Loģistikas nozares gadalaiki
Līdzīgi kā dabā, arī loģistikas nozarē novērojami gadalaiki jeb plašāk pazīstamas kā transporta sezonas.
Nav noslēpums, ka transporta nozare ir cieši saistīta ar citu nozaru pārdošanas un sezonalitātes rādītājiem. Pa visam vienkārši – ja ražotājam nav ko pārdot, piegādātājam nav ko pārvadāt. Savukārt saražoto produktu nosūtīšana, laiks un dažādi citi faktori tiešā mērā ietekmē kravu pārvadājumu tarifus. Jo tirgū pieejamas vairāk sūtāmās kravas, jo lielākas kravu pārvadājumu izmaksas.
Kravu pārvadājumu nozarē gadiem iezīmējušās dažādas sezonalitātes īpatnības. Izplatītākās no tām, piemēram, saspringtais Ziemassvētku laiks, vēlme kravas izsūtīt pirms ķīniešu Jaunā gada, salīdzinoši rāmais pēc-svētku laiks, kam seko intensīvās vasaras piegādes. Tāpat jāņem vērā auto kravu pārvadājumu izmaksu atšķirība dažādos gadalaikos. Vienas un tās pašas kravas nosūtīšanas izmaksas var ievērojami atšķirties.
Klusā sezona (janvāris – marts)
Svētku sezona ir beigusies un kravu apjoms ir samazinājies. Šajā laikā parasti novērojami pārdošanas apjoma samazinājumi, kas nozīmē arī mazāku sūtāmo kravu daudzumu. Tāpat arī noliktavu pakalpojumi vairs nav tik pieprasīti. Tas gan neattiecās uz kravu nosūtīšanu un saņemšanu Ķīnas virzienam. Kā zināms, Ķīna katru gadu svin savu Ķīnas Jauno gadu atšķirīgi no kopējās pasaules. Šīs ir garākās brīvdienas Austrumāzijā dzīvojošajiem, tāpēc loģistikas nozare tiek paralizēta gandrīz mēnesi. Saprotams, ka nosūtītāji un saņēmēji vēlās kravas nosūtīt pirms gaidāmajiem svētkiem. Tuvojoties pavasarim, sūtāmo kravu apjoms pakāpeniski palielinās. Šis ir piemērotākais laiks, lai jau laicīgi sagatavotos gaidāmajai sezonai!
Pieprasījuma pakāpenisks pieaugums (aprīlis – jūnijs)
Kravu apjoms pamazām palielinās. Tas nozīmē, ka kravu pārvadājumu cenas var pieaugt. Tāpat katrai valstij ir savi sezonālie produkti, kurus nepieciešams transportēt, piemēram, augļi. Brīžiem var rasties situācija, ka pieprasījums ir tik augsts, ka fiziski nav pieejamas brīvas kravas automašīnas. Tāpat šis ir brīdis, kad mazumtirgotāji aktīvi sāk nosūtīt un saņemt vasaras apģērbus, kas ievērojami noslogo loģistikas un kravu pārvadājumu nozari.
Klusums pirms vētras (jūlijs – septembris)
Šis ir brīdis, kad sezonālie produkti un preces lielākoties ir piegādātas. Pieprasījums un pārdošanas apjoms joprojām saglabājās augsts, taču novērojama darbinieku došanās atvaļinājumos. Tas nozīmē arī samazinātu nosūtāmo kravu apjomu. Piegādes izmaksas var samazināties. Augustā parasti novērojams vislielākais klusuma periods, pārdošanas un kravu pārvadājumu apjomi samazinās. Sākoties septembrim, kravu pārvadājumu izmaksas palielinās. Pakāpeniski palielinās kravu pārvadājumu apjomi, jūtama gatavošanās Ziemassvētkiem. Pārvadājumu un pārdošanas apjomi turpina palielināties.
Pīķa sezona (oktobris – decembris)
Rudens sezona ir laiks, kad loģistikas nozare saskaras ar augstāko pieprasījumu un pārdošanas apjomu. Tas nozīmē arī paaugstinātu preču pārvadāšanas un uzglabāšanas vajadzību. Kravu pārvadājumu un loģistikas izmaksas turpina pieaugt. Ar katru dienu novērojama kravu pārvadājumu apjoma palielināšanās. Rudeni novērojams augsts pieprasījums arī pēc sezonāliem produktiem. Novembra sākumā novērojams būtisks Ziemassvētku preču pārvadājumu pieaugums. Tuvojoties decembra vidum, nosūtītāji aizvien aktīvāk vēlās paspēt nosūtīt kravas, taču ļoti bieži tas vairs nav iespējams augstā pieprasījuma dēļ. Tāpat šis ir brīdis, kad darbinieki dodas ilgi gaidītajā atvaļinājumā, kas var nozīmēt samazinātu darbaspēka apjomu, piemēram, noliktavās. Konkrēto kravu fiziski nebūs iespējams apstrādāt un nosūtīt.
Tuvojoties nacionāliem svētkiem, nereti kravu šoferi izvēlas tādas kravas, kas tos aizvedīs mājās pie tuviniekiem, līdz ar to var rasties lielāks pieprasījums pēc importa kravām, savukārt pēc svētkiem novērojams pretējais.
Šis ir klasiskais loģistikas un kravu pārvadājumu nozares kalendārs Latvijā. Tas var atšķirties, ņemot vērā konkrēto nozares specifiku un esošajiem sezonālajiem izaicinājumiem. Viens no svarīgākajiem noteikumiem veiksmīgai kravas piegādei ir uzticams kravu pārvadātājs un laicīga kravu nosūtīšana.