Kravu pārvadātāju un ostu darbinieku streiks Somijā

Kravu pārvadātāju un ostu darbinieku streiks Somijā

Kā zināms, auto kravu pārvadājumi nodrošina izejvielu, pārtikas un citu nepieciešamo produktu transportēšanu no ražotāja līdz gala patērētājam.

Bet kas notiek, ja lielākā daļa kravas automašīnu šoferi atsakās braukt paredzētajā maršrutā, kā arī ostas nenodrošina kravu pārkraušanu un apstrādi? Somijā lielāko ostu darbinieki 15. februārī aizgāja no darba brīdī, kad saņēma ziņu - arodbiedrības sarunas ar iesaistītajām pusēm ir pārtrūkušas un rezultējušās bez panākumiem. Solidarizējoties ar ostu darbiniekiem, streikam pievienojās arī kravu pārvadātāji un naftas nozarē strādājošie. Streiks paralizē Somijas ārējo tirdzniecību un rada papildu spiedienu uz ekonomiku! 

Somijas Transporta darbinieku arodbiedrība (AKT) norādīja, ka lielākā neapmierinātība ir saistīta ar darba samaksu, tāpat izskanējuši jautājumi arī par neapmierinošiem darba apstākļiem. Somijas inflācijas līmenis sasniedzis aptuveni deviņus procentus. Arodbiedrība paziņoja, ka streiks ilgs uz nenoteiktu laiku. Tikmēr kravu pārvadātāji un naftas nozarē strādājošie paziņoja, ka streiku turpinās līdz 21. februārim. Iesaistītās puses sarunu ceļā nespēja vienoties par visām pusēm pieņemamiem nosacījumiem. Somijas transporta darbinieku arodbiedrība noraidīja priekšlikumu par algu celšanu apgalvojot, ka paaugstinājums tāpat ir mazāks nekā kopējā ražošanas nozarē strādājošajiem. Tāpat netika apmierinātas prasības par darba apstākļu uzlabošanu. 

Ko nozīmē ostas darbības pārtraukšana? Ja skatāmies globāli, tas nozīmē, ka valsts praktiski tiek izolēta no ārējās pasaules. Kā zināms, jūras kravu pārvadājumi nodrošina produktu piegādi no attālām valstīm. Tāpat tiek nodrošināta dažādu tehniku un citu nepieciešamo daļu piegāde tādām lietām, kuru transportēšana, izmantojot kravas automašīnu vai avio kravu pārvadājumus, nav iespējama. Kravas kuģu līnijas gigants Maersk nekavējoties izplatīja paziņojumu, ka visas kuģu darbības, kā arī jūras konteineru pārkraušana Somijas ostas termināļos tiek pārtrauktas uz nenoteiktu laiku. Tiek lēsts, ka katra streika diena Somijas ārējā tirdzniecībā ietekmē vairāk nekā 300 miljonus ASV dolāru. Pēc aprēķiniem, aptuveni 90 procenti no Somijas ārējās tirdzniecības tiek nodrošināts caur ostām. Streiks skāris desmit lielākās ostas, tostarp Helsinkus, Hamina-Kotku, Hanko, Raumu un Turku.

Streiki ir ietekmējuši arī vairākus citus sektorus, piemēram, pārstrādes uzņēmumu darbību, degvielas pieejamību uzpildes stacijās, atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus un ražošanā nepieciešamo izejvielu pieejamību. Trauksmi ceļ arī tērauda un mežsaimniecības nozares. Tiek norādīts, ka darbs pagaidām turpinās, taču, ja ostu darbinieku streiks turpināsies, šo nozaru darbība var tikt apdraudēta. Savukārt Somijas pasta un loģistikas savienība PAU, atbalstot citus streikotājus, pievienojās. Tas aizkavēs vēstuļu piegādes par vienu līdz divām nedēļām, taču paku piegādes par piecām līdz septiņām dienām. 

Helsinku osta jau iepriekš brīdināja, ka vispārējās ekonomikas vājināšanās, augstās inflācijas, enerģētikas krīzes un patērētāju pirktspējas samazināšanās dēļ tā paredz, ka kravu pārvadājumi 2023.gadā atpaliks no 2022.gadā sasniegtajiem rezultātiem. Pērn jeb 2022. gadā ostā bijuši visu laiku lielākie apjomi. Kopumā caur ostām pārvadājot 15,2 miljonus tonnu kravu. Tika pārvietotas vairāk nekā 700 000 kravas automašīnas. Osta kopumā pārkrāva 492 000 TEU. Tāpat pasažieru pārvadājumi 2022. gadā pat vairāk nekā dubultojās, tas gan saistīts ar pandēmijas radīto ierobežojumu atcelšanu.

Kravu pārvadātāji streiku turpināja līdz 21. februārim, savukārt termināļa darbinieki līdz 22. februārim, taču stividori streiku turpinās līdz brīdim, kamēr tiks panākta vienošanās. Ja kolektīvajās sarunās netiks panākts redzams izrāviens, Somijas transporta darbinieku arodbiedrība (AKT) draud 1. martā uzsākt vēl vienu streiku sēriju. Streiks tika sākts brīdī, kad Somijas inflācijas līmenis sasniedzis 9 procentus. Interesanti, piemēram, Latvijā inflācijas līmenis sasniedzis aptuveni 21 procentu, bet streikot neviens negrasās. No kura šobrīd būtu jāmācās kā rīkoties?

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums