Klimatneitrāls konteineru terminālis
Hamburgā esošais HHLA Container Terminal Altenwerder (CTA) ir pasaulē pirmais konteineru termināls, kas atkārtoti sertificēts kā klimatneitrāls.
Tās darbību galvenokārt darbina zaļā elektrība, kā arī neitrāli termināļa darbības procesi. Dažas no iekārtām joprojām rada CO₂ emisijas, taču tās tiek pakāpeniski elektrificētas. CTA atjaunotā sertifikācija vēlreiz parāda termināļa novatorisko spēku. Lai gan šogad CTA svinēs 20. gadadienu, kopš 2002. gada terminālis tiek uzskatīts par inovāciju un ilgtspējas pionieri, kurš tiek nepārtraukti attīstīts.
Sertifikācijas pārbaudes laikā no 2021. gada janvāra līdz decembrim CO 2 emisijas samazinājās par 26,3 procentiem līdz aptuveni 11 000 tonnām. Šo samazinājumu ietekmēja ievērojams dīzeļdegvielas patēriņa samazinājums, kas saistīts ar notiekošo pāreju uz pilnībā elektriskiem automatizētiem vadāmiem transportlīdzekļiem (AGV). Gandrīz 90 procenti AGV, kas atrodas termināli, darbojas ar elektrību nevis dīzeļdegvielu. Paredzams, ka līdz 2023. gadam visi AGV tiks pārveidoti par ātri uzlādējamiem litija jonu akumulatoriem. Protams, ir atsevišķi procesi, kas vēl nav pietiekoši “zaļi” un rada papildus emisiju, piešķirot sertifikātu tiek ņemts uzņēmums kopā – izvērtējot vai kādi citi procesi izlīdzina emisiju samazinājumu.
1400 metrus garo piestātni apkalpo 14 elektriskie konteineru portālceltņi, katrs sver aptuveni 2000 tonnu. Tie nodrošina iekraušanu un izkraušanu no kuģiem. Celtņu darbību pilnība nodrošina elektrība. Katru gadu konteineru portālceltņi iekrauj un izkrauj vairāk nekā 500 lielos konteinerkuģus, aptuveni 1600 mazākus konteinerkuģus, kā arī vairāk nekā 1000 iekšējo ūdensceļu transportu. Konteineru pārvietošanu nodrošina apmēram 90 automatizēti vadāmi transportlīdzekļi (AGV), kas transportē konteinerus no portālceltņiem līdz konteineru uzglabāšanas vietai. 80 % procenti jau ir elektriski, bet pārējie joprojām tiek darbināti ar dīzeļdzinēju. 2023. gadā visi AGV tiks darbināti ar ātri uzlādējamiem litija jonu akumulatoriem. Visas baterijas tiek uzlādētas, izmantojot zaļo enerģiju. Tāpat tiek nodrošināts atbalsts enerģijas tīklam. Dīkstāves periodos AGV piestāj uzlādes stacijās, lai stabilizētu tīkla padeves frekvenci, vai nu savācot lieko enerģiju no elektrotīkla vai padodot enerģiju atpakaļ kā primāro rezervi. Ar šiem pasākumiem HHLA sniedz nozīmīgu ieguldījumu enerģētikas jomā.
Būtisks ieguvums ir automatizēts konteineru laukums. AGV transportē konteineru uz vienu no 26 uzglabāšanas blokiem, kur celtņi izkrauj konteineru pagaidu uzglabāšanai. Tas darbojas automātiski pat tumsā, tāpēc apgaismojums tiek ieslēgts tikai noteiktās vietās. Tas nodrošina elektroenerģijas ietaupījumu, kas atbilst aptuveni 500 mājsaimniecībām, ko tās patērē gadā. Ja nepieciešams apgaismojums, tiek izmantotas LED lampas, kas patērē mazāk enerģijas, vienlaikus nodrošinot tādu pašu gaismas intensitāti. Atšķirībā no iepriekš izmantotajām lampām, tās uzreiz sasniedz pilnu spilgtuma līmeni pēc ieslēgšanas, un tās var bieži ieslēgt un izslēgt bez bojājumiem. Mūsdienīgais dzelzceļa termināls sniedz milzu ieguldījumu kopējā termināla darbībā. Deviņi paralēli sliežu ceļi nodrošina lielāko caurlaides spēju Eiropā. Vilcienus apstrādā četri elektriskie portālceltņi ar rotējošiem ratiem. Kas būtu klimatneitrāls terminālis bez elektroauto? Protams, ka darbinieki, pildot savus pienākumus, izmanto elektroauto. Katram elektromobilim terminālī ir sava ātrās uzlādes stacija, kas nodrošina to ar pietiekami daudz enerģijas 15 minūtēs. Rezultātā transportlīdzekļi vienmēr ir gatavi lietošanai un var veikt attālumus līdz 150 kilometriem.
Termināls sniedz būtisku ieguldījumu zaļākiem loģistikas procesiem. Tehnoloģiskā izcilība, kā arī procesa efektivitāte padara iespējamu klimatneitrālu konteineru pārkraušanu, tādā veidā virzoties tuvāk mērķim - līdz 2040. gadam kļūt par 100% klimatneitrālu termināli.