Kuģu līniju rūpes par apdraudētiem dzīvniekiem
Visā pasaulē pieaug bažas par kuģu sadursmi ar jūras dzīvniekiem. Līdz šim lielākā daļa zinātnisko publikāciju par šo tēmu ir vērstas uz kuģu un vaļu sadursmēm.
Sākotnējās ekspertu aplēses izradījās nepareizas – jūras dzīvnieki tiek traumēti biežāk nekā tika uzskatīts. Jūras kravu pārvadājumi nodrošina intensīvu kuģu satiksmi. Katra kuģa sadursme ar jūras dzīvniekiem ir jāpiefiksē, taču ziņošana par mazākiem dzīvniekiem nav īpaši izplatīta, tāpēc statistikas dati varētu būt neprecīzi. Atsevišķos pētījumos tika konstatēts, ka tiek ietekmētas vismaz 75 jūras sugas, tostarp delfīni, haizivis, roņi, jūras bruņurupuči, pingvīni un dažādi citi ūdens iemītnieki. Kuģniecības gigants MSC ir spēris nozīmīgu soli, lai samazinātu kuģu sadursmi ar dzīvniekiem.
Bažas par sadursmju ietekmi uz jūras dzīvniekiem un to populācijām galvenokārt rada pieaugošā pasaules okeāna izmantošana gan jūras kravu pārvadājumiem, gan atpūtas kuģiem. Pasaulē lielākā konteineru līnija ir pārorientējusi savus kuģus, kas šķērso Šrilankas krastu, lai izvairītos no iespējamām sadursmēm ar apdraudētajiem zilajiem vaļiem. Šāds lēmums tika veikts saistībā ar starptautiskā dzīvnieku labturības fonda (IFAW) veiktajiem pētījumiem. MSC kuģi, kas šķērso Šrilankas piekrastes ūdeņus, turpmāk, izmainot savu maršrutu, dosies aptuveni 15 jūras jūdzes uz dienvidiem no iepriekšējā maršruta. Īpaši apdraudētie zilie vaļi pie Šrilankas dienvidu gala Indijas okeānā atrodas visu gadu. Tā rezultātā pastāv augsts sadursmju risks, jo starptautiskie kuģu ceļi iet tieši cauri zonai, kur pulcējas lielākā daļa dzīvnieku.
Maršruta maiņa ir cerība novērst zilo vaļu izmiršanu pie Šrilankas. Vienlaikus dodot skaidru signālu Šrilankas valdībai, ka ir pienācis laiks veikt atbilstošus pasākumus un izmainīt kuģošanas maršrutus, lai neskartu vaļu populācijas galvenās vietas. Zilie vaļi ir lielākie dzīvie dzīvnieki uz zemes. Viņi var sasniegt 80 līdz 100 pēdu garumu un dzīvot 70 līdz 80 gadus.
Maršruta maiņa ir brīvprātīga, tāpēc dažādas pasaules organizācijas jau atzinīgi novērtējušas MSC lēmumu par maršruta maiņu. MSC brīvprātīgā maršruta maiņa neietekmē citas kuģu līnijas, taču dod cerību, ka viņu lēmums varētu novest pie pastāvīgajām izmaiņām oficiālajā kuģošanas maršrutā. Zilo vaļu populācijas pētījumi apgalvo, ka kuģošanas ceļa pārplānošana samazinātu sadursmju risku par 95%. Protams, ka maršruta izmaiņas rada gan neērtības un pārplānošanu, gan papildus finansiālos zaudējumus, jo kuģiem nepieciešams veikt garāku maršrutu. Taču ilgtermiņa ieguldījumi būs neatsverami!
Izņēmuma gadījumos konteinerkuģi tomēr var novirzīties no jaunā maršruta, ja tas saistīts drošības apsvērumu dēļ, tostarp nelabvēlīgu laikapstākļu gadījumā. Mazākie kuģi, kas kuģo ap Bengālijas līci, šajā apgabalā samazinās ātrumu līdz mazāk nekā 10 jūras mezgliem. Šrilanka atrodas Indijas okeānā, starp Āziju un Eiropu, un Kolombo osta ir nozīmīgs pārkraušanas centrs jūras kravu pārvadājumiem un globālajai tirdzniecībai. Apgabals pie tās dienvidu krasta ir viens no noslogotākajiem kuģošanas ceļiem pasaulē. MSC veic dažādus pasākumus, lai aizsargātu jūras savvaļas dzīvniekus, sākot no kuģniecības pakalpojumu tīklu pielāgošanas, līdz kuģu ātruma samazināšanai un kuģu maršruta maiņai. MSC pieejas pamatā ir vēlme radīt daudzpusēju darbību ciešā sadarbībā ar valdībām, nozares struktūrām, akadēmiskajām aprindām un citām specializētām organizācijām.
Atzinīgi novērtētais MSC lēmums ir kā signāls arī pārējām kuģu līnijām. Tāpat lielāku uzmanību vajadzētu pievērst tieši atpūtas kuģu īpašniekiem. Pasaule ir lielu pārmaiņu priekšā, tāpēc katrs “zaļais” lēmums ir apsveicams un tik ļoti nepieciešams. Tikai kopīgi varam nepieļaut pasaules lielākā dzīvnieka - zilā vaļa – izmiršanu! Kuģosim droši un atbildīgi!