Vai Rīgas ostā nepieciešamas regulāras kuģu līnijas?

Vai Rīgas ostā nepieciešamas regulāras kuģu līnijas?

Ik vienā galvaspilsētā būtu jābūt regulārām kuģu līnijām, taču Rīga jau vairākus gadus ir izņēmums. Regulāra ostu darbība ir būtiska ekonomiskajai attīstībai un starptautiskajai tirdzniecībai. 

Kā zināms, Rīgas pasažieru osta jau vairākus gadus nestrādā ierastajā režīmā. Gluži vienkārši - Rīgas ostā nav regulāras prāmju satiksmes kā, piemēram, Tallinā. Pirms Covid-19 pandēmijas regulāru prāmju satiksmi maršrutā Rīga-Stokholma-Rīga nodrošināja kuģu kompānija Tallink. Šobrīd Rīgas ostu apmeklē tikai lielie kruīza kuģi, kuru operatori savos pieturvietu sarakstos iekļāvuši arī Rīgu. 

Vai Rīgas ostā varētu atgriezties regulāra prāmju satiksme? Kā virzās jaunā Riga RoPax termināļa būvniecība? 

Rīgas ostas vēsture

Jau 5. gadsimtā Daugava tika izmantota starptautiskajā tirdzniecībā. Dibinot Rīgu, Rīgas osta kļuva par nozīmīgu Hanzas savienības tirdzniecības ostu. 14. gadsimtā Rīga piedzīvoja būvniecības un amatniecības uzplaukumu, bet 16. gadsimtā Amerikas atklāšana veicināja tirdzniecības apjoma pieaugumu. Vēlākos gadsimtos Rīgas osta vairākkārt mainīja pārvaldību un piedzīvoja gan uzplaukumu, gan postījumus, līdz kļuva par svarīgu Krievijas impērijas ostu un vēlāk arī par PSRS nozīmīgu eksportostu. 1965. gadā tika uzbūvēta Rīgas Jūras pasažieru stacija, kuru pēc Latvijas neatkarības atgūšanas pārvaldīja dažādi uzņēmumi. 2002. gada decembrī kuģniecības kompānija "Rīgas Jūras Līnija" atklāja regulāru prāmju satiksmi uz Stokholmu ar pasažieru prāmi Baltic Kristina. 2006. gadā Rīgas pasažieru osta uzsāka ciešu sadarbību ar kuģu kompāniju Tallink, ieviešot regulāru prāmju satiksmi uz un no Stokholmas. Sākoties Covid-19 pandēmijai, kuģu kompānija Tallink pārtrauca regulāru prāmju satiksmi. 

Kādēļ Tallink pameta Rīgas ostu?

Zemā pieprasījuma dēļ, kā arī, ņemot vērā vispasaules Covid-19 pandēmiju, kuģu kompānija Tallink nolēma neatjaunot prāmju satiksmi starp Rīgu un Stokholmu. Kompānijas ekonomiskās un finansiālās situācijas ir ietekmējusi gan pandēmija, gan karš Ukrainā. Tallink šobrīd koncentrējas uz rentabilitāti un alternatīvajiem ieņēmumu avotiem, piemēram, kuģu nomu. 

Kādi ir nākotnes redzējumi Rīgas ostā?

Lai gan šobrīd vēl ir pāragri spriest par regulāru kuģu līniju ienākšanu Rīgas ostā, sagaidāms, ka jaunā pasažieru un ro-ro kravu termināļa izbūve atkal varētu atgriezt regulārus kuģošanas maršrutus Rīgas ostā. Jaunā termināļa būvniecību plānots pabeigt 2028. gadā. Sagaidāms, ka tiks stiprināta  Rīgas ostas konkurētspēja Baltijas reģionā. Ar termināļa palīdzību tiks uzlabota preču un pasažieru plūsmas efektivitāte un apkalpošana. 

Ko Rīgai dotu regulāras kuģu līnijas?

Svarīgi saprast, ka uzlabota ostas infrastruktūra vien nebūs panākumu atslēga. Lai ostas darbība būtu funkcionāla, nepieciešamas regulāras kuģu līnijas. Uzņēmumiem, kas nodarbojas ar starptautisko tirdzniecību, tiek nodrošinātas regulāras un efektīvas kravas tranzīta iespējas. Nodrošinot regulāras kuģošanas iespējas, ievērojami tiek veicinātas arī tūrisma iespējas. 

Riga RoPax kravu terminālis

Jauna videi draudzīga pasažieru un ro-ro kravu termināļa izbūve Rīgā, kas notiek Riga Ropax Terminal ietvaros, būtiski ietekmēs kuģu līnijas un sniegs vairākus ieguvumus. Jaunais terminālis, ko plānots atklāt 2028. gadā, palielinās Rīgas ostas konkurētspēju Baltijas jūras reģionā. Ar termināļa palīdzību tiks uzlabota preču un pasažieru plūsmas efektivitāte un apkalpošana. Sadarbības memorands ar Stokholmas ostu jau ir ļāvis iesniegt pieteikumus Eiropas Savienības fondu projektos, kas sekmēs ilgtspējīgas un multimodālas mobilitātes attīstību. Projekta realizācijas rezultātā tiek prognozēts pasažieru pieaugums par 8%, kas veicinās gan ekonomisko attīstību, gan tūrisma pieplūdumu. Jaunais terminālis ļaus uzņemt līdz pat 150 kruīza kuģiem un 540 pasažieru pārvadājumu kuģiem gadā, tādējādi būtiski palielinot Rīgas ostas darbības apjomus. Pirmajā darbības gadā terminālis varētu apkalpot aptuveni 800 000 pasažieru. 

Riga RoPax termināļa būvniecība noteikti sekmēs regulāru prāmju satiksmes atjaunošanu no Rīgas. Taču jāsaprot, ka tas būs smags darbs ar kuģu līnijām, kuru laikā Rīgas ostas uzdevums būs pārliecināt, ka regulāra prāmju satiksme būs rentabla un izdevīga tieši kuģu līnijām. Šobrīd regulāra prāmju satiksme ir Liepājas un Ventspils ostās.  

Līdzīgie raksti

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums