Tiks atjaunota pasaulē lielākā lidmašīna
2022. gada 24. februāra rīts sev līdzi atnesa raķešu un zalvju skaņas. Krievija atkārtoti iebruka neatkarīgās Ukrainas teritorijā.
Tāpat šī diena ir sēru diena arī visai aviācijas pasaulei. Kara pirmajā dienā tika iznīcināta pasaulē lielākā kravas lidmašīna Antonov AN-225. "Krievija, iespējams, ir iznīcinājusi mūsu "Mriya", bet viņi nekad nevarēs sagraut mūsu sapni par stipru, brīvu un demokrātisku Eiropas valsti!" tviterī uzreiz pēc lidmašīnas iznīcināšanas rakstīja Ukrainas ārlietu ministrs Dmitro Kuleba. Visiem uzreiz bija skaidrs, lidmašīna tiks atjaunota neskatoties uz to, cik lielas izmaksas tas prasīs.
AN-225 “Mriya” bija pasaulē lielākā kravas lidmašīna kura tika uzbūvēta 20. gadsimta 80. gados. Tā bija garākā un smagākā lidmašīna, kura jebkad ir lidojusi. Tās maksimālais pacelšanās svars bija 640 tonnas, kravnesība 250 tonnas. Lidmašīnas galvenais uzdevums bija piedalīties padomju kosmosa programmā. Pēc aukstā kara šī lidmašīna ieguva otro dzīvi kā pasaulē lielākais kravu pārvadātājs, kas spēja pārsniegt visa veida rekordus.
2022. gada 24. februāri tika veikts Krievijas īstenots uzbrukums lidlaukam, kurā tobrīd atradās lidmašīna. Lidmašīnas priekšgals tika pilnībā iznīcināts. Papildus tam tika nodarīti plaši bojājumi spārniem un dzinējiem. Aizmugures daļa palikusi neskarta, ja neņem vērā sprādzienā laikā radušos caurumus, kurus radīja lidojošās atlūzas. Neskatoties uz iznīcināto lidmašīnas korpusu, visnopietnākos bojājumus guva lidmašīnas borta sistēmas un aprīkojums. Eksperti uzskata, ja nebūtu bijis tiešs trieciens pa lidmašīnas priekšgalu, AN-225 būtu iespējams remontēt.
Aviobūves kompānija "Antonov" sākusi lidmašīnas AN-225 "Mriya" projektēšanu. Tā tiks būvēta, balstoties uz iznīcināto lidaparātu. Tiek paredzēts, ka šis modelis būs vēl iespaidīgāks. Pašlaik tiek veikts aktīvs projektēšanas darbs. Tāpat tiek veikta iznīcinātās lidmašīnas korpusa demontāža. Tiek meklētas detaļas un citi konstrukcijas elementi, kuri, iespējams, varētu tikt izmantoti jaunajā lidmašīnā. Kā paziņojuši projektētāji, tad jaunais lidaparāts no ārpuses praktiski neatšķirsies no iznīcinātā lidaparāta, bet no iekšpuses tā būs pilnīgi jauna, mūsdienīga un moderna kravas lidmašīna ar vismūsdienīgāko aprīkojumu. Paredzams, ka tā būs aptuveni desmit tonnas vieglāka. Tas paver vēl plašākas iespējas pārvedāt vēl smagāku kravu. Vienlaikus tas palielina arī attālumu, kuru lidmašīna spēs nolidot. Patreiz nav precīzas informācijas par kopējām projekta izmaksām, taču sagaidāms, ka kopējas izmaksas būs pat ļoti iespaidīgas. Finansējumu gatavi piešķirt arī starptautiskie ziedotāji.
Ir skaidrs, ka projektēšana laikā gaidāmi dažādi izaicinājumi. Viens ir finansējums, taču to, kā jau noskaidrojām, ir gatavi piešķirt starptautiskie ziedotāji. Viens no lielākajiem izaicinājumiem būs panākt to, lai jaunās un vecās sastāvdaļas darbotos kā viens vesels. Tāpat būs nepieciešams veikt gaisa kuģa sertifikāciju, lai apstiprinātu tā derīgumu un atbilstību spēkā esošajiem noteikumiem. Uzņēmumam ir pieredze ar iznīcināto lidmašīnu, gadu gaitā atjauninot daudzas AN-225 sistēmas un aizstājot vecās padomju tehnoloģijas ar mūsdienu Ukrainas ekvivalentiem, taču pilnīga sertifikācija prasīs laiku.
Iznīcinātā lidmašīna reiz nosēdusies arī Rīgas lidostā. Tā 2014. gadā nogādāja nepieciešamo ekipējumu un sešus jūras konteinerus ar 40 Latvijas karavīru personīgajām mantām. Latvijas karavīri devās pus gadu ilgā misijā uz Centrālāfriku. Atbilstoši tradīcijām – lidmašīna Rīgas lidostā tika sagaidīta ar ugunsdzēsēju ūdens “dušu”. Tā tiek iesvētīta jebkura lidmašīna, kas pirmo reizi nolaižas kādā lidostā.
Viens ir skaidrs. Pasaulē lielākajai lidmašīnai būs būt! Ar nepacietību gaidīsim lidmašīnas atdzimšanu vēl jaunākā, modernākā un iespaidīgākā veidolā. Tāpat atjaunoto lidmašīnu ceram sagaidīt arī Rīgas lidostā!