Kravas kuģu arests
Pasaules kārtību un organizāciju nosaka dažādi vispasaules konvenciju pieņemtie likumi un nostājas. Tāpat, kā uz sauszemes pastāv normatīvie akti un likumi, par kuru neievērošanu vai ignorēšanu var nākties atbildēt, tā arī kuģniecības nozarē pastāv noteikta kārtība, kas ir jāievēro.
Kuģu aresti nav bieži sastopami, taču tas nav neiespējams. Kuģu aresti visbiežāk notiek saistībā ar aizdomīgām kravām, nemaksātiem nodokļiem un krāpšanām lielos apmēros. Pēdējais no skaļākajiem notikumiem ir Itālijā arestētais Krievijas kravas kuģis, kas tiek turēts aizdomās par krāpšanos ar kravu pārvadājumiem 1,3 miljonu eiro apmērā.
Kravas kuģis Yekaterin tika arestēts Oristano ostā, Sardīnijā, Itālijā, 5. novembrī, kad tas ieradās no Rostovas Krievijā. Kuģis, kas jau vairākus mēnešus atradās meklējamo kuģu sarakstā, pēc tam, kad tā īpašnieks tika atzīts par vainīgu. Kravas pārvadājuma avanss tika samaksāts, bet krava netika paņemta un piegādāta. Pagājušajā gadā kuģim vajadzēja iekraut kravu Singapūrā, kad tas pirmo reizi būtu atgriezies no Ķīnas, taču krava netika paņemta. Uzņēmumu, kas paņēma 1252 miljonu eiro aizdevumu preču pārvadāšanai, Itālijas varas iestādes identificē kā Māršala salās reģistrēto Virtual Shiptrade Company. Sākotnēji kuģi pasūtīja lielākais Krievijas pārtikas ražotājs Aston.
Katrā valstī likumdošana var atšķirties, taču konkrētajā gadījumā pēc Itālijas likumdošanas kuģi var aizturēt saskaņā ar aresta rīkojumu, ko kriminālprocesa ietvaros izdevis prokurora tiesnesis, vai saskaņā ar valsts iestādes administratīvās aizturēšanas rīkojumu. Itālija ir 1979. gadā ratificētās 1952. gada Arestēšanas konvencijas dalībvalsts. Turklāt Itālijas Navigācijas kodeksā ir paredzēts iekšzemes noteikumu kopums, kas piemērojams gadījumos, kad konvenciju nepiemēro pilnībā vai daļēji. Arests ir iespējams Itālijas ostās arī tur, kur pēc būtības nav jurisdikcijas. Lai atbrīvotu kuģi, ir pieejamas arī bankas garantijas vai skaidras naudas depozīts. Piemērojamie likumi attiecas uz visiem kuģiem, kas peld ar vienas līgumslēdzējas valsts karogu.
Šādi nepatīkami starpgadījumi būtiski var ietekmēt preču atgūšanu no kuģa, jo, iespējams, izmeklēšanas laikā nebūs iespējams preci izņemt. Lai cik situācija varētu šķist dīvainu un nesaprotami, bet šos noteikumus nebūs iespējams apiet. Ir vairākas firmas, kas specializējās kuģa risku novērtēšanā, tāpēc iesakām pirms pārvadātāja izvēlēšanās noskaidrot pieejamo informāciju. Kuģu riska novērtējumu sniedz ciešā sadarbībā ar starptautisko jūras riska reitinga aģentūru (IMRRA). Šie riska vērtējumi nav iegūti tikai no algoritmiem. Pirms galīgā riska novērtējuma apkopošanas visus datus detalizēti interpretē eksperti - analītiķi. Ziņojumu unikālu padara arī tas, ka IMRRA riska novērtējums attiecas uz kuģa operatoru un viņa floti, nevis tikai uz attiecīgo kuģi.
IMRRA ir komerciālās informācijas tīkls, kas aptver vairāk kā 10000 naftas un gāzes tankkuģus, vairāk kā 5000 beramkravu kuģus un sešus pētniekus, kuri nepārtraukti pārskata, atjaunina un paplašina šo datubāzi 24/7. Katra datu kopa tiek apkopota un novērtēta, izmantojot IMRRA statistiskās regresijas analīzes rīku, un pēc tam to tālāk analizē speciālists. Katrs kuģis tiek novērtēts pēc vecuma, klases un veida. Katru mēnesi tiek novērtēti vairāk nekā 1400 kuģu. Kuģa riska novērtējums ir iegūts no dažādiem komponentiem, piemēram, statiski riska faktori, kas saistīti ar ilgtermiņa riskiem, kas laika gaitā paliek nemainīgi. Tiek iegūtas ziņas par kuģi, kā arī izpētīta uzņēmuma darbības vēsture. Tiek aplūkota negadījumu vēsture un incidenti, kā arī apdrošināšanas atlīdzību vēsture. Dinamiskie cilvēka faktori - auditi, piemēram, apkalpes kvalifikācijas un virsnieku apkalpes informācija
Latvijas kuģniecības vēsturē ir bijuši gadījumi, kad Latvijā reģistrēti un piederoši kuģi ir tikuši arestēti kādā no pasaules ostām. 2011. gadā viens no apspriestākajiem kuģiem «Arzu Express", kurš kuģoja zem St.Kitts & Nevisa karoga, darbiniekiem netika izmaksātas algas. Atbildīgās institūcijas piedāvāja kompānijai radušos problēmu ar algu neizmaksāšanu risināt pārrunu ceļā, tomēr pozitīvs rezultāts sasniegts netika. Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesa atzina, ka, lai nodrošinātu jūrnieku likumīgās intereses, kuģi nepieciešams arestēt. 2017. gadā Norvēģijā tika aizturēts zvejas kuģis Senators, jo apkalpe esot nodarbojusies ar nelegālu zveju, par ko liecinājis ap 2600 jūrā izliktās krabju ķeršanas ierīces, turklāt apkalpei neesot bijis nepieciešamās atļaujas. Kuģis Senators krasta apsardzes pavadībā nogādāts līdz krastam, kur nodots policijas rīcībā.
Pārvadājumu nozari kopumā aizsargā daudz un dažādas konvencijas un likumi. Krava lielākoties ir pasargāta un nevar rasties situācija, kad tā netiks atgūta, taču nepatīkamus brīžus un kavēšanos gan ir iespējams piedzīvot. Iesakām pirms katra pārvadājuma ievākt pieejamo informāciju par konkrēto uzņēmumu un tās darbības vēsturi.