Kravu apdrošināšana palīdz samazināt zaudējumu riskus

Kravu apdrošināšana palīdz samazināt zaudējumu riskus

Visiem uzņēmumiem, kuru darbība paredz regulāru kravu pārvadāšanu, ir svarīgi parūpēties par šo kravu apdrošināšanu. Tā nepieciešama, lai pasargātu biznesu no zaudējumiem, ko var radīt dažādi neparedzēti apstākļi un negadījumi kravas pārvadāšanas laikā.

Šādu iemeslu dēļ (nelabvēlīgi laikapstākļi, avārijas, zādzības u.c.) krava var tikt vairāk vai mazāk bojāta vai pat iznīcināta, un apdrošināšana šādās situācijās ļaus samazināt zaudējumus, ko radītu šādi nelaimes gadījumi. Tiesa, lai apdrošināšana darbotos efektīvi, katram uzņēmumam jāizvērtē riski un jāizvēlas piemērotākais apdrošināšanas veids.

Riski pārvadāšanā ir neizbēgami

Lai kāds kravu transportēšanas veids tiktu izvēlēts, zināms riska procents vienmēr paliks aktuāls, jo 100% garantiju par konkrētās kravas nogādāšanu īstajā galamērķī neviens nespēj dot. Turklāt riski var rasties ne tikai kravas pārvadāšanas, bet arī tās uzglabāšanas, pārkraušanas vai izkraušanas laikā. Mūsdienās gan šis riska procents ir daudzkārt samazinājies salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadsimtiem vai vēl senākiem laikiem, kad radās kravas apdrošināšana kā tāda. Tās sākumi meklējami 14. gadsimtā, kad vairumu kravu pārvadāja pa jūru un citiem ūdens ceļiem, jo tas bija vislētākais transportēšanas veids. Mūsdienās par visdrošāko tiek uzskatīta kravas pārvadāšana ar lidojumu palīdzību jeb avio kravas pārvadājumi. Bet apdrošināt var lielāko daļu veidu kravas –visiem avio, jūras, dzelzceļa un auto kravu pārvadājumiem.
Lai kravu apdrošināšana pret riskiem būtu efektīva, kravas nosūtītājam vai saņēmējam (atkarībā no viņu slēgtā līguma un piegādes nosacījumiem) nepieciešams atrast uzticamu partneri – apdrošināšanas sabiedrību, kas varēs sniegt konsultāciju par dažādiem jautājumiem un arī slēgt līgumu par kravas apdrošināšanu. Pēc būtības, apdrošinātājs sniedz informāciju, kā uzlabot kravas transportēšanas apstākļus, kā samazināt risku iespējamību un kā pareizi veikt dokumentu noformēšanu, iestājoties apdrošināšanas gadījumam. Bet viens no svarīgākajiem slēdzamā līguma punktiem ir vienošanās par to, kādi riski tiek segti.

Dažādiem riskiem tiek paredzēti trīs veidu segumi

Pasaulē šobrīd izmanto Starptautiskos kravu pārvadāšanas noteikumus jeb ICC, kas paredz trīs veida (kategoriju) segumus dažādiem riskiem – A(visplašākais, kas ietver atbildību par visiem riskiem), B (atbildība par nosauktajiem riskiem) un C. C kategorijā iekļauti tradicionālie riski, kas saistīti galvenokārt ar dažādām neparedzamām, nekontrolējamām un/vai forcemajeure situācijām, piemēram, ugunsgrēku, sprādzienu, avāriju, zemestrīci, zibens spērienu, vulkāna izvirdumu u.tml. Apdrošināšanas līgumā var iekļaut arī zādzības, laupīšanas, īpaši sliktus laika apstākļus, preces bojājumus neuzmanīgas rīcības dēļ un daudz ko citu, bet tie jau būs kā papildinājumi standarta riskiem. Specifiski nosacījumi ir kokmateriālu, saldētu un atdzesētu pārtikas produktu, radioaktīvo vielu pārvadājumiem. Iespējams apdrošināties arī pret karadarbības izraisītiem zaudējumiem. Ir pieejamas arī variācijas, ko kravu apdrošināšanas nosacījumos var ieviest arī apdrošināšanas uzņēmums. Tāpēc noteikti ir lietderīgi vispirms pakonsultēties pie ekspertiem, lai izvēlētos optimālu risinājumu. Principā, var apdrošināt visu un pret jebko, tikai paliek jautājums par to, cik tas viss maksās.
Der atcerēties, ka visas ICC definētās kategorijas paredz atlīdzināt zaudējumus, kas radušies avārijas gadījumā, iemaksas saistībā ar avāriju kopumā (jūras kravu pārvadājumos), kā arī visus nepieciešamos un lietderīgos izdevumus, kas radušies kravas glābšanas sakarā, zaudējuma apjoma konstatācijai un nepieciešamo darbu veikšanai, lai iespējami samazinātu turpmāko kravas zaudējumu pieaugšanu.

Apdrošinātāju piedāvājumi mēdz būtiski atšķirties

Jāņem gan vērā, ka ir preces un riski, ko apdrošinātāji uzņemas nelabprāt. Visskeptiskāk apdrošinātāji izturas pret pārvadāšanas neprofesionāļu veiktajiem pārvadājumiem (pārsvarā attiecas uz atsevišķu fizisko personu darbošanos šajā lauciņā). Dzirdēts arī, ka atsevišķi apdrošinātāji nav sajūsmā par iespēju apdrošināt cēlmetālus, dārglietas un antikvārus priekšmetus. Tāpat apdrošinātāji nelabprāt apdrošina dažādus reaģentus, ģenētiskos un bioloģiskos materiālus, baktērijas, ko pārsvarā izmanto farmācijā un kuru pārvadāšana prasa īpašu uzmanību un apstākļus. Attieksme mēdz atšķirties attiecībā uz degvielas, naftas un tās produktu apdrošināšanu – vieni to apdrošina labprāt, bet otri – ne visai. Tāpat apdrošinātāji pirms iekļaušanas līgumā ļoti rūpīgi izvērtē īpašos riskus. Tos aprēķina, ņemot vērā kravas nomenklatūru, izvēlētos riskus, pārvadāšanas nosacījumus un transporta veidu, maršrutu, pārkraušanas reižu skaitu, pieteikto pārvadājuma apmēru, kā arī klienta un apdrošinātāja līdzšinējo sadarbību un apdrošinātāja zaudējumu statistiku.
Tādēļ, ņemot vērā apdrošinātāju interešu un prioritāšu dažādību, lai atrastu piemērotāko apdrošināšanas kompāniju, klientiem nevajadzētu steigties, bet ievākt informāciju par to, kādus nosacījumus kura firma piedāvā, un izvēlēties izdevīgāko piedāvājumu.

Kravu apdrošināšana - izvēles un cenas kritēriji

Ja klientam nepieciešams veikt tikai vienu kravas pārvedumu, tad arī nav lieku jautājumu par polises veidu – tiek pirkta polise vienam pārvadājumam, kas sevī jau ietver visus galvenos nosacījumus – kravas nomenklatūra, transporta veids, teritorija, uz kuru krava tiek transportēta u.c., tāpat tajā nepieciešamības gadījumā var ietvert dažādus papildu nosacījumus (piemēram, apdrošināšanu pret papildu riskiem u.tml.).
Profesionālie kravu pārvadātāji, kas nodarbojas ar regulāru un apjomīgu kravu pārvadāšanu, parasti iegādājas ģenerālo jeb atvērto kravas apdrošināšanas polisi. Tā ir polise plānotam apgrozījumam vai kravu skaitam, vai preču grupai, un to pērk uz konkrētu termiņu, visbiežāk – uzgadu. Ģenerālās polises gadījumā tiek noslēgts sadarbības līgums, līdz ar to nav nepieciešams slēgt atsevišķu vienošanos par katru atsevišķu kravas pārvadājumu. Atvērtā polise parasti piedāvā arī dažādas norēķināšanās iespējas – piemēram, par katru kravu atsevišķi, vai ar avansa maksājuma palīdzību, perioda beigās veicot pārrēķinu, vai arī veikt samaksu par reāli pārvadātajām kravām.

Savukārt polises cenu nosaka virkne vēl citu faktoru, tostarp:

  • kravas veids (piemēram, pārtikas preces, trausla krava, satur ķīmiski bīstamas vielas utt.);
  • kravas kopējā vērtība;
  • transportēšanas veids;
  • ģeogrāfiskais reģions;
  • izvēlētā ICC kategorija (A, B vai C) un pievienotie papildnosacījumi (ja tādi ir).

Kravu apdrošināšana ir viens no papildus pakalpojumiem, ko piedāvā Ursus Forwarding, lai uzzinātu vairāk un pieteiktu pakalpojumu klikšķiniet šeit.


Drukāt   E-pasts

Populārākie raksti

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?