Lidmašīnu rezerves daļu trūkums Krievijā

Lidmašīnu rezerves daļu trūkums Krievijā

Avio kravu pārvadājumi Krievijā nonākuši sarežģītā situācijā. Kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā rietumu valstis ir pieņēmušas dažādas sankcijas.

Tas skar arī Krievijas aviācijas nozari, jo rietumu valstis gan pārtraukušas iznomāt Krievijai lidmašīnas, gan arī atteikušās eksportēt lielvarai tik ļoti nepieciešamās lidmašīnu rezerves daļas. Dažādi avoti liecina, ka vasaras beigās Krievijai nāksies izjaukt vairākas darba kārtībā esošas lidmašīnas, lai spētu uzturēt pārējās. Krievijas vicepremjers Jurijs Borisovs nesen paziņoja, ka saskaņā ar Krievijas transporta ministrijas aplēsēm Krievijas lidsabiedrības flotes pilnīgi droši varēs ekspluatēt turpmākos piecus gadus. Atgādināsim, ka Boeing pārtrauca Krievijas tirgum piegādāt rezerves daļas š.g. 1. martā – dienu vēlāk arī Airbus. Kas notiks brīdī, kad lidmašīnām rezerves daļu vairs nebūs? 

Krievijas aviokompānijas izmisīgi meklē alternatīvus plānus kā uzturēt savas lidmašīnas, kuras lielākoties ražo Tulūzā bāzētā Airbus un Virdžīnijā bāzētā Boeing, pirms komerciālie gaisa reisi Krievijā faktiski tiek apturēti. Krievijas nacionālā un lielākā aviosabiedrība Aeroflot līdz šim rezerves daļās izjaukusi vismaz 2 lidmašīnas, savukārt daļa aprīkojuma noņemta vēl no divām lidmašīnām. Nesen Krievijas ziņu virsrakstos parādījusies informācija, ka Krievijas aviokompāniju piloti “aicināti” neizmantot bremzes. Vadība saviem pilotiem bremžu vietā liek izmantot atpakaļgaitas dzinēju un likusi neizmantot automātisko bremzēšanas režīmu. Vietējās varas iestādes gan paziņoja, ka tas nerada drošības riskus. Bet padomāsim, kam tad ir domātas bremzes, vai tad ne bremzēšanai? 

Lidmašīnu uzbūve ir sarežģīta – tā prasa regulāru apkopi un uzturēšanu darba kārtībā. Ņemot vērā lidojumu biežu, dažas daļas ir jāmaina regulāri. Riepas ir viena no visvairāk ekspluatētajām lidmašīnas daļām. Pilotam, izmantojot bremzes, burtiski “deg” riepu gumija - no riteņiem bieži nāk dūmi un uz asfalta paliek melns sliežu ceļš. Tas ir pilnīgi normāli, bremžu sistēmai jāspēj nobremzēt lidmašīna, kas ar lielu ātrumu ir piezemējusies. Riepas tiek mainītas vidēji pēc 120 – 400 lidmašīnas nosēšanās reizēm. Iekšējie lidojumi ar īsiem maršrutiem varētu veikt līdz pat četriem reisiem dienā, kas nozīmē, ka riteņi būtu jāmaina ik pēc viena līdz trim mēnešiem.

Nolietotas riepas būtu tikai pirmā pazīme, kas liecina par gaidāmajām problēmām. Lidmašīnas darbina datorsistēmas, kurām nepieciešama regulāra apkope, un dažas sistēmas ir ieprogrammētas izslēgties pēc vairākiem lidojuma cikliem vai kalendārajām dienām – tad ir nepieciešama apkope. Tas ietver gaisa kuģu dzinējus un papildu barošanas blokus, elektroenerģijas ģeneratoru, kas lidojuma laikā sūknē saspiestu gaisu cauri salonam un nodrošina dzinēja iedarbināšanu, kad lidmašīna pirmo reizi tiek ieslēgta. Tie burtiski ir jānoņem no lidmašīnas un jānomaina, kad tie sasniedz noteiktu vecumu vai noteiktu lidojumu skaitu. Vidējais pasažieru lidmašīnas vecums pasaulē ir 10,3 gadi, savukārt Krievijā 10,5. Ņemot vērā pēdējā laika notikumus, Krievijai ir liels potenciāls “uzlabot” šo statistiku.

Izklausās visai draudoši, bet patiesībā Krievijai ir sava lidmašīnu ražošanas nozare, teorētiski iespējas uzturēt lidmašīnas ir. Taču, tā kā Krievijas aviokompānijās izsīkst oficiālo rezerves daļu, tās būs spiestas pieņemt alternatīvus lēmumus. Oficiālās rezerves daļas bija nepieciešamas tām lidmašīnām, ko Krievija izīrēja no Rietumiem. Tā kā līgumu darbība par lidmašīnu izīrēšanu ir apturēta, prasība pēc oficiālām rezerves daļām vairs nav aktuāla. Atcerēsimies, ka lielākā daļa pasaules valstis ir slēgusi savas debesis Krievijai piederošām lidmašīnām. Saskaņā ar Krievijas valdības aviācijas attīstības plānu saprotams, ka tā cer līdz 2030.gadam aizstāt savu komerciālo floti ar pat 1000 Krievijā ražotām lidmašīnām. Tikmēr Eiropas Savienības augstākās aviācijas drošības regulatori ceļ trauksmi brīdinot, ka nav pārliecības, vai Krievijas avio infrastruktūra būs pietiekami droša un spēs izpildīt starptautiskās civilās aviācijas organizācijas izstrādātos noteikumus. 

Tiklīdz lidmašīnai nav veikta atbilstoša apkope, šo lidmašīnu vērtība nokrītas praktiski līdz nullei. Daudzi cilvēki uzskata, ka Krievijas aviācijas nozare varētu nokristies vairāku desmitu senā pagātnē. Padomju Savienības aviācijas drošības rādītāji bija, maigi izsakoties, gaužām slikti. Šeit var aplūkot aviācijas negadījumus un incidentus Padomju Savienībā, taču domājams, īstais saraksts būtu vēl iespaidīgāks. Vai jūs sēstos Krievijai piederošā lidmašīnā?

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums