
Vai lauksaimnieku protesti Latvijā ietekmēja loģistikas procesus?
Pēdējo mēnešu laikā dažādās Eiropas valstīs notikušas plašas lauksaimnieku protesta akcijas. Arī Latvija nav izņēmums. 2024. gada 5. janvārī lauksaimnieki protestēja 16 Latvijas pilsētās - Liepāja, Saldus, Talsi, Tukums, Kuldīga, Jelgava, Dobele, Bauska, Jēkabpils, Aizkraukle, Daugavpils, Rēzekne, Valmiera, Gulbene, Limbaži un Ogre.
Šo protestu varēja nosaukt par 1. posmu – ja prasības netiks izpildītas, sagaidāmas daudz plašākas protesta akcijas visā valsts teritorijā. Kopumā šajā protestā piedalījās ap 2000 lauksaimnieku. Lielākoties netika bloķēti ceļi, kā arī tika ievēroti CSN noteikumi. Traktortehnika pārvietojās pa koplietošanas ceļiem, taču to darīja lēnām, kā rezultātā tika kavēta kopējā satiksmes plūsma.
Kādēļ lauksaimniecības nozares pārstāvji piedalījās protesta akcijā un kādas ir lauksaimnieku prasības? Vai sagaidāmas jaunas protesta akcijas?
Lauksaimnieku prasības
Prasības, patiesībā, ir gana vienkāršas un visiem saprotamas:
- Krievijas un Baltkrievijas pārtikas produktu tūlītējs importa un tranzīta aizliegums bez pārejas perioda;
- 5% samazinātās PVN likmes atjaunošana Latvijai raksturīgajiem augļiem, ogām un dārzeņiem;
- Birokrātijas mazināšana lauksaimniecības nozarē;
- Plašāka pieeja apdrošināšanas un apgrozāmo līdzekļu programmām;
- Atteikšanās no nacionāla līmeņa zemes apgrūtinājumiem vai citiem zemes lietošanas ierobežojumiem.
Kā apstiprinājusi biedrība “Zemnieku saeima”, ja šīs prasības netiks izpildītas, lauksaimnieki vēl lielākā skaitā dosies protestēt ne vien citās pilsētās, bet arī uz Rīgu, radot milzīgu haosu Rīgas ielās un paralizējot pārvietošanās iespējas.
Protesta akciju norise
Kā norādīja Zemnieku saeima, šī protesta akcija būs miermīlīga, kā arī tiks ievēroti visi CSN noteikumi. Tāpat tika respektēts operatīvais transports, palaižot garām gan mediķus, gan ugunsdzēsējus. Protesta akcijas ietvaros policijas pārstāvji gan nebija tik pretimnākoši – uzsākti 25 administratīvā pārkāpuma procesi, no kuriem 12 sākti par neesošu obligāto civiltiesisko transportlīdzekļu apdrošināšanu.
Kā lauksaimnieku protesti ietekmēja kravu pārvadājumus?
Ņemot vērā, ka protesta akcija noritēja miermīlīgi, kā arī lauksaimnieki nebloķēja auto ceļus, būtiska kravu pārvadājumu aizkavēšanās netika novērota. Atsevišķos posmos bija novērojams, ka kravas mašīnas bija spiestas ar toleranci pārvietoties traktortehnikas kolonas aizmugurē. Lielākoties loģistikas darbinieki bija informēti par atsevišķiem maršrutiem, kur pārvietošanās varētu būt apgrūtinātā, tāpēc kravas automašīnas operatīvi tika novirzītas pa citiem maršrutiem.
Dažas no prasībām jau esot izpildītas
Zemkopības ministrs Armands Krauze apgalvo, ka virkne prasību jau ir izpildītas, uzskatot, ka neesot pamata rīkot protesta akciju arī Rīgā. Līdz šim valdība jau ir pieņēmusi lēmumu par graudu importa aizliegumu no Krievijas un Baltkrievijas, norādot, ka jau ir sagatavoti grozījumi MK noteikumos.
Vai sagaidāms protesta akciju 2. posms?
Lai gan abas puses ir iesaistījušās dialogos un strādā pie lauksaimnieku prasību īstenošanas, nevar izslēgt, ka protesta akcija varētu turpināties. Lai gan liela daļa uzņēmēju ir pret lauksaimnieku prasībām par Krievijas un Baltkrievijas pārtikas produktu importa aizliegumu, sagaidāms, ka 15. februārī Saeima skatīs likumprojekta tālāku virzību. Tāpat uz priekšu nav pavirzījies jautājums par 5 % samazinātas PVN likmes atjaunošanu Latvijai raksturīgajiem augļiem un dārzeņiem.
Ursus Forwarding gadu laikā izveidojis veiksmīgu sadarbību ar dažādiem lauksaimniekiem, nodrošinot gan produktu, gan lauksaimniecības tehniku piegādes. Tāpat mēs ceram uz ātru kompromisu atrašanu un skaidrības ieviešanu dažādos jautājumos. Lai gan protesti ietekmē gan vietējo, gan starptautisko kravu pārvadājumi norisi, Ursus Forwarding ar lielāko toleranci un sapratni izturas pret lauksaimnieku protestiem Latvijā, pilnībā atbalstot to norisi.