Kas ir DDP incoterms jeb Delivered Duty Paid?

DDP incoterms ir nosacījums, kas paredz, ka pārdevējs uzņemas visu atbildību un izmaksas līdz pat galamērķa sasniegšanai. Tas sevī iekļauj importa un eksporta formalitātes, izmaksas  un nodokļus. Pēc šiem noteikumiem kravas apdrošināšana nav kā obligāta prasība, taču tā ir vēlama. Atbildība par precēm beidzas mirklī, kad pārdevējs tās ir nogādājis pircēja noteiktajā galamērķī. DDP ir vienīgais nosacījums, kas paredz visu atbildību par importa deklarācijām un nodokļiem pārdevēja pusē. DDP incoterms ir piemērojams dažādiem transporta veidiem, tajā skaitā multimodāliem pārvadājumiem. Galvenais nosacījums - pārdevējs ir tiesīgs attālināti nokārtot muitas (importa) formalitātes. Incoterms noteikumu sarakstā DDP tika iekļauts 1967. gadā, lai mazinātu nepareizas noteikumu interpretācijas.

Image

Uzdevumi un pienākumi saskaņā ar Delivered Duty Paid (DDP)

Eksportētājiem

Eksportētājiem

  •  Sagatavot preču pārdošanas dokumentāciju
  • Preču iepakošana un marķēšana atbilstoši prasībām
  • Eksporta formalitāšu kārtošana un izmaksas
  • Vietējā un starptautiskā transporta organizēšana – atkarībā no galamērķa
  • Importa formalitāšu kārtošana un izmaksas
  • Nodevu un nodokļu apmaksa
  • Nepieciešamo pārbaužu kārtošana
Importētājiem

Importētājiem

  • Pēc iespējām palīdzēt iegūt nepieciešamo informāciju un dokumentāciju importa un eksporta deklarācijām

Atbildības sadale

Eksportētājam ir vislielākā atbildība visā preču piegādes procesā – sākot ar atbilstošu iepakošanu un marķēšanu, ievērot visas eksporta un importa prasības – dokumentu un nodokļu nomaksas sakārtošana. Eksportētājs ir atbildīgs arī par pārvadājuma veida izvēli un tā apmaksu, tajā skaitā ostas, lidostu pārbaudes, ja tādas nepieciešamas. Pārvadājuma laikā radušies bojājumi ir eksportētāja pārziņā.

DDP incoterms piemērs

Latvijas tirdzniecības uzņēmums “Point” vēlas iegādāties mēbeles no Norvēģijas ražotāja “Hylle”. Pircējs un ražotājs vienojas par incoterms DDP nosacījumiem. Tas nozīmē, ka uzņēmums “Hylle” būs atbildīgs par preču sagatavošanu un iepakošanu. Izvēloties piemērotāko transporta veidu, ražotājs ir atbildīgs par preču iekraušanu, tai skaitā sedz visas transporta izmaksas no Norvēgijas un Latviju. Tāpat ražotāju pārziņā ir muitas importa un eksporta procedūras, nodokļu un nodevu apmaksa. Kad krava sasniegusi galamērķi un preces nodotas uzņēmumam “Point”, ražotāja atbildība par precēm beidzas.

DDP priekšrocības

DDP incoterms ir izdevīgs tieši pircējam, visas izmaksas un riski ir nodoti pārdevēja pusē, līdz ar to pircēju nevar nesagatavotu pārsteigt kādas papildus izmaksas. Šajā gadījumā visvairāk pasargāts ir tieši pircējs. Būtībā, pircēja galvenais uzdevums ir attiecīgajā laikā sagaidīt preci. Tā kā visa atbildība ir pārdevēja pusē, šis incoterms nereti pamudina eksportētājus izvēlēties maksimāli drošākos pārvadājuma veidus. DDP incoterms apdrošināšana nav obligāta, lielāko tiesu praksē to uzņemas eksportētājs, jo šie incoterms noteikumi paredz lielāko atbildības daļu uz eksportētāja pleciem. 

‍DDP trūkumi

DDP incoterms lielākais trūkums ir risku sadalījums. Jāņem vērā, ka par visām izmaksām ir atbildīgs eksportētājs, tai skaitā par valūtas maiņas svārstībām – tas nozīmē, ka visas izmaksas jāparedz jau darījuma sākumā un jāiekļauj līgumā. Kā otrs no būtiskākajiem trūkumiem - pārdevējam nereti var būt problēmas sakārtot importa deklarāciju, jo atsevišķās valstīs ir sarežģītas muitas un nodokļu procedūras, ko var būt problemātiski izprast un kārtot no ārvalstīm. Lai arī atbildības ziņā šis nosacījums ir visdraudzīgākās pircējam, tas nevar noteikt kā prece nokļūs līdz galamērķim – tas ir pārdevēja pārziņā. Jārēķinās, ka preču līgums ar DDP incoterma nosacījumiem var būt dārgāks nekā situācijā, kad transportu organizē pircējs.

Vai DDP ir pareizā izvēle?

DDP nosacījumu vislabāk izvēlēties situācijās, kad piegādes ceļš ir zināms – tā izmaksas stabilas un paredzamas. DDP inocterms būs pareizā izvēle, ja pārdevējam ir daudzgadīga, veiksmīga pieredze sadarbībā ar konkrēto galamērķi. Starptautiskie kravu pārvadājumi ir Ursus Forwarding ikdiena, tāpēc pirms Incoterm izvēles aicinām konsultēties ar mums, lai izvēlētos vispiemērotāko nosacījumu tieši jūsu kravai. 

Incoterms izvēle

Mūsu profesionāļu komanda palīdzēs izvēlēties atbilstošāko Icoterms noteikumus jebkurai situācijai! 

Darba laiki

  • P9.00 - 17.00
  • O9.00 - 17.00
  • T9.00 - 17.00
  • C9.00 - 17.00
  • P9.00 - 17.00
  • S -
  • Sv-

Kontakti

Raunas iela 44/1 LV-1039 Rīga, Latvija

+371 66100250

E-pasts: uzzinicenu@ursus.lv

Seko mums