Kravas kuģu izmēri un to nozīme

Kravas kuģu izmēri un to nozīme

Kopš aktīvas konteineru pārvadājumu parādīšanās 1960. gados, konteineru kuģi ir vienmērīgi pieauguši izmēros. Pēc kāda pētījuma datiem, 21. gadsimtā konteineru pārvadāšanas apjomi un jauda ir palielinājusies gandrīz par 1500%, salīdzinājumā ar 20. gadsimta beigām.

Konteinerkuģu ietilpību mēra 20 pēdu ekvivalenta vienībās TEU (Twenty foot equivalent unit). 2017. gadā lielāko kuģu ietilpība bija 21400 TEU. 2019. gadā tika pasūtīti un būvēti kuģi no 24000 līdz 25000 TEU. Šī tendence turpinās un kuģi kļūst vēl lielāki.

Vai galu galā pienāks tas brīdis, kad konteineru kuģi būs pārāk lieli? Vai arī tomēr lielāks vienmēr ir labāks?

Ir vairāki ar ekonomiku saistīti iemesli, kāpēc ideālais konteineru kuģu lielums kādreiz sasniegs absolūtos griestus, kad nebūs vairs kur tiekties izmēra ziņā. Kaut arī lielāki kuģi ir izdevīgāki, jo tikai nedaudz palielinās kopējās kuģa būves un apsaimniekošanas izmaksas. Degvielas izmaksas nepalielinās, un uz tā ir iespējams sakraut daudz vairāk kravas. Bet, no globālā pārvadājumu tīkla viedokļa, tam vairs nav jēgas. Pienāk brīdis, kad milzīga kuģa kravas piepildīšana kļūst sarežģīta. Tātad tas nereti kuģo neizmantojot savu pilno potenciālu, un to pašu kravas daudzumu varēja pārvadāt arī mazāks kuģis.

Papildus situāciju sarežģī tas, ka tikai noteikts skaits ostu, kas var uzņemt liela izmēra pārvadājumu kuģus. Tātad visa veida ražošanai un pieprasījumam ir jānāk no šādām vietām, bet tā tas nav. Vajadzība pēc dažādām precēm kļūst arvien vairāk izkliedētāka. Arvien pieaug preču pieprasījums mazākās pilsētās, vietās kas ir tālāk no lielajiem ostas termināļiem.

Var secināt, ka, pieaugot pieprasījumam, pieaug arī pārvadājamo preču skaits, bet tiek pieprasīti arvien fleksiblāki piegādes laiki un vietas. Paliek arvien sarežģītāk piekraut lielu pārvadājumu kuģi tā, lai tas būtu tiešām izdevīgi visiem.

Kravas kuģu izmēri ir atkarīgi no tā veida un pielietojuma. Konteinerkuģus iedala septiņās pamata izmēra kategorijās: mazs Feeder, Feeder, Feedermax, Panamax, Post-Panamax, New Panamax un ULCS. Konteinerkuģus ar tilpību zem 3 000 TEU parasti sauc par Feeder izmēra kuģiem. Feeder kuģi ir mazi un parasti strādā starp mazām konteineru ostām. Daži Feeder izmēra kuģi salasa savu kravu no mazām ostām un izkrauj lielā ostā tālākai pārkraušanai uz lielākiem kuģiem, un pēc tam izvadā konteinerus no lielās ostas uz mazākām ostām.

Kravas kuģu izmēri

Pēc kategorijas nosaukuma jau ir skaidrs, ka Panamax kuģu izmērus ietekmē Panamas kanāla izmēri. Patiesībā, visu pasaules kravas kuģu izmērus ietekmē kāds no izmantotajiem kanāliem vai šaurumiem. Kravas kuģiem ir dažādi veidi un izmēri, lai apmierinātu dažādas jūras kravu pārvadāšanas prasības. Kravas kuģi tiek klasificēti daļēji pēc ietilpības un daļēji pēc izmēriem (bieži saistīti ar dažādiem kanāliem un kanālu slūžām, pa kuriem tie brauc).

Nesen Suecas kanālā avarējušais jeb iestrēgušais kuģis Ever Given ticisbūvēts 2018. gadā. Ar savu 20204 TEU lielo ietilpību, savas palaišanas brīdī tas bija viens no lielākajiem kuģiem pasaulē. Tagad tas vairs pat nav top 10 lielāko kuģu sarakstā. Viena 20000 TEU kuģa ekspluatācija ir lētāka nekā divu 10000 TEU kuģu. Līdz ar to, jaunienācējiem tirgū ir jāpieņem lēmums par labu lielākam kuģim. Tas ir arī videi draudzīgāks, jo patērē mazāk resursu.

Šobrīd vēl nekas neliecina par lielo kuģu būvniecības tendences mazināšanos. Pēdējā gada laikā pieprasījums pēc jūras pārvadājumiem ir sasniedzis visu laiku augstākos rādītājus. Kopš 2020. gada beigām ir pasūtīti vairāk nekā 400 jauni konteineru kuģi, kas kopumā veido 3,63 miljonu TEU ietilpību.

Neskatoties uz jaunu kuģu parādīšanos, jūras kravu pārvadājumos joprojām situācija ir nestabila – liels konteineru pieprasījumus un to trūkums, rekordaugstas cenas un neskaidrība par situācijas maiņu pēc pandēmijas beigām.


Drukāt   E-pasts

Populārākie raksti

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?