Lidojošas automašīnas jau desmitgades izskaņā?

Lidojošas automašīnas jau desmitgades izskaņā?

Pavisam nesen automašīnu ražotājs Hyundai populārajam televīzijas raidījumam Top Gear atzina, ka jau desmitgades beigās mēs „kaut ko redzēsim debesīs!”

Skaidrs, ka tas nenotiks kā filmās – milzīgi debesskrāpji un dučiem riņķojošas lidojošas automašīnas. Šobrīd paredzēts, ka automašīnas pacelsies un nolaidīsies vertikāli – līdzīgi kā droni. Tas noteikti varētu būt lielisks mobilitātes risinājums nākotnē, tāpēc nolēmām padziļinātāk izpētīt lidojošo automašīnu perspektīvas un jau paveiktos sagatavošanās darbus. To sertificēšana var prasīt vairākus gadus, taču, spriežot pēc uzņēmuma ieinteresētības un ieguldītā darba – tas ir tikai laika jautājums. Sākotnēji lidojošās automašīnas varētu ieraudzīt ASV, taču vēlāk arī Eiropā.

Sāksim ar to, ka Hyundai nebūt nav vienīgas uzņēmums, kurš ziņojis par plāniem izveidot lidojošas automašīnas. Lidojošās automašīnas jau gadu desmitiem tiek reklamētas kā transporta un kravu pārvadājumu nozares nākotne. Daudzi uzņēmumi ir mēģinājuši izveidot konceptu, taču centieni vainagojošies vien ar dažiem pa pusei strādājošiem prototipiem.. Nu pienācis Hyundai mēģinājums.

Hyundai 2019. gadā izveidoja speciālu „lidojošo automašīnu nodaļu”, kur par tās vadītāju kļuva iepriekš NASA strādājošais Šins Džaivons. Kopš tā laika Hyundai ir demonstrējis jau vairākus „lielos” dronus, izmantojot vertikālu pacelšanos un nolaišanos. Vai šīs nodaļas izveide būs vēsturisks pavērsiens, rādīs laiks. 

Pašlaik notiek darbs, lai līdz 2028. gadam to sertificētu komerciālai izmantošanai ASV, drīz pēc tam arī darbībai Eiropā un Apvienotajā Karalistē. Lai lidojošā automašīna kļūtu par plaši izplatītu transporta veidu, katrai detaļai jābūt nozīmei. Sākot ar pasažieru pieredzi un beidzot ar saprotamiem noteikumiem un piemērotu infrastruktūru – šīs ir lietas, kuras jārisina jau no paša sākuma.

Automašīnas koncepcija paredz pievilcīgu dizainu, kura konstrukcija veidota, izmantojot oglekļa šķiedras un otrreiz pārstrādājamus materiālus, lai ievērojami spētu samazināt konstrukcijas svaru. Automašīnas salons veidots no augu izcelsmes ādas un „atbildīgi” iegūtas koksnes. Tajā paredzētas piecas sēdvietas, katram ergonomiskajam sēdeklim būs izbīdāms kontroles panelis. Katrs pasažieris varēs būt šoferis? Ar akumulatoru darbināmā lidojošā automašīna būs paredzēta neilgiem braucieniem pa pilsētu, taču jau šobrīd ir sākts darbs arī ar ūdeņradi darbināma koncepta izstrādes, lai ievērojami palielinātu veiktspējas attālumu.

Šobrīd notiek aktīvs darbs pie eVTOL sertificēšanas komerciālai lietošanai Amerikas Savienotajās valstīs, sākot ar 2028. gadu. Pēc veiksmīgiem panākumiem plānots, ka automašīna varētu nokļūt arī Eiropas tirgos. Bet, pirms sākt sapņot, jāsaprot, ka līdz lidojošām automašīnām pilsētvidē ir vēl tāls ceļš ejams. Ja pieņemam, ka automašīnas tiks sertificētas un apstiprinātas, ar to viss nebeigsies. Šīm mašīnām nepietiks vien ar uzlietu asfalta gabalu vai stāvvietu, piemēram, Rīgas centrā. Tā ir milzīga infrastruktūras izveide, gaisa telpas saskaņošana un noteikumu kopums. Tāpat, vai aizdomājāties, cik lidojošā automašīna varētu maksāt? To noteikti sākotnēji varētu atļauties tikai elitārs un īpašs cilvēku skaits. 

Lai gan Hyundai plāns noteikti izklausās gana ticams un realizējams, dažādi kritiķi šo joprojām uzskata par „neiespējamo misiju.” Jums katram noteikti prātā ienāca kaut viens jautājums un loģisks spriedums. Tieši tā – ir neskaitāmi daudz neatbildētu jautājumu un dažādi šķēršļi lidojošo automašīnu ieviešanai. Lai vai kā, Hyundai noteikti ir daudz vairāk finanšu resursu nekā citiem uzņēmumiem, kuri vēlējās radīt apvērsumu transporta un kravu pārvadājumu nozarē. Mēs varam vien novēlēt veiksmi.. Tāpat sekosim līdzi šī grandiozā projekta attīstībai! 

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums