Kas ir CIP incoterms jeb Carriage and Insurance Paid To?

Carriage and Insurance Paid To jeb CIT incoterms ir starptautisks tirdzniecības termins, kas apraksta konkrētu piegādes organizēšanas veidu. Incoterms 2020 sarakstā CIP kā jauns noteikums parādījās vien 1990. gadā.  Šis veids var tikt izmantots visos transporta veidos – jūra, sauszeme un gaiss. Pārdevēja jeb eksportētāja uzdevums ir nodrošināt visu nepieciešamo, lai preces tiktu nogādātas līdz saņemšanas ostai. Tāpat nepieciešams nodrošināt preču iekraušanu, organizēt izejošās muitas formalitātes (eksports), segt termināla izmaksas gan iekraušanas, gan izkraušanas ostā, kā arī sakārtot citu nepieciešamo dokumentācija. CIP incoterms nosaka, ka preču pārdevējs organizē un apmaksā arī jūras kravu pārvadājuma izmaksas jeb fraktu, kā arī veic preču izkraušanu no kuģa. CIP gadījumā preču pircēja jeb saņēmēja uzdevums ir segt un sakārtot muitošanas izmaksas (imports), kā arī nodrošināt preču piegādi līdz piegādes vietai.  

Image

Uzdevumi un pienākumi saskaņā ar Carriage and Insurance Paid To (CIP)

Eksportētājiem

Eksportētājiem

  • Sagatavot un iepakot preces nosūtīšanai
  • Organizēt preču nogādāšanu līdz ostai, kā arī veikt preču iekraušanu kuģī 
  • Transporta pakalpojumu izmaksas (frakts)
  • Sakārtot izejošās muitas formalitātes (eksports) 
  • Cita nepieciešamā dokumentācija
  • Termināla izmaksas gan iekraušanās, gan izkraušanās ostā 
  • Organizēt preču izkraušanu galamērķa ostā
  • Apdrošināšana
Importētājiem

Importētājiem

  • Sakārtot muitas formalitātes (imports) 
  • Transporta organizēšana līdz galamērķim

Atbildības sadale

Atbildības maiņa par precēm iestājas brīdī, kad preces ir nodotas saņēmējam. Tas nozīmē, ka pēc preču nodošanas saņēmējam, eksportētājs jeb preču pārdevējs nenes nekādu atbildību vai saistības. 

CIP incoterms piemērs

Pieņemsim, ka ASV bāzēts uzņēmums “Computer” vēlās iegādāties pilnu 40 pēdu konteineri no Ķīnā bāzētā uzņēmuma “Digital”. CIP incoterms paredz, ka preču pārdevējam jeb uzņēmumam “Digital” nepieciešams rezervēt vietu uz kuģa, kā arī veikt frakta apmaksu. Preču pārdevēja pārziņā nonāk konteinera piegāde līdz ostai, kā arī veikt to iekraušanu kuģī. Uzņēmums “Digital” veic arī nepieciešamo dokumentāciju izstrādi, sakārto izejošās muitas formalitātes (eksports), obligāti veic kravas apdrošināšanu, kā arī veic termināla pakalpojumu apmaksu gan iekraušanās, gan izkraušanā ostā. Tāpat pārdevēja uzdevums ir nodrošināt preču izkraušanu no kuģa. Taču pircēja jeb importētāja uzdevums ir sakārtot muitas formalitātes (imports), kā arī segt piegādes izmaksas līdz galamērķim. Šajā gadījumā CIP incoterms paredz, ka tad, kad preces novietotas uzņēmuma “Computer” organizētā transportā, pārdevēja atbildība beidzas. No šī brīža visas turpmākās izmaksas uzņemas pircējs.

CIP priekšrocības

CIP incoterms nosaka lielāku atbildību tieši eksportētājiem jeb preču pārdevējiem. Šis incoterm veids lieliski noder brīžos, ja preču saņēmējam jeb pircējam nav padziļinātāku zināšanu starptautiskajos kravu pārvadājumos. Preču pārdevējam nepieciešams uzņemties dažādus pienākumus, taču tādā veidā tiek iegūta lielāka elastība attiecībā uz konkrēto pārvadājumu. Savukārt pircējam atliek vien sakārtot nepieciešamās muitas formalitātes (imports), kā arī organizēt preču nogādāšanu galamērķī.

‍CIP trūkumi

CIP nosacījums paredz, ka atbildība tiek sadalīta brīdī, kad pārdevējs preces ir izkrāvis no kuģa un nodevis pircējam. Lai gan preču pārdevēja uzdevums ir veikt kravas apdrošināšanu, arī saņēmējam iesakām apdrošināt preces pret dažādiem riskiem, jo pārdevējs var izvēlēties apdrošināšanu ar minimāliem riskiem. Tāpat preču saņēmējam var būt grūti prognozēt piegādes datumu, jo atbildību par piegādi lielākoties uzņemas preču pārdevējs. 

Vai CIP ir pareizā izvēle?

pārdevējam, gan pircējam, taču CIP gadījumā lielāku atbildību uzņemas tieši preču pārdevējs jeb eksportētājs. CIP nosacījums ir lieliski piemērots preču saņēmējam, jo tādā veidā ievērojami tiek samazināts risks, taču piegādes termiņi lielā mērā atkarīgi no nosūtītāja jeb pārdevēja. Starptautiskie kravu pārvadājumi ir Ursus Forwarding ikdiena, tāpēc pirms Incoterm izvēles aicinām konsultēties ar mums, lai izvēlētos vispiemērotāko nosacījumu tieši jūsu kravai. 

Incoterms izvēle

Mūsu profesionāļu komanda palīdzēs izvēlēties atbilstošāko Icoterms noteikumus jebkurai situācijai! 

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums