču pārvietošanu uz Ķīnas ostām. Pašlaik daudziem piegādātājiem Eiropas Savienībā ir labi komplektētas noliktavas, kas palīdzēs mazināt ietekmi uz patērētājiem. Bet, ja šīs bloķēšanas turpināsies, mēs, iespējams, sāksim redzēt samazinātu produktu pieejamību nākamajos mēnešos.
Lai mazinātu seku ietekmi, iesakām klientiem nodrošināt ilgāku piegādes laiku un ieguldīt vairāk laika plānošanā. Tagad vairāk nekā jebkad agrāk ir svarīgi būt elastīgiem un pielāgoties esošajai situācijai!