Lielbritānijā BMW ievieš abonentmaksu savām automašīnām
Lielbritānijā lielu ažiotāžu izraisījusi automašīnu ražotāja BMW ieviestā abonentmaksa. Tas nozīmē, ka par papildus mēneša maksu automašīnām iespējams iegādāties, piemēram, stūres un sēdekļu apsildi, iebūvēto parkošanās kameru izmantošanu kā brauciena video ieraksta funkciju un citas ekstras.
Galvenā ideja paredz, ka automašīnu jaunie īpašnieki var iegādāties pilnībā aprīkotu mašīnu un vēlāk pieslēgt tikai tās funkcijas, kuras tiešām ir nepieciešamas. Nereti auto īpašnieki nemaz neizmanto visas iespējas, ko sniedz automobilis. Ideja ir gana interesanta, taču salīdzinājumam – nopērkam kafijas krūzi, bet par osiņu maksāsim atsevišķi..
Šis projekts jau sakņojies zināmu laiku. Sākotnēji mediji ziņoja, ka šo pilotprojektu varētu ieviest Dienvidkorejā, taču BMW uzsvēra, ka tas ir pārpratums, ko radījusi kļūda BMW tīmekļa veikala datubāzē. Auto ražotājs jau vairākus gadus ir paudis, ka atsevišķas funkcijas automašīnā būtu iespējams pieslēgt tikai par abonentmaksu.
Eksperti šo uzskata par nākotnes automašīnu tirgu. Ja iedziļināmies, ideja ir pat vairāk nekā pārdomāta. Abonentmaksas ieviešana radīs būtisku cenu samazinājumu tieši jaunajām automašīnām. Principā ik viens auto īpašnieks brauks ar pilnība aprīkotu, tehnoloģijām bagātu automobili, taču funkcijas nebūs aktīvas un pielietojamas bez papildus maksas. Kā viens no piemēriem, sēdekļu un stūres apsildi taču vasarā neizmantojam, bet, sākoties ziemai, būtu patīkami sēdēt siltā sēdeklī un rokas turēt uz apsildītas stūres. Kāpēc par šo ekstru maksāt papildus automašīnas iegādes brīdī, ja varam samaksāt aptuveni 12 eiro mēnesī un izmantot to, piemēram, 3 mēnešus?
Iespējamās papildus funkcijas neaprobežojas vienīgi ar apsildāmiem sēdekļiem un siltu automašīnas stūri. Sākot no 10 eiro mēnesī iespējams pievienot funkciju, kas automātiski izslēdz tālās gaismas brīdī, kad priekšā tuvojās pretim braucoša automašīna. Īpašnieki var pievienot arī paketi “driving assist plus”, kas ir adaptīvās kruīza kontroles versija, kas automātiski uztur iepriekš iestatīto ātrumu, saglabā noteiktu distanci no priekšā braucošā transportlīdzekļa un kontrolē automašīnas kustību savā joslā. Ja vēlaties šo funkciju, mēnesī nāksies šķirties no apmēram 40 eiro. Vēl viena funkcija ir “BMW Drive Recorder”, kas izmanto automašīnas ārējās kameras, lai veiktu brauciena video ierakstu. Piekritīsiet – skan vilinoši?
Pēdējo mēnešu laikā bieži esam redzējuši virsrakstus par BMW, taču viņi nav vienīgie, kas piedāvā abonēšanas funkcijas. Citi ražotāji, piemēram, Volkswagen, Audi, Toyota un Tesla pēc pieprasījuma arī ir izmēģinājuši šādas iespējas. Arī Subaru lietotāji var maksāt ikmēneša maksu par iespēju iedarbināt automobili, izmantojot lietotni, bet Tesla programmatūra mākslīgi ierobežo ar vienu uzlādi nobraucamo attālumu.
Nedaudz atkāpjoties no jauno funkciju abonēšanas, autoražotājiem ir jāpārdomā ne tikai automašīnas funkcijas, bet arī virsbūves krāsojums, ņemot vērā globālās piegādes ķēdes traucējumus. Piemēram, tiek ziņots, ka Renault un Tesla ierobežo savu krāsu izvēli, lai paātrinātu piegādi. Tesla Berlīnes rūpnīcā ražo automašīnas tikai baltā vai melnā krāsā. Citas krāsas ir iespējams pasūtīt, taču tās piegādās no rūpnīcas Šanhajā. Klienti, kuri izvēlas melnu vai baltu, savas automašīnas var sagaidīt pāris mēnešu laikā, bet tie, kas izvēlēsies citas krāsas, savas automašīnas saņems ne agrāk kā 2023. gada vidū.
Piegādes ķēdes traucējumi, ģeopolitiskās spriedze un aizliegums no 2035. gada tirgot automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem ir radījusi visai saspīlētu gaisotni automašīnu ražotāju aprindās. Publiskajā telpā izskanējušas visdažādākās replikas par jauno funkciju abonēšanu, taču sagaidāms, ka tā varētu būt diezgan “tuva nākotne”.