Ukrainas karš un loģistika
Krievijas iebrukums Ukrainā satricinājis visu pasauli. Šķita, ka pandēmijas izraisītās sekas pamazām stabilizēsies un pasaule varēs uzelpot, taču.. Karš Ukrainā ietekmēs visu pasauli, it īpaši Eiropu.
Pirmās sekas jau esam sajutuši – izejvielu cenu pieaugums, naftas un dabasgāzes cenu kāpums, atsevišķu preču trūkums, loģistikas problēmas, maršrutu slēgšana, kā arī dažādas valstu politiskās sankcijas. Sagaidāms, ka Krievijas ekonomika noslīdēs desmitu gadu senā pagātnē. Lielākais vairums uzņēmumu ir kategoriski atteikušies apkalpot krievu uzņēmējus, kā arī atteikušies apkalpot Krievijas un Baltkrievijas virzienus. Kāda ir ietekme uz loģistikas ķēdēm?
Kravu pārvadājumiem sagaidāms cenu pieaugums, tas galvenokārt saistīts ar naftas cenu pieaugumu. Naftas barela cena varētu pieaugt līdz 150 USD, kas varētu palēnināt pasaules IKP pieaugumu līdz 0,9% gada pirmajā pusē, palielinot pasaules vidējo inflāciju līdz 7,2%. Naftas barela cena varētu sasniegt vēsturiski augstāko cenu. Tik būtisks naftas cenas pieaugums negatīvi ietekmē visa veida kravu pārvadājumus – jūras, avio un sauszemes. Kravu pārvadājumu cenas var svārstīties katru dienu, kas, savukārt, vistiešāk ietekmē kravas nosūtītāju.
Lai gan apkures sezona tuvojas noslēgumam, gāze joprojām ir galvenais izmantotais kurināmais. Ukrainas kara sekas radīs problēmas valstīm, kas gāzi galvenokārt iepērk no Krievijas. Ņemot vērā Krievijas agresiju, Vācija ir apturējusi gāzes cauruļvada Nord Stream 2 sertifikācijas procesu, bez kura šis Krievijas izbūvētas projekts nav izmantojams. Vācija kopā ar citām Eiropas valstīm apņēmusies diversificēt gāzes importu, kā arī turpina strādāt pie atjaunojamo avotu enerģijas jomas attīstības.
Sankcijas apgrūtina Krievijas plašo preču eksportu, kā rezultātā naftas, dabasgāzes, kviešu un saulespuķu eļļas cenas strauji pieaug. Piegāde no Ukrainas ostām, kas ir svarīgs koridors graudu, metāla un Krievijas naftas sūtījumiem uz pārējo pasauli ir pilnībā pārtraukta. Ukraina un Krievija kopā veido gandrīz trešo daļu no pasaules kviešu tirgus, 19% no pasaules kukurūzas piegādes un 80 % no eksportētās saulespuķu eļļas. Šīs valstis ir vadošās vara un platīna ražotājas pasaulē. Mikroshēmu ražošanā tiek izmantots pallādijs, kopš decembra vidus tā tirdzniecības cena ir pieaugusi par 80%. Lielākie mikroshēmu ražotāji sagaida piegādes ķēdes traucējumus. Automobiļu rūpniecība, kas ilgu laiku ir paļāvusies uz paplašinātām pārrobežu piegādes ķēdēm, bija viena no pirmajām, kas izjuta jaunu ekonomisko triecienu.
Leoni AG, kas Ukrainā ražo vadu sistēmas, kas tālāk tiek piegādātas Eiropas autoražotājiem, pagājušajā nedēļā slēdza divas savas rūpnīcas Ukrainā un nosūtīja mājās aptuveni 7000 darbinieku. Sagaidāms, ka auto mikroshēmu ražošanas procesā varētu nākties sastapties ar deficītu un trūkumu.
Būtiski ierobežojumi ir arī gaisa satiksmei. Avio lidojumi virs Ukrainas gaisa telpas ir pilnība atcelti, kas nozīmē, ka, lai sasniegtu galamērķi ir jāpārplāno maršruti, lielākoties pagarinot lidojuma laiku, kas, savukārt, sadārdzina arī pārvadājuma cenas. Tāpat lielākā daļa Eiropas ir slēgusi gaisa satiksmi Krievijai piederošām aviokompānijām, kas nozīmē, ka lidmašīnas nevar veikt ne pasažieru pārvadājumus, ne kravu pārvadājumus. Lielākā problēma ir nepieciešamība mainīt maršrutu ap konflikta zonu, pagarināt tranzīta laiku un palielināt oglekļa emisijas. Samazinātā gaisa koridora telpa noved pie ilgāka lidojuma laika. Flexport veiktā lidojumu analīze sešos galvenajos tirdzniecības maršrutos no Āzijas uz Ziemeļeiropu liecina, ka vidējais lidojumu laiks piecās dienās līdz 28. februārim ir palielinājies par 3,4%. Saskaņotās Eiropas Savienības, ASV un citu G7 dalībvalstu sankcijas pret Krieviju ierobežos Krievijas aviokompāniju darbību. Sankcijas ietver arī ierobežojumus aviācijas un kosmosa rezerves daļu un pakalpojumu sniegšanai, izmantojot eksporta licences. Turklāt vairākas līzinga kompānijas ir apstiprinājušas, ka pārtrauks līgumus ar Krievijas aviokompānijām.
Viennozīmīgi Krievija izjutīs sankciju sekas, bet jāatceras, ka tās agri vai vēlu ietekmēs visu pasauli. Sankcijas strādā vidējā un ilgtermiņā, tāpēc patiesās sekas vēl ir pa agru konstatēt, bet jau tagad ir skaidrs, ka Krievijas ekonomikai vajadzēs atkopties ilgi. Mēs gribam dzīvot pasaulē, kurā valda miers, tāpēc ceram, ka pēc iespējas ātrāk tiks atrasts risinājums, un karadarbība tiks izbeigta!