Sabiedriskais transports Daugavā?

Sabiedriskais transports Daugavā?

Pavisam nesen TV raidījums Zebra atkal aktualizēja jautājumu par ūdens transportu Latvijas galvaspilsētā.

Kā zināms, Rīgai ir liela priekšrocība – pilsētu uz pusēm dala Daugava, tāpat tai ir savienojumi ar Rīgas lielākajiem ezeriem – Ķīšezeru, Juglas ezeru un Baltezeru. Sabiedriskais ūdens transports taču varētu būt visai pieprasīts, piekritīsiet? Vai zinājāt, ka pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas Rīgā tik tiešām bija “upes tramvaji”, kuri nodrošināja cilvēku pārvietošanos? Tāpat arī kravu pārvadājumi tika organizēti, izmantojot speciālus tvaikoņus.

Atgūstot neatkarību, ūdens transports Rīgā zaudēja savu aktualitāti un beidza pastāvēt. Mūsdienās tas atkal ir kļuvis par aktuālu jautājumu galvaspilsētā, ņemot vērā strauji pieaugošo satiksmes plūsmu un cilvēku pārvietošanās ieradumus. Lai no Bolderājas ar sabiedrisko transportu nokļūtu centrā, nepieciešama aptuveni stunda. Pa Daugavu tas būtu iespējams aptuveni 20 minūtēs. Vai Rīgā ir gaidāms “ūdens tramvajs?” 

Rīgā aktīvi tiek veikta dažādu pārvadu celtniecība un tiltu renovēšana. Tas lielākoties saistīts ar kravas transporta novirzīšanu, lai ievērojami paātrinātu kravu pārvadājumus pilsētā gan tranzītā, gan arī veicot vietējās piegādes. Pavisam nesen tika atklāts jaunais Sarkandaugavas pārvads, kurš ievērojami atvieglo samilzušo satiksmes plūsmu Rīgā, bet kāpēc gan cilvēku nokļūšanai no punkta A uz punktu B neizmantot transportu ūdenī? Šobrīd dažādi uzņēmēji sniedz pārvietošanās pakalpojumus pa Daugavu, taču tie vairāk domāti gan tūristiem, gan dažādiem citiem atpūtas cienītājiem.

Eiropas pilsētas, kurās ir attīstīts ūdens transports, ir tūristu pieprasīti galamērķi. Ilgtermiņā tas noteikti varētu palielināt tūristu pieplūdumu un celt Rīgas pievienoto vērtību, vienlaikus atvieglojot cilvēku pārvietošanos. Šobrīd, lai no Bolderājas būtu iespējams nokļūt Vecmīlgrāvī, ceļā jāpavada aptuveni pusotra stunda. Ar ūdens transportu tās būtu aptuveni 15 minūtes.

Rīgas kuģu būvētava "BIC Aluminium" jau pagājušajā gadā vēstīja par iecerēm uzbūvēt ūdens prāmi, kas ievērojami varētu atvieglot cilvēku pārvietošanos no Bolderājas vai Vecmīlgrāvja līdz pat Rīgas centram. Sākotnēji ideja bija būvēt tādus kuģus, kuri spētu pārvadāt arī automašīnas, taču šī ideja tika noraidīta dēļ salīdzinoši mazā pieprasījuma un dārgām infrastruktūras būvniecības izmaksām. Kuģis vienlaicīgi varētu pārvietot 130 pasažierus un līdz pat 50 velosipēdiem. Svarīgi uzsvērt, ka kuģa būvniecība notiek Latvijā - no ārzemēm tiek piegādātas tikai detaļas. Prāmja dizainu izstrādājis viens no slavenākajiem jahtu dizaineriem pasaulē – Gvido de Grots (Guido de Groot). Tāpat ergonomiskie krēsli tika speciāli pasūtīti un ražoti kādā itāļu rūpnīcā, kura sadarbojas ar populāro automašīnu ražotāju BMW. 

sabiedriskais-transports-daugava-1 Sabiedriskais transports Daugavā?

Maršrutu iecerēts veidot kā čūsku – piestājot gan vienā, gan otrā krastā, tādā veidā ūdens transportu padarot par visai pievilcīgu pārvietošanās veidu. Apstāšanās vietas plānotas dažādās stratēģiski svarīgās vietās, lai spētu apmierināt lielāko daļu iedzīvotāju prasības. Maršruts vienā virzienā prasītu aptuveni stundu, turpretim no vienas piestātnes līdz nākamajai aptuveni 10-15 minūtes. Tāpat ir ideja veidot arī otru virzienu – līdz promenādei Dolē, klāt pieķerot Mūkusalu un CSDD apkārtni. Kopā nepieciešami četri prāmji – divi katrā virzienā. Tādā veidā tiktu nodrošināts tas, ka, atnākot uz kādu no piestātnēm, nākamais “upes tramvajs” nebūs jāgaida ilgāk par 30 minūtēm.

Visiem noteikti interesē jautājumi - cik izmaksās brauciens ar upes tramvaju un kad tas sagaidāms? Pašreizējās aplēses liecina, ka brauciena cena varētu būt 4,50 EUR. Kā skaidro uzņēmuma pārstāvji, tad šī ir summa, kuru iedzīvotājs patērē gan degvielā, gan automašīnas novietošanā. Galvenais ieguvums ir ceļā pavadītais laiks. Ja runājam par jautājumu kad, vienotas atbildes nav. Primāri jāsāk apzināt ieinteresētās puses, jāsakārto infrastruktūras jautājumi un visas nepieciešamās formalitātes. Tāpat nepieciešama apņēmīga Rīgas domes iesaiste. Taču skaidrs ir viens – ledus ir sakustējies un cilvēki aiz vien vairāk pieprasa ūdens transporta esamību Rīgas pilsētā.

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums