Pasaulē garākais vilciens
Dzelzceļa kravu pārvadājumi ir neatņemama loģistikas nozares asinsrite. Ar dzelzceļa palīdzību kravas iespējams nogādāt teju visur, kur ved sliežu ceļš.
Šoreiz gan stāsts būs par pasaulē garāko vilcienu sastāvu, kurš 2022. gada 29. oktobrī devās maršrutā, lai atzīmētu Šveices dzelzceļa 175. gadadienu. Visa dzelzceļa nozare sanāca kopā, lai tehniski pareizi savienotu kopā 100 vilciena vagonus. Vilciena sastāva kopējais svars bija 2990 tonnas, tā garums gandrīz divi kilometri. Pasaules garākā vilciena titulu uz vietas oficiāli apstiprināja arī “Guinness World Records”. Kādas būtu sajūtas, ja, braucot mājās ar automašīnu, jums priekšā aizvērtos dzelzceļa barjera un to šķērsotu 2 kilometrus garš vilciena sastāvs?
Nepilnus 2 kilometrus garais vilciena sastāvs tika izveidots no 25 atsevišķiem vilcieniem. Tā veiktais maršruts bija nepilni 25 kilometri pa UNESCO Pasaules mantojuma Albulas līniju no Predas līdz Alvaneu. Albula Line ir slavena ar saviem līkumiem un stāvajiem kritumiem, tāpēc maksimālais pārvietošanās ātrums bija 35 km/h. Šis dzelzceļa posms tiek uzskatīts par pasaulē slavenu civilās inženierijas šedevru. Šajā posmā ir 55 tilti un 39 tuneļi. Dzelzceļa līnijas centrālais elements ir 5866 metrus garais Albulas tunelis, kas ved starp Reinas un Donavas upēm.
Lai izveidotu pasaulē garāko vilcienu sastāvu nācās saskarties ar dažādiem izaicinājumiem. Viens no galvenajiem – sakari starp kopumā iesaistītajiem 7 mašīnistiem un 21 tehniķi. Kā jau iepriekš minējām, maršrutā ir neskaitāmi daudz tiltu un tuneļu, tiklīdz kaut viens mašīnists vai tehniķis atrodas tunelī, sakari pa ierastajiem kanāliem pilnībā pazūd. Tā vietā tika izmantota Šveices civilās aizsardzības organizācijas izveidotā “pagaidu telefona sistēma”. Īpaši izveidotā programmatūra un saziņa starp iesaistītajām pusēm ļāva 25 vilcieniem strādāt saskaņoti. Jebkura paātrinājuma vai palēninājuma neatbilstība brauciena laikā būtu radījusi nopietnus drošības riskus. Tā kā vienā un tajā pašā līnijas posmā atradās tik daudz vilcienu, pastāvēja bažas, ka tie varētu atgriezt sistēmā pārāk daudz strāvas, pārslogojot gan vilcienus, gan vietējos elektrotīklus.
Šveice vēlreiz ir pierādījusi, ka tās tehnoloģiskās iespējas nebeidz pārsteigt! Tieši tāpēc Šveice tiek uzskatīta par dzelzceļa lielvalsti. Pamatota iemesla dēļ šveicieši ir pasaules entuziastiskākie dzelzceļa lietotāji, katru gadu ar vilcienu nobraucot vidēji 2450 kilometrus. Tāpat kā citās Eiropas valstīs, mobilitāte pēdējās desmitgadēs ir strauji pieaugusi – pēdējo 50 gadu laikā vidējais attālums, kas nobraukts ar sabiedrisko transportu ir dubultojies. 2021. gadā Šveices federālais dzelzceļš (SBB) apkalpoja 11 260 vilcienus, kas pārvadāja 880 000 pasažieru un 185 000 tonnu kravu.
Alpu kalni, protams, ir viens no populārākajiem tūristu galamērķiem gan ziemā, gan vasarā, taču tas rada arī dažādus papildus izaicinājumus, piemēram, loģistikā. Gandrīz visas dzelzceļa līnijas nodrošina arī dzelzceļa kravu pārvadājumus. Visizplatītākās preces tranzītā ir kokmateriāli, cements, dažādi būvmateriāli un pārtikas preces. Liela nozīme dzelzceļa kravu pārvadājumos ir arī automašīnu transportēšanai. Alpu laikapstākļi neļauj izmantot Alpu pārejas visu gadu, savukārt ar Albulas dzelzceļa palīdzību kalnus var pārvarēt, izmantojos vilcienu.
Kamēr lielākā daļa pasaules valstu ierobežo tēriņus, 2022. gada jūnijā Šveices Federālā padome sāka konsultācijas par savu nākamo ilgtermiņa ieguldījumu programmu dzelzceļā. Perspektive Bahn 2050 ir detalizēts priekšlikumu kopums, kurā uzmanība ir pievērsta pasažieru un dzelzceļa kravu pārvadājumu attīstībai. Šveice apņēmusies kravu pārvadājumu tirgū nodrošināt, ka dzelzceļa pakalpojumi ir vēl ciešāk integrēti ar citiem transporta veidiem. Nākotnē tas varētu nozīmēt vēl ērtākus un modernākus dzelzceļa kravu pārvadājumus.