Nepacietīgie klienti liek piegādātājiem saspringt
Piegāde 24 stundu laikā. Vēl pirms pāris gadiem par šādu iespēju 99 procenti pircēju, esmu pārliecināts, pat nesapņoja. Tomēr pēdējā laika straujā interneta tirdzniecības attīstība un pandēmijas apstākļi ir ievērojami mainījuši pircēju gaidas un ieradumus.
Ja agrāk gājiens uz lielveikalu un iepirkšanās klātienē tika uzskatīta par kaut ko pilnīgi dabisku un pašsaprotamu, tad tagad, ierobežojumu un mājsēdes apstākļos, cilvēki ir spiesti arvien lielāku pirkumu daļu veikt tiešsaistē. Un protams, ka sēdēt un ilgi gaidīt piegādi... Šādos apstākļos tas varētu šķist īpaši kaitinoši.
Veiktie mārketinga pētījumi pārliecinoši rāda, ka klienti mūsu laikos vēlas ātrumu. «Pirms pāris gadiem Need for speed bija tikai video spēles nosaukums. Tomēr mūsdienās nepieciešamība pēc aizvien lielāka ātruma ir kļuvusi par dzīvesveidu. Laipni lūgti steidzamības laikmetā,» skaidro ātro piegāžu uzņēmums ZITICITY. Gandrīz puse pircēju (49%) apgalvo, ka iespēja saņemt kāroto preci tajā pašā dienā, visticamāk, mudinātu viņus iepirkties internetā nevis veikalā. Un 61% pircēju par šādu iespēju ir gatavi pat piemaksāt. Tāpēc, piemēram, ASV un Eiropā jau vairāk nekā puse (51 procents) tirdzniecības uzņēmumu piedāvā saviem klientiem iespēju saņemt preci 24 stundu laikā un tuvākajos divos gados šis skaitlis, visticamāk, izaugs līdz 65%.
Tomēr vēl svarīgāk saņemt pasūtījumu pēc iespējas ātrāk ir uzņēmumiem. Iedomājieties autoservisu, kas ir izjaucis auto un vēlas pasūtīt vajadzīgo rezerves daļu. Šādā gadījumā ātra piegāde nav vairs tikai vēlme, bet nepieciešamība. Un līdzīgā situācijā ir daudzi biznesa klienti.
Strauji attīstās Latvijā
Tāpēc daudzās valstīs, tostarp arī Latvijā, arvien vairāk uzņēmumu izrāda pretimnākšanu klientu vēlmēm. To dara, piemēram, pārtikas preču tirgotāji, liela daļa interneta veikalu, kā arī kurjeru dienesti. Sabiedrības “Venipak” vadītājs Justs Šablinsks apgalvo, ka “Same Day Delivery” jeb piegāde tajā pašā dienā ir viens no būtiskajiem viņa vadītās sabiedrības pakalpojumu virzieniem.
“Ātrāka un elastīgāka preču piegāde tirdzniecības uzņēmumiem ļauj radīt konkurences priekšrocības. Ja prece ir tāda pati un tās cena praktiski neatšķiras, piegādes laiks ir būtiska priekšrocība cīņā par klientu. Tas īpaši redzams interneta tirdzniecības nozarē, kur liela daļa klientu gribētu preci saņemt jau tajā pašā dienā. Klientu vajadzības aug un iegūst tie tirgus dalībnieki, kas tām pielāgojas,” saka J. Šablinsks.
Eiropas Savienībā un Amerikas Savienotajās Valstīs veikts pētījums rāda, ka 47 % patērētāju lēmumu par preces piegādi pamato ar tās piegādes ātrumu: “Tomēr tas ir tikai sākums, jo preču piegādes tempiem būs jākļūst vēl ātrākiem. Pētījumi parāda, ka gandrīz puse visu pircēju preces vēlas saņemt 1–3 stundu laikā. Savukārt 25 % pircēju atsakās no pirkuma pabeigšanas, ja neredz ātras piegādes iespēju. Pat mēs saņemam zvanus, kad klienti jautā, vai nevarētu paši atbraukt un paņemt preces no noliktavas, jo viņiem šis produkts ir vajadzīgs pēc iespējas ātrāk.”
Pārskatāmība reālajā laikā
Tomēr, līdz ar paātrinātu piegādes pakalpojumu nekavējoties radās prasība sekot tās progresam reālajā laikā, uzskata uzņēmumā ZITICITY. E-komercijas piegādes novērtējuma ziņojums 2021 norāda, ka 86% patērētāju uzskata izsekošanu par svarīgu vai ļoti svarīgu. Turklāt aizņemtam mūsdienu cilvēkam ir svarīga precizitāte, nereti līdz minūtei, lai iekļautu kurjeru apmeklējumus savā dienas kārtībā. Izsekošana reālajā laikā nodrošina šādu pārskatāmību un precizitāti.
Vēl viena piegādes tiešās izsekošanas pievienotā vērtība ir pārliecība par iegādātajām precēm. Veseli 50% respondentu, kas piedalījās Metapack īstenotajā pētījumā, atklāja, ka nepieciešamība izsekot paku ir lielā mērā atkarīga no produkta vērtības. Un tas ir loģiski. Mēs tiešsaistē maksājam par lietām, ko nevaram aptaustīt fiziski, tāpēc izsekošanas iespēja ļauj mums turēt roku uz pulsa, zinot, ka mūsu pasūtījums eksistē un ir ceļā. Savukārt komersantiem iespēja sekot līdzi pakas kustībai reālajā laikā nozīmē pārliecību par savas paku drošību un mazāku risku, ka preces var tikt nozaudētas, nozagtas vai nepareizi piegādātas.