Vai atšķirīgie dzelzceļa sliežu platumi apgrūtina dzelzceļa kravu pārvadājumus?
Pasaulē atšķirīgie dzelzceļa sliežu platumi ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas lielā mērā ietekmē dzelzceļa satiksmes efektivitāti un kravu pārvadājumu sarežģītību.
Pasaulē pastāv vairāki sliežu platumu standarti. Tas lielākoties saistīts ar valstu un reģionu vēsturisko attīstību. Rodas jautājums, kā tad vilciens no Ķīnas var sasniegt Eiropu? Pa visam vienkārši – vietās, kur sliežu platums mainās, vilcienā esošās kravas lielākoties nevis tiek pārkrautas, bet pašiem vagoniem tiek samainīti riteņi, lai ceļu būtu iespējams turpināt arī pa cita platuma sliedēm.
Ja pasaulē būtu vienots sliežu platums, nebūtu nepieciešamība pēc kravu pārkraušanas vai riteņu maiņas, taču, kādēļ tas nav iespējams?
Atšķirīgi sliežu platumi
Dzelzceļa sliežu platumi atšķiras gan pēc platuma, gan tehniskajiem parametriem. Visizplatītākie sliežu platumi pasaulē ir:
Standarta sliežu platums (1,435 mm): Lielākā daļa Eiropas valstu, Amerikas Savienotās Valstis, kā arī citās valstīs ir standarta platuma sliedes. Šis sliežu platums ir visbiežāk sastopamais un ļauj efektīvi pārvadāt kravas un pasažierus lielākajā daļā dzelzceļa tīkla.
Platais sliežu platums (1,520 mm): Krievija, bijušās Padomju Savienības dalībvalstis (tajā skaitā Latvija) un daudzas citas Austrumeiropas un Centrālāzijas valstis.
Ķīnas Standarta platums (1,435 mm): Ķīna ir ieviesusi savu standarta platumu, kas ir identisks Eiropas un ASV standarta platumam. Tas tika darīts, lai atvieglotu kravu pārvadājumus starp Ķīnu un Eiropu, kā arī, lai veicinātu starptautiskās tirdzniecības attīstību.
Kad tika uzbūvētas pirmās dzelzceļa sliedes?
Pirmās sliedes radās 1804. gadā, ņemot vērā kalnrūpniecībā izmantotos standartus. Pirmais oficiālais dzelzceļš tika uzbūvēts Apvienotajā Karalistē – tas tika atklāts 1825. gadā. Šis dzelzceļš bija paredzēts gan kravu, gan pasažieru pārvadājumiem. Tāpat tā bija pirmā reize, kad tika organizēta regulāra dzelzceļa satiksme arī pasažieriem. Viens no vēsturiski slavenākajiem vilcieniem ir "Rocket", kas izveidots 1829. gadā. Tas tiek uzskatīts par pirmo vilcienu, kas visai pasaulei parādīja, kā darbojas modernās lokomotīves un vilcieni.
Kādēļ pasaulē ir atšķirīgi sliežu platumi?
Atšķirīgie sliežu platumi izveidojušies ļoti vienkārša iemesla dēļ. Dzelzceļa pirmsākumos bija neliels skaists savstarpēji savienotu maršrutu. Katrs valsts varēja izvēlēties savu sliežu platumu, ņemot vērā ģeogrāfisko atrašanās vietu, vajadzības, izmaksas un citas lietas. Tāpat industrija nespēja atrunāt vienotus standartus. Dzelzceļa sliežu izmēri tiešā veidā ietekmē dzelzceļa transporta jaudu, efektivitāti, kravnesību un celtniecības izmaksas.
Militāra nozīme
Mūsdienās atšķirīgie sliežu platumi kalpo arī kā papildus laiks militāra apdraudējuma gadījumā. Tas nozīmē, ka iebrucējam nepieciešams papildus laiks un aprīkojums, lai tas spētu izmantot konkrētās valsts dzelzceļa infrastruktūru savam mērķim. Tieši šī iemesla dēļ Baltijas valstīm jau pārredzamā nākotnē būs uzdevums izstrādāt un pārbūvēt savu dzelzceļa infrastruktūru, lai tā atbilstu Eiropas standartiem. Militāra apdraudējuma gadījumā palīdzībā varētu ierasties stipri ātrāk, kā arī nākotnē kravas vilcieni varētu nokļūt Latvijā bez pārkraušanas.
Kā dzelzceļa kravas no Ķīnas nonāk Latvijā?
Lai gan pasaulē pastāv atšķirīgi sliežu platumi, starptautiskie kravu pārvadājumi ir iespējami. Katru vagonu paceļ un veic apakšā esošo riteņu nomaiņu. Tādā veidā vilciens var turpināt ceļu pa citu sliežu platumu.
Pirmā riteņu nomaiņa notiek pie Ķīnas un Kazahstānas robežas. Ķīna izmanto 1,435 mm. sliežu platumu, savukārt Kazahstāna - 1,520 mm. sliežu platumu.
Otrā pārkraušana notiek pie Baltkrievijas un Polijas robežas. Baltkrievija izmanto Krievijas platuma sliedes, savukārt Polija - standarta platumu. Termināļos kravas tiek pārkrautas kravas automašīnās un tiek veikta to piegāde līdz noliktavām Latvijā.
Vairāk par dzelzceļa attīstību Latvijā, kā arī vilcienu un tramvaju attīstību Latvijā var uzzināt mūsu iepriekšējā rakstā: Vilcienu un tramvaju ražošanas vēsture Latvijā