Nepilnības negabarīta kravas pārvešanā, iespējams, izraisa traģisku avāriju
Oficiālie avoti liecina, ka ceturtdien, 30. novembrī, plkst. 23.12 Valsts policijā saņemta informācija, ka Dienvidkurzemes novada Durbes pagastā uz autoceļa A9 noticis ceļu satiksmes negadījums starp pasažieru autobusu un kravas automašīnu Volvo, kā rezultātā bojā gājusi sieviete.
Transporta uzņēmums Ursus Forwarding ir viens no līderiem negabarīta kravu transportēšanā Latvijā, tāpēc portāls iAuto lūdza mūsu speciālistus komentēt publiski pieejamo video, kuru iesūtījis kāds aculiecinieks.
Sasaistot maršrutu un galamērķi, neoficiāli izskanējušas aizdomas, ka avāriju varēja izraisīt pretim braucošs negabarīta kravu sastāvs, kas, ņemot vērā pieteiktās atļaujas un aculiecinieku komentārus vietnē Facebook, transportēja negabarīta cisternas platumā līdz 4,5 metriem.
Kā secina Ursus Forwarding lielgabarīta un projekta kravu nodaļas vadītājs Edgars Krauze, analizējot iesūtīto video, skaidri redzams, ka tiek pārkāpti MK noteikumi par negabarīta un smagsvara pārvadājumiem.
Video redzams, ka pavadošais transports kravu pavadību veic ar neatbilstoši aprīkotu transportlīdzekli. Edgars Krauze skaidro: ”Pavadošā transporta pilota galvenais uzdevums ir ne tikai pievērst pretim braucošo transportlīdzekļu uzmanību, bet arī, braucot sastāvam priekšā, pārliecināties, ka pretim braucošo transporta līdzekļu vadītāji ir reaģējuši uz pavadošā transporta gaismas signālu iekārtu. Pavadošā transporta pilota-regulatora paziņojumiem jābūt skaidri redzamiem un nepārprotamiem. Brīdinājumi satiksmes dalībniekiem jāsniedz laicīgi, lai autovadītāji, veicot negaidītu manevru, vai strauji mainot ātrumu, neradītu bīstamu satiksmes situāciju vai netraucētu citus transportlīdzekļus un neapdraudētu gājējus. Pilota atbildība ir visu laiku informēt lielgabarīta sastāva šoferus par tuvojošajiem transportlīdzekļiem vai šķēršļiem un sarežģītās situācijās apturēt gan transporta sastāvus, gan arī satiksmi. Kā redzam, tad pavadošais transports nav aprīkots ar stacionāro signālu iekārtu uz jumta, kā arī nav atbilstoši marķēts ar gaismu atstarojošiem elementiem. (Ministru kabineta noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem 43.3, 43.4.)
Ja runājam par pašu lielgabrīta sastāvu, tad arī šeit ir pieļautas rupjas kļūdas. Lai arī tika izvēlēts pareizs laiks kravas transportēšanai – brīdis, kad satiksmes intensitāte ir zemāka, tomēr būtiskas nepilnības novērojamas pašā pārvadājumā un tā tehniskajā izpildījumā. Kā redzams video, tad tikai otrās automašīnas krava ir aprīkota ar atstarojošu elementu. Kravas platumu nepieciešams apzīmēt ar gaismas signāla elementiem, lai pretim braucošajiem būtu iespēja vizuāli novērtēt tās gabarītus. Neapzīmēts kravas platums rada potenciālu risku pretim braucošajiem autovadītājiem kravas patieso platumu neredzēt vispār. Šādos gadījumos autovadītāji orientējas pēc redzamajiem gaismas signāliem, nenojaušot, ka kravas platums krietni pārsniedz viņu iedomātos gabarītus. Šī ir ļoti bīstama situācija, kura var novest pie sadursmes ar neapzīmēto kravas daļu. Izpētot video, secināms, ka tieši nepietiekams pavadošā pilota darbs un kravas apzīmējuma trūkums varēja būt par iemeslu arī šai traģiskajai avārijai.’’
Vēršam uzmanību, ka loģistikas un kravu pārvadājumu uzņēmums Ursus Forwarding neapgalvo, ka avāriju izraisījis konkrētais lielgabarīta kravu sastāvs, taču norāda uz nepilnībām attiecīgajā pārvadājumā.