
Kravas automašīnu kustības liegums pārvietoties pa Rīgas centru
Kopš 2024. gada 18. janvāra noteiktās vietās Rīgas centrā ir aizliegts pārvietoties ar kravas automašīnām. Kā to ievēro kravu pārvadātāji? Ko tas nozīmē kravu pārvadātājiem un citiem satiksmes dalībniekiem, kuri ikdienā pārvietojās pa Rīgas centru?
Nevienam nav noslēpums, ka Latvijas galvaspilsētā Rīgā jau gadu desmitiem novērojamas satiksmes organizācijas problēmas, tajā skaitā smagajam transportam. Ir tikai normāli, ka blakus vecpilsētai nekursē kravas automašīnām. Ņemot vērā Austrumu maģistrāles izbūvi, tikai loģiski, ka kravas automašīnu tranzīta plūsma tiek novirzīta prom no Rīgas vēsturiskā centra.
Vai jūtama satiksmes plūsmas uzlabošanās un vai kravas automašīnu šoferi jauno kustības liegumu ievēro?
Adaptācijas periods
Saprotot, ka izmaiņu pieņemšanai un reālai ieviešanai nepieciešams laiks, pirmajās dienās policijas darbinieki kravas automašīnu vadītājus nesodīja, vien izteica brīdinājumu. Sākot no 22. janvāra kravas automašīnu šoferi, kuri neievēro noteikumus, tiek sodīti.
Rīgā aizliegta kravas automašīnu kustība sekojošos posmos:
- Akmens tilts;
- Vanšu tilts;
- Krasta ielas posms no Salu tilta līdz Ģenerāļa Radziņa krastmalai;
- No Ģ. Radziņa krastmalas līdz 13. janvāra ielai;
- 11.novembra krastmala posmā no 13. janvāra ielas līdz Vanšu tiltam;
- Eksporta ielas posmā no Vanšu tilta līdz Hanzas ielai.
Rīgā aizliegta kravas automašīnu kustība darbadienās no 16:00 - 19:00 sekojošos posmos:
- No Mūkusalas apļa līdz Uzvaram bulvārim;
- No Ulmaņa gatves/Vienības gatves krustojuma līdz Uzvaras Bulvārim;
- No Raņķa dambja līdz Lidoņu ielai.
Rīgā aizliegta kravas automašīnu kustība no 23:00 - 07:00 sekojošos posmos:
- No Brīvības gatves/Jaunciema gatves krustojuma līdz Vecmīlgrāvim – Meldru iela.
Vai kravas automašīnu kustību ierobežojumi ietekmē loģistikas pakalpojumu sniegšanu Rīgā?
Lai gan maršrutu izmaiņas apgrūtina kravu pārvadājumu un loģistikas pakalpojumu plānošanu, būtiski apgrūtinājumi nav novērojami. Ja runājam par tiešajām piegādēm šajos maršrutos – loģistikas centros kravas tiek pārkrautas mazāka izmēra transportos, kuri tālāk veic piegādes Rīgas centrā. Ja tā ir lielgabarīta krava, saņemot nepieciešamās atļaujas un saskaņojot maršrutu ar atbildīgajām institūcijām, kravas automašīnām atļauts iebraukt attiecīgajos posmos.
Gaidāmās papildus izmaiņas
Izmaiņas paredzētas tad, kad tiks pabeigta Dienvidu tilta ceturtās kārtas būvniecība, kas Rīgas apvedceļu padarīs vēl pievilcīgāku un drošāku, lai kravas automašīnām tranzītā nebūtu jābrauc cauri centram. Tāpat tas ievērojami atvieglos satiksmes plūsmu ik vienam autovadītājam. Nākotnē paredzētas izmaiņas Brasas un Grīziņkalna apkaimēs, kur satiksme kravas automašīnām varētu tikt liegta Pērnavas, Zirņu un Senču ielā.
Austrumu maģistrāle
Lai gan Austrumu maģistrāle atvieglo satiksmes organizācijas plūsmu, novirzot automašīnas apkārt centram, to izmantot var vienīgi ierastās tenta kravas automašīnas. Ņemot vērā Austrumu maģistrāles platumu, jau tagad ir skaidrs, ka lielgabarīta kravas šo posmu nevarēs šķērsot, piemēram, braucot no Rīgas ostas. Līdzīga situācija ir arī ar jauno Sarkandaugavas pārvadu – tas ir šaurs, tāpēc to nav iespējams izmantot, pārvadājot lielgabarīta kravas.
Vai kravas automašīnu kustības aizliegums mazinājis sastrēgumus?
Šajā jautājumā rīdzinieku domas dalās. Viena daļa uzskata, ka kravas automašīnu kustību aizliegums Rīgas centrā ir mazinājis sastrēgumus, taču otra daļa uzskata, ka situācija tāpat nav uzlabojusies. Ņemot vērā ierasto kravas automašīnas plūsmu, ievērojami tiek atvieglots Akmens tilts, kur kravas automašīnām ir liegts pārvietoties. Par būtiskiem satiksmes uzlabojumiem varēs spriest vienīgi tad, kad Rīgas apvedceļš tiks pilnībā pabeigts.
Vai kravas automašīnām būtu nepieciešams pārvietoties pa Rīgu?
Atbilde ir viennozīmīga – jā. Ņemot vērā muitas punktu, kā arī Rīgas ostas atrašanās vietu, skaidrs, ka kravas automašīnās no Rīgas ielām pazust nevar. Ja runājam par reālu vajadzību tranzītā braukt cauri Rīgas centram, tad īstas vajadzības nav. Protams, ka tas saīsinātu pārvadājuma laiku, taču pareizi izplānota loģistikas ķēde un kravas automašīnas maršruts var dot daudz lielāku ietaupījumu gan finansiāli, gan laika ziņā.