Meklējot iespējas nogādāt kravu, klientiem mēdz būt dažādi jautājumi par to, kā veidojas kravas pārvadājumu cena. Teorētiski viss ir vienkārši, taču mūsdienu mainīgajā pasaulē arī kravu piegāde mēdz būt gana sarežģīta. Kaut vai sākot ar to, ka ir dažādi kravas pārvadājumi - cenas katram no viediem– jūra, auto, avio un dzelzceļš tiek aprēķinātas atšķirīgi. Tas saistīts ar dažādiem papildus pakalpojumiem, ko ietver katrs no pārvadājuma un kravas veidiem. Tā var būt gan pārkraušana, muitas brokeris, celtņa noma, īpašas prasības kravai vai tās piegādei.
Izmaksas arī ļoti ietekmē kravas veids - vai tiek sūtīta pilna vai saliktā krava. Pilnā krava lielāko tiesu ir konteiners, kravas telpa kas pilnībā rezervēta viena klienta precēm. Saliktā krava savukārt ir kravas telpa, kas tiek aizpildīta ar dažādu klientu precēm, attiecīgi izmaksas tiek dalītas pēc aizņemtās telpas. Šo pārvadājumu veidu izvēlas gadījumos, kad krava neaizņem daudz vietas.
Jūras kravu pārvadājumu maksu, galvenokārt, ietekmē pārvadātāja cenu likme un ostas izmaksas, kas veidojas kravu apstrādājot – uzglabājot noliktavā, iekraujot un izkraujot.
Jūras kravu pārvadājuma cena veidojas ne tikai no veicamā attāluma, bet arī dažādām papildus izmaksām, kas katrai valstij un ostai var atšķirties. Piemēram, iekšzemes piegāde - preču nogādāšana ostas noliktavā vai pašā ostā. Kravas apstrāde ostas terminālī – konteineru uzkraušana, nokraušana ar ceļamkrānu vai pacēlāju. Atsevišķs pakalpojumu bloks - dokumentu sagatavošana kravas nosūtīšanai – izcelsmes sertifikāti, pavadzīmju apstrāde, muitas deklarācijas. Papildus jārēķinās ar tādām izmaksu pozīcijām kā atsevišķa summa apsardzei, degvielas patēriņa koeficients, kas piesaistīts degvielas cenu svārstībām, piemaksa par bīstamo kravu apstrādi, kravu izsekošanas pakalpojumi un citi. Nereti piedāvājumā tiek norādītā viena summa, kurā iekļautas visas papildus izmaksas.
Auto kravu pārvadājumu cenu aprēķins ir vienkāršāks, galvenokārt izmaksas nosaka kravas izmērs un svars. Kravas svars noteiks kāda veida kravas piekabe būs piemērotākā pārvadājumam - vai tā ir pazemināta piekabe, kas ļauj pārvadāt meža tehniku, vai pietiks ar vienkāršo tautā saukto „tentu”. Otrkārt, kravu pārvadājuma cena atkarīga no kravas veida – atsevišķām kravām nepieciešami īpaši nosacījumi – noteikta temperatūra vai drošības aprīkojums. Treškārt – kravas atrašanās un piegādes vieta. Pārvadājuma cena atkarīga ir ne tikai no nobraukto kilometru skaita, bet arī no tās atrašanās vietas. Jo attālāks būs galamērķis no iecienītajiem pilsētu centriem, jo pārvadājuma cena būs augstāka. Tas saistīts ar to, ka kravu šoferi savus maršrutus plāno tā, lai kravas telpa vienmēr būtu aizpildīta. Braukt ar tukšu auto ir papildus izdevumi.
Arī auto kravu pārvadājumos izplatītais dalījums ir pilnās un saliktās kravas. Saliktajā kravās tiek aprēķināti kraušanās metri. Viens kraušanās metrs ir līdzvērtīgs 1 metram no visa kravas telpas garuma. Tie tiek aprēķināti pēc formulas – (kravas garums x kravas platums)/kravas auto platumu, kas lielāko tiesu ir 2,40 m.
Avio kravu pārvadājumu maksa ir pārsvarā atkarīga no kravas smaguma un daudzuma. Papildus ierastajam svaram, tiek mērīts arī kravas tilpuma svars((garums x platums x augstums)/6000 kubikcentimetros uz kilogramu) un par pamatu cenas aprēķinam tiek attiecīgi ņemts smagākais lielums – svars vai tilpuma svars. Piemēram, tiek sūtīta krava 250 kg smaga krava izmērā 120x80x120cm, pēc formulas tie ir 1 152 000 kubikcentimeri, ko dala ar 6000, iegūstot 192 kg. Šajā gadījumā, kravas cena tiks rēķināta pēc tās svara – 250 kg. Attiecīgais svars tiek reizināts ar pārvadātāju likmi. Likme līdz ar svaru mainās – jo lielāks kravas svars, jo pārvadājuma cena par vienu kilogramu būs mazāka.
Papildus cenā nereti tiek iekļautas muitas brokeru izmaksas, apdrošināšana, līdzīgi kā jūras kravu pārvadājumiem – degvielas patēriņa koeficients, aviolīnijas termināla maksa – var tikt dalīta uz divām daļām – kravas apstrādes maksa sākuma un galamērķa lidostā, drošības maksa, muitas nodevas un nodokļi. Bez šīm izmaksām, atsevišķos gadījumos var tikt piemērota maksa par uzglabāšanu vai speciālām kravas pārbaudēm.
Dzelzceļa kravu pavadājumu cenu politikā būtiska nozīme ir kravas veidam. Katram no pārvadājuma veidiem tiek piešķirts savs tarifa kods – vai tās ir akmeņogles, vai šķidrumi, vai kokmateriāli. Papildus maksu veido vagonu īre - tie var būt gan dzelzceļa uzņēmumam piederošie, gan privātuzņēmumu vagoni. Attiecīgi katram kravas kodam un vagona veidam ir savs tarifs, kas katrā valstī atšķiras. Lai aprēķināt gala maksu, šos tarifus(kravas kodu un vagona veidu) reizina ar plānoto ceļa garumu, cik attiecīgi kurā valstī būs nepieciešami. Protams, papildus tiek ņemts vērā kravas svars. Lielākās svārstības dzelzceļa pārvadājuma cenās saistītas ar vagonu pieejamību, jo pieprasītāki vagoni, jo to cena būs augstāka.