
No 2030. gada Latvijā vinjeti plāno aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodokli
Latvijā autoceļu lietošanas nodeva jeb vinjete ir obligāta transportlīdzekļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3000 kilogramus. Ieņēmumi par vinjetēm tiek novirzīti, lai segtu valsts galveno un reģionālo autoceļu uzturēšanas un attīstības izmaksas.
Šī gada 4. martā valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas sagatavoto ceļu nodevu likumu, lai izpildītu Eiropas Savienības direktīvas prasību dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.
Aplūkosim vinjetes iegādes kārtību šobrīd, kā arī ielūkosimies izmaiņās, kas paredzētas no 2030. gada. Tiesa gan - šis likumprojekts vēl tiks skatīts Saeimā.
Kad nepieciešama vinjete?
Vinjete ir obligāta šādiem transportlīdzekļiem, kas izmanto valsts galveno un reģionālo autoceļu posmus;
- Kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3000 kilogramus.
- Kravas transportlīdzekļu sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus.
Kā iegādāties vinjeti?
Vinjete ir jāiegādājas pirms attiecīgā ceļa posma lietošanas. To var izdarīt vairākos veidos:
- Tiešsaistē: Oficiālajā vinješu iegādes vietnē iespējams veikt nodevas apmaksu, ievadot transportlīdzekļa reģistrācijas numuru un izvēloties nepieciešamo periodu.
- Klātienē: Vinjete pieejama arī degvielas uzpildes stacijās un citās tirdzniecības vietās, kas piedāvā šo pakalpojumu.
Vinjete ir pieejama uz dažādiem periodiem, piemēram, dienu, nedēļu, mēnesi vai gadu. Nodevas apmērs ir atkarīgs no transportlīdzekļa kategorijas, pilnas masas un laika perioda. Precīzas nodevas izmaksas var apskatīt oficiālajā vinješu iegādes vietnē.
Sankcijas un kontrole
Ja transportlīdzeklis izmanto ceļus, kur nepieciešama vinjete, taču to nav iegādājies, transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai pārvadātājam var tikt piemērots naudas sods līdz pat 1000 eiro. Autoceļu lietošanas nodevas samaksas kontroli veic videokameras uz valsts galvenajiem autoceļiem. Pārkāpumi tiek fiksēti automātiski, neapturot transportlīdzekli.
Plānotās izmaiņas vinjetes iegādē no 2030. gada
Plānotās izmaiņas paredz, ka no 2030. gada ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta, ņemot vērā radīto piesārņojumu un nobraukto attālumu, tādējādi aizstājot esošo vinjetes iegādes kārtību. Īsāk sakot – jo vairāk piesārņojuma un lielāks nobrauktais attālums, jo dārgāka būs maksa par ceļu infrastruktūras izmantošanu. Ceļu infrastruktūras nodeva sastāvēs no šādām pozīcijām - infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksas par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.
No autoceļu lietošanas nodevas plānots atbrīvot visus bezemisiju kravas transportlīdzekļus neatkarīgi no kopējās masas. Tādā veidā tiks veicināta videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošana.
Samaksa un kontrole
Šobrīd vēl līdz galam nav skaidrs, kādā veidā tiks uzraudzīta un kontrolēta nodevu samaksa. Tiek apspriesti vairāki varianti, kas jau novērojami ārzemēs, piemēram:
- Vārtu sistēma – līdzīga maksas autoceļu sistēmai, kur transportlīdzekļi tiek reģistrēti un nodevas aprēķinātas, šķērsojot noteiktus punktus.
- GPS izsekošanas sistēma – transportlīdzekļos varētu tikt uzstādīti GPS sensori, kas automātiski aprēķinātu nodevas, pamatojoties uz nobraukto attālumu un radīto piesārņojumu.
- Videonovērošanas sistēma – līdzīgi kā pašreizējo vinješu kontroli, varētu tikt izmantotas videokameras, kas automātiski identificētu transportlīdzekļus un aprēķinātu maksājumus.
Ieguvumi un izaicinājumi
Jaunā sistēma paredz vairākus ieguvumus, tostarp taisnīgāku maksas aprēķinu atbilstoši radītajam piesārņojumam un nobrauktajam attālumam. Tiek sagaidīts, ka tas veicinās ekoloģiski draudzīgāku transporta veidu izmantošanu un samazinās oglekļa emisijas.
Tomēr pastāv arī izaicinājumi – nepieciešamība pēc efektīvas uzraudzības sistēmas, potenciāli augstākas izmaksas uzņēmējiem un nepieciešamība nodrošināt precīzu un godīgu aprēķinu. Turklāt būs svarīgi izveidot skaidru pārejas periodu un informēt sabiedrību par jaunās sistēmas darbību.
Likumprojekts vēl tiks izskatīts Saeimā.