Videi draudzīgāki loģistikas risinājumi

Videi draudzīgāki loģistikas risinājumi

Laikam ejot un sabiedrībai attīstoties, arvien aktuālākas paliek vides problēmas. Konkrētāk, to risināšana. Globālā sasilšana vairs netiek apspriesta, kā varbūtība, bet gan kā aktualitāte, kas jāapzinās katram. Gan atsevišķas valstis, gan apvienību vadības izdod arvien jaunus likumus un regulas, kas ierobežotu vides piesārņojumu.

Daudzi lieli un mazi uzņēmumi, neskatoties uz to darbības veidu, nāk klajā ar arvien jauniem risinājumiem šīm problēmām. Mūsdienu sabiedrība beidzot ir nonākusi pie atklāsmes, ka mūsu planēta ir mūsu mājas un tā ir tikai viena.

Ko nozīmē “zaļā loģistika”?

“Zaļā loģistika” saista vides problēmas ar loģistikas pamatdarbībām. Galvenais mērķis ir samazināt loģistikas darbību ietekmi uz apkārtējo vidi. Lai sasniegtu šo mērķi, loģistikas risinājumu uzlabošana ir pašu uzņēmumu rokās. Nepietiek ar starptautiskiem tiesību aktiem piesārņojuma samazināšanai. Katram uzņēmumam ir jāveido savi risinājumi.

Pēdējo pāris gadu laikā arvien vairāk cilvēku ir uzsākuši šo problēmu risināšanu personīgā, savas mājsaimniecības līmenī un pievērsušies videi draudzīgākam dzīves veidam, atsakoties no produktiem, kuru iepakojumi, sastāvdaļas, ražošanas procesi rada piesārņojumu, nepārstrādājamus atkritumus un atbild par vides bojāšanu. Šādas izmaiņas patērētāju ieradumos veicināja ražotāju un piegādātāju pievēršanos “zaļākam” darbības veidam. Lieliem zīmoliem šādas pārmaiņas darbojās kā reklāma. Cilvēki publiski atbalstīs zīmolus, kas izmanto pārstrādātu iesaiņojumu, atbilstoši apmaksātu darba spēku un citas videi draudzīgas iniciatīvas.

Kā loģistikas uzņēmumi var būt videi draudzīgi?

Uzņēmumam ir daudz veidu, kā samazināt savu ekoloģisko ietekmi un oglekļa pēdas nospiedumu.

Viens no tiem ir videi draudzīgs iepakojuma materiāls. Lietojot atkārtoti izmantojamus materiālus, ko varētu atgriezt pēc transporta veikšanas, uzņēmums var pat ietaupīt naudu. Labs piemērs tam ir stipru un izturīgu palešu izmantošana. Prece tiek piegādāta uz paletēm, tās tiek atgrieztas un izmantotas atkal un atkal. Pat neatgriežoties šai rotācijā, paletēm ir daudz pielietojumu. Pēdējos gados modē nākušas mēbeles izgatavotas no koka paletēm. Tādējādi šai paletei neejot zudumā un veicinot cilvēku radošo domāšanu.

Efektīvāka produktu iesaiņošana. Produktus iesaiņot tā, lai vienā kastē, uz vienas paletes, vienā kravā varētu salikt pēc iespējas vairāk, tādēļ samazinot nepieciešamo resursu daudzumu. Ja vienā reizē no punkta A līdz punktam B tiks nogādāts lielāks daudzums preces, tad tiks ietaupīta arī nauda uz transporta pakalpojumiem, darbaspēku, papildus iepakojumu un noliktavas darbu.

Kravu optimizācija. Ne tikai censties piepildīt kravas transportu, bet to izsūtīt ceļā tikai tad, kad tas ir pilns.

Dabai draudzīgi pasākumi. Daudzi uzņēmumi iesaistās eko-kampaņās, lai līdzsvarotu savu pakalpojumu ietekmi. Piemēram, jaunu koku stādīšana atsver saražotā CO2 daudzumu. Šādi pasākumi veicina arī uzņēmuma saliedēšanos, gan darbinieku starpā, gan ar apkārtējo sabiedrību. Tā ir arī pozitīva reklāma un rada priekšstatu par uzņēmumu kā tādu.

Maršruta optimizācija - ceļa izmaksu, laika vai attāluma samazināšana. Izvēloties labāko maršrutu, ir iespējams ietaupīt degvielu un līdz ar to samazināt CO2 izmešu daudzumu. Protams, ka lielākajā daļā gadījumu starpība būs neliela, bet, laika gaitā, tā kļūs nozīmīga.

Videi draudzīgāka transporta izvēle. Tā kā gaisa pārvadājumi videi nodara vislielāko ļaunumu, jāizvēlas citas opcijas. Dzelzceļa un auto pārvadājumi aizņem vairāk laika, bet ir videi draudzīgāka izvēle.

Īsāks laiks noliktavā. Ražotājiem, izplatītājiem, vairumtirgotājiem prece kaut kur ir jāglabā, milzīgās noliktavas aizņemt vietu un patērē resursus. Samazinot laiku, ko prece pavada šai starpposmā, ceļā no ražotāja pie patērētāja, iespējams krietni samazināt resursus, kas patērēti tās uzglabāšanā.


Videi draudzīgākā pieeja loģistikas uzņēmumu sagatavo nākotnei un padara pārāku par tā konkurentiem. Pat, ja uzreiz nav būtisku finansiālu ieguvumu, šādas “zaļākas” iniciatīvas uzņēmumu parāda labā gaismā. Tas nozīmē, ka kolektīvi esam gatavi uzņemties atbildību par jau radīto piesārņojumu un censties to samazināt pēc iespējas efektīvāk.


Drukāt   E-pasts

Populārākie raksti

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Ķīniešu jaunais gads loģistikā

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Noderīgi pirmo reizi importējot preces

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Loģistikas nozares tendences COVID-19 ēnā

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?

Kā sagatavoties melnajai piektdienai?