Stājas spēkā jauni mobilitātes pakotnes noteikumi

Stājas spēkā jauni mobilitātes pakotnes noteikumi

Pēc gadiem ieilgušiem strīdiem un domstarpībām, 2020. gada 31. jūlijā tika pieņemta jaunā mobilitātes pakotne - noteikumu kopums, kas pakāpeniski stāsies spēkā ar mērķi uzlabot darba ņēmēju darba apstākļus autopārvadājumu nozarē

, kā arī padarīt to “caurspīdīgāku”. Izmaiņas tiek ieviestas autovadītāju darba un atpūtas laika organizēšanā, kā arī autovadītāju un pašu mašīnu atgriešanos reģistrācijas valstī! Jaunie noteikumi izraisīja plašu nozares kritiku, lielākoties eksperti brīdināja par CO2 izmešu palielināšanos. Eiropas Komisija publicēja pētījumu par jauno noteikumu ietekmi, kurā teikts, ka izmešu daudzums gadā varētu pieaugt pat par 3,3 miljoniem tonnu, ko var salīdzināt ar gada kopēju transporta izmešu apjomu Igaunijā. Kā tas būs realitātē varēs secināt 2023. gadā, jo prasība par automašīnas atgriešanos reģistrācijas valstī būs spēkā no 2022. gada 21. februāra. 

No 2020. gada 20. augusta stājušies spēkā noteikumi, kas skar autovadītāju darba un atpūtas laika organizēšanas kārtību. Pārvadātājam jānodrošina, lai autovadītāji atgrieztos mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc 4 nedēļām. Tāpat tika noteikts, ka regulāro atpūtu (45 h) nedrīkst pavadīt automobiļa kabīnē, pamatojoties uz Eiropas Savienības Regulu. Iknedēļas saīsināto atpūtas laiku var ņemt 2 reizes pēc kārtas. Tika uzlabota un vienkopus atrodama informācija par drošām un apsargātām stāvvietām. Tāpat ārkārtas situācijās iespējams pagarināt braukšanas laiku par 2 stundām. 

No 2022. gada 2. februāra stājās spēkā grozījumi par tahogrāfa izmantošanu. Robežu šķērsošana tahogrāfā jāreģistrē tuvākajā iespējamajā pieturvietā uz robežas vai pēc tās šķērsošanas. Regula paredz izmaiņas arī darba atalgojumā kravas automašīnu šoferiem. Jaunā regula tika ieviesta ar mērķi piemērot vienādu darba samaksu visiem kravas automašīnu šoferiem. No 21. februāra visām automašīnām būs jāatgriežas mītnes vietā jeb valstī, kurā tā reģistrēta. Baltijas valstīm, kā arī Bulgārijai, Rumānijai, Polijai, Ungārijai, Kiprai un Maltai jau pirms noteikumu pieņemšanas bija iebildumi, ka tas viss tiek radīts tikai tāpēc, lai apgrūtinātu šo valstu kravu pārvadājumus un radītu papildus slogu, vienlaikus palielinot Rietumeiropas valstu konkurences cīņu. Neskatoties uz būtiskajiem iebildumiem un pētījumiem par CO2 izmešu palielināšanos, jaunie noteikumi tika pieņemti un pakāpeniski stājās spēkā. Daudzas valstis ir neizpratnē, kādēļ tika pieņemti šādi lēmumi, ja pasaules kopējā nostāja ir CO2 izmešu samazinājums. Kravas mašīnas brauks tūkstošiem kilometru tukšas, lai vienkārši atzīmētos savā mītnes valstī. Mūsdienu straujajā dzīves ritmā šie noteikumi šķiet nesaprotami, taču tas tika radīts ar mērķi izskaust automašīnu reģistrāciju relatīvi “lētajās” valstīs, bet automašīnu strādāšanu “dārgajās”. Tāpat jaunā regula ietekmēs arī kabotāžas pārvadājumus. No 21. februāra nav ļauts veikt kabotāžas pārvadājumus tajā pašā dalībvalstī 4 dienas pēc pēdējā kabotāža pārvadājuma. Tiks uzlaboti dalībvalstu kompetento iestāžu sadarbības nosacījumi gadījumos, ja nepieciešams veikt papildu pārbaudes uzņēmuma reģistrācijas valstī. Tāpat sadarbības veicināšanai tiks izmantotas Eiropas mēroga informācijas sistēmas: European Register of Road Transport Undertakings (ERRU) un Iekšējā tirgus informācijas sistēma (IMI).

Ņemot vērā mūsu valsts ģeogrāfisko atrašanās vietu, prasība ik pēc astoņām nedēļām atgriezt kravas transportlīdzekli reģistrācijas valstī autopārvadājumu nozarei būs trieciens dubultā, jo šis nosacījums ne tikai atstās negatīvu ietekmi uz vidi un klimatu, bet arī veiks izmaiņas reģionālo autopārvadājumu tirgū. Latvijas autopārvadātāju konkurētspēja samazināsies, jo automašīna gada laikā būs daudz ilgāk ārpus aprites, salīdzinot ar citām valstīm Centrāleiropā. Eksperti brīdinājuši, ka jaunie noteikumi, kas attiecas uz autovadītāju atalgojumu un ierobežotajām piegādēm citās valstīs, noteikti sadārdzinās piegādes izmaksas. Jaunie noteikumi varētu šķist sasteigti un nepārdomāti, taču par jauno regulu tika lemts jau vairākus gadus pirms to pieņemšanas. Jāsaprot, ka mūsdienās ļoti svarīgi ir attīstīties. Kravu pārvadājumu jomā jau sen bija nepieciešami vienoti standarti un modernizācija tieši šoferu darba apstākļu uzlabošanā. Iespējams šīs izmaiņas palīdzēs risināt jauno talantu trūkumu nozarē.

Related Articles

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums