
Kur palikuši jaunie elektrovilcieni?
Ir pagājuši 15 gadi kopš brīža, kad tika paziņots – Latvija pasūtīšot sev jaunus elektrovilcienus. Līdz šim brīdim termiņi par vilcienu reālu atrašanos uz sliedēm tikuši pārcelti jau vairākas reizes. Kad īsti jaunos elektrovilcienus redzēsim reālā darbībā?
Jau iepriekš ziņojām, ka jauno elektrovilcienu piegāde ir aizkavējusies gan dēļ Covid pandēmijas, gan dēļ Krievijas iebrukuma Ukrainā. Tika būtiski pagarināts gan ražošanas process, gan arī elektrovilcienu piegādes plāni un iespējas. Pēdējais no solītajiem termiņiem, kad vilcienus redzēsim reālā darbībā, bija 2023. gada rudens – jaunākā prognoze par elektrovilcienu reālu atrašanos uz sliedēm ir 2024. gada sākums.
Viens no galvenajiem kavējuma iemesliem ir sarežģītais un apjomīgais sertifikācijas process. “Pasažieru vilciens” jaunos elektrovilcienus var pieņemt tikai tad, kad tie tikuši sertificēti atbilstoši Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām, kas apliecina to drošu izmantošanu un ekspluatāciju.
Kad sāks kursēt jaunie elektrovilcieni?
Termiņi tikuši pārcelti jau vairākas reizes. Viens no pēdējiem solījumiem, ka jaunie elektrovilcieni sāks kursēt 18. novembrī, tomēr, nepiepildījās. Ja vilcieni būtu sākuši kursēt Latvijas dzimšanas dienā, tas būtu simboliski – Latvijas 105. dzimšanas dienā un tieši 15 gadus pēc paziņojuma par jaunu vilcienu iegādi. Satiksmes ministrs Kaspars Brikšens norādīja, ka, visticamāk, jaunie vilcieni sāks kursēt vien 2024. gada sākumā.
Kavēšanos izraisīja Covid pandēmija un karadarbība Ukrainā
Vilcienu aktīvā būvēšanas stadija sākās teju vienā laikā ar Covid pandēmiju. Kā atceramies, tad liela daļa rūpnīcu tika slēgtas un ievērojami tika samazināta arī ražošanas jauda. Tieši tā pat notika arī “Škoda Vagonka” rūpnīcā. Kad šķita, ka Covid pandēmija vairs nebūs šķērslis, Krievija izvērsa plaša mēroga karadarbību, ar brutalitāti iebrūkot Ukrainā. Sākotnējais plāns jaunos elektrovilcienus bija piegādāt pa dzelzceļu caur Baltkrieviju un Ukrainu, taču kara dēļ plānus nācās mainīt – vilcieni ar kravas automašīnām tika vesti caur Poliju un Lietuvu.
Dzelzceļš kā Eiropā
Čehijas uzņēmuma “Škoda Vagonka” ražotie vilcieni būs tik pat moderni kā citviet Eiropā. Katrs vilciens sastāvēs no četriem vagoniem, kopējā vilciena ietilpība – 890 pasažieri. Tāpat tajos būs moderni ergonomiskie sēdekļi, labierīcības un WIFI. Ja sanācis pārvietoties ar vecajiem vilcieniem, tad zināt to nepatīkamo brīdi, kad vilciens uzsāk kustību. Jaunajos elektrovilcienos kustības uzsākšanas brīdis būs vienmērīgāks, tāpat ievērojami tiks samazināts trokšņu līmenis. Vairāk par jauno elektrovilcienu tehniskajiem parametriem un aprīkojumu varat uzzināt mūsu iepriekšējā rakstā: Jaunie elektrovilcieni Latvijā
Uzlaboti staciju peroni
Jaunie elektrovilcieni nebūt nav vienīgais uzlabojums kopējā dzelzceļa infrastruktūrā Latvijā. Līdz ar jauno elektrovilcienu ieviešanu tiek uzlaboti un modernizēti arī esošie dzelzceļa peroni jeb pieturas. Ja vecajos vilcienos pie iekāpšanas ir jāveic kārtīgs kāpiens, tad modernizētie peroni dod iespēju vilcienā iekāpt vienādā līmenī. Tāpat tas ievērojami atvieglo iekāpšanu cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Gaidāms dzelzceļa nozares uzplaukums
Ņemot vērā gan jauno elektrovilcienu iepirkumu, gan arī apjomīgā Rail Baltica projekta attīstību, tikai likumsakarīgi, ka gan pasažieru pārvadājumi, gan dzelzceļa kravu pārvadājumi Latvijā kļūs aiz vien populārāki un spēs piesaistīt aiz vien lielāku pasažieru un kravu apjomu. Tāpat tiks uzlabota arī mobilitātes iespēja, spējot piesaistīt gan tūristus, gan potenciālos investorus.
Latvija jau sen bija pelnījusi jaunus un modernus elektrovilcienus. Lai gan Padomju Savienības laikā Latvija bija viena no modernākajām un attīstītākajām vietām, kur tika ražoti gan vilcienu, gan tramvaju sastāvi, vēsturei jau labu laiku vajadzēja būt redzamai tikai muzejos, nevis pārvadājot pasažierus. Vairāk par vilcienu ražošanas vēsturi Latvijā var uzzināt mūsu iepriekšējā rakstā: Vilcienu un tramvaju ražošanas vēsture Latvijā!