Kravu pārvadātāju streiks Dienvidkorejā
Dienvidkorejas autopārvadātāji 6. jūnijā uzsāka streiku pēc tam, kad sarunās ar valdību neizdevās panākt vienošanos saistībā ar prasībām palielināt atalgojumu.
Tādā veidā izrādot savu nostāju, vienlaikus paralizējot kravu pārvadājumus valsts industriālajos mezglos un lielākajās ostās. Satiksmes ministrijas amatpersonas sestdien, sešas dienas pēc streikošanas, vairāk nekā 10 stundu garās pārrunās tikās ar arodbiedrību vadītājiem. Trešajā sarunu kārtā abām pusēm neizdevās mazināt domstarpības.
Dienvidkoreja ir viena no galvenajām viedtālruņu, automašīnu, akumulatoru un elektronikas preču piegādātājām. Situācija neapšaubāmi var satricināt jau tā saspringto stāvokli pasaulē. Streiks ir radījis nenoteiktību par globālajām piegādes ķēdēm, kuras jau tā ir uz izjukšanas sliekšņa, ko radījusi Ķīnas stingrā Covid nostāja un Krievijas iebrukums Ukrainā. Kamēr ostas visā pasaulē cīnās ar piegādes problēmām, šķeldas, naftas ķīmijas produktu un automobiļu ražošanas samazināšanās apdraud Dienvidkorejas galveno eksportu.
Protestējot pret pieaugošajām degvielas cenām un pieprasot algas palielināšanu, aptuveni 6600 kravas automašīnu vadītāju streiko. Kravu vadītāji pieprasa pagarināt subsīdijas, kuru termiņš beigsies šogad, kuras garantē minimālo algu, pieaugot degvielas cenām. Streika laikā arestēti aptuveni 40 cilvēki, daži no viņiem vēlāk atbrīvoti. Darbības lielākoties bijušas mierīgas, lai arī dažās vietās izvērtušās gana saspringtas. Arodbiedrība norādījusi, ka patiesais streikotāju skaits ir lielāks, precīzi gan nenosaucot kopējo protestētāju skaitu. Konteineru plūsma Pusanas ostā, kas veido 80% no valsts kopējās konteineru plūsmas, samazinājusies par divām trešdaļām no ierastā līmeņa. Inčonas ostā samazinājums ir par 80%, savukārt Ulsanas ostā konteineru satiksme ir apturēta kopš 7. jūnija.
Oficiāls paziņojums par dažādu uzņēmumu darbības apturēšanu nav, taču avots kādā naftas ķīmijas uzņēmumā sacīja, ka lielākā daļa uzņēmumu joprojām uzglabā savu gatavo produkciju, cerot atsākt piegādes procesus. Automašīnu ražotāji ir tie, kurus piegādes traucējumi ir skāruši visvairāk. Tie nespēja saņemt savlaicīgu detaļu piegādi un gatavās produkcijas transportēšanu.
Valdība ir mudinājusi kravas automašīnu vadītājus atgriezties darbā, taču paziņojusi, ka tā centīsies īstenot viņu prasības un turpinās nesaskaņas atrisināt ar dialoga palīdzību. Tā kā globālā ekonomika cīnās ar piegādes problēmām, jebkura ilgstoša šķeldas, naftas ķīmijas produktu un automašīnu ražošanas un piegādes palēnināšanās var palielināt bažas par inflācijas pieaugumu un izaugsmes palēnināšanos. Paredzams, ka Dienvidkorejas inflācija šogad sasniegs pēdējo 24 gadu augstāko līmeni - 4,8%, pagājušajā nedēļā paziņoja Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija, vienlaikus samazinot izaugsmes prognozi līdz 2,7% salīdzinājumā ar decembrī prognozēto 3,0%. Streika rezultātā traucēta automašīnu, tērauda un naftas ķīmijas produktu ražošana un piegāde aptuveni 1,25 miljardu dolāru vērtībā. Hyundai Motors paziņoja, ka streika dēļ nācies samazināt ražošanu vienā no vietējām rūpnīcām. Dienvidkorejas lielākais tērauda ražotājs Posco paziņoja, ka ir apturējis darbību dažās ražotnēs, jo tajās pietrūkst vietas produktu uzglabāšanai.
Dienvidkorejas Transporta ministrija turpina sarunas ar arodbiedrību, taču savā oficiālajā paziņojumā mudināja kravas pārvadātājus atgriezties darbā. Valdība paziņoja, ka tiks ieviesti ārkārtas pasākumi, tostarp nosūtītas 100 militārās kravas automašīnas, lai pārvadātu preces lielākajās ostās. Ministrija norādīja, ka militārpersonas palīdzēs galvenokārt nelielos attālumos no ostām, lai maksimāli atbrīvotu vietu tajās. 12. jūnijā, sešas dienās pēc streika sākšanas, Korejas uzņēmumu federācija nāca klajā ar paziņojumu, pieprasot, lai kravas automašīnu vadītāji pārtrauc streiku, jo tas nodara milzīgu kaitējumu ražošanai un tirdzniecībai, kas ir valsts ekonomikas mugurkauls.
Kravas mašīnu šoferi streiku pārtrauca 14. jūnijā – 8 dienas pēc streika sākšanas. Kā ziņo vietējās varas iestādes, sarunās panākta vienošanās par subsīdiju pagarināšanu, kas garantē dažāda veida finansiālo palīdzību. Plānots arī pārskatīt jau esošo subsīdiju paketi un to paplašināt, tādā veidā kompensējot naftas cenu pieaugumu!