Kas ir FOB incoterms jeb Free on Board?
Free on Board jeb FOB incoterms ir starptautisks tirdzniecības termins, kas apraksta konkrētu piegādes organizēšanas veidu. Šis veids var tikt izmantots tikai jūras kravu pārvadājumos. Tajā pārdevējs nodrošina preču iekraušanu kuģī – tas nozīmē, ka preču pārdevējs uzņemas organizēt visus ar transportēšanu saistītos jautājumus līdz ostai, kā arī nodrošina preču iekraušanu kuģī. Tāpat nepieciešams nodrošināt visas nepieciešamās izejošās muitas formalitātes (eksports), jāsedz termināla izmaksas iekraušanas ostā, kā arī cita nepieciešamā dokumentācija. Savukārt pircējs atbildīgs par kuģa frakta samaksu, pēc savas izvēles sedz apdrošināšanas izmaksas, muitošanas izmaksas (imports), termināla izmaksas saņemšanas ostā, kā arī uzņemas segt citas neplānotas izmaksas, kas var rasties pārvadājuma laikā. FOB ir viens no pirmajiem noteikumiem, kas tika pievienots starptautiskajiem Incoterms jau 1936. gadā.
Uzdevumi un pienākumi saskaņā ar Free on Board (FOB)
Eksportētājiem
- Sagatavot un iepakot preces nosūtīšanai
- Organizēt preču nogādāšanu līdz ostai, kā arī veikt preču iekraušanu kuģī
- Sakārtot izejošās muitas formalitātes (eksports)
- Cita nepieciešamā dokumentācija
- Termināla izmaksas iekraušanās ostā
Importētājiem
- Transporta pakalpojumu izmaksas (frakts), transporta izmaksas līdz pat saņēmēja noliktavai, neparedzētu izmaksu segšana
- Sakārtot muitas formalitātes (imports)
- Termināla izmaksas izkraušanās ostā
Atbildības sadale
Atbildības maiņa par precēm iestājas brīdī, kad pārdevējs preces ir novietojis uz kuģa. Tas nozīmē, ka pēc preču novietošanas uz kuģa, dokumentu sagatavošanas un muitas formalitātes (eksports) izstrādes, ražotājs jeb preču pārdevējs nenes nekādu atbildību vai saistības. Turpmāko atbildību uzņemas pircējs.
FOB incoterms piemērs
Pieņemsim, ka ASV bāzēts uzņēmums “ABC Electronics” vēlās iegādāties 10 000 augstas kvalitātes matu fēnus no Ķīnā bāzēta uzņēmuma “Electronics One”. Uzņēmums “ABC Electronics” 26. jūlijā ir rezervējis vietu kuģī, kurš piestās Šanhajas ostā. Preču pārdevēja jeb uzņēmuma “Electronics One” uzdevums ir konkrētā datumā un laikā nodrošināt preču piegādi līdz ostai, kā arī veikt to iekraušanu kuģī. Preču pārdevējam nepieciešams veikt nepieciešamo dokumentāciju izstrādi, sakārtot izejošās muitas formalitātes (eksports), kā arī jāveic termināla izmaksu apmaksa iekraušanās ostā. Kad preces novietotas uz kuģa, pārdevējs turpmāku atbildību neuzņemas. Šajā gadījumā FOB incoterms paredz, ka no šī brīža visas turpmākās izmaksas uzņemas pircējs “ABC Electronics”. Tās ir transporta izmaksas, apdrošināšana pēc izvēles, termināla izmaksas izkraušanās ostā, muitas formalitātes (imports) un cita nepieciešamā dokumentācija. FOB ir viens no pirmajiem noteikumiem, kas tika pievienots starptautiskajiem Incoterms jau 1936. gadā.
FOB priekšrocības
FOB tiek uzskatīts par vienu no populārākajiem nosacījumiem jūras kravu pārvadājumos. Atbildība starp preču pārdevēju un pircēju nosacīti tiek dalīta uz pusēm. Pārdevējam jānodrošina preču transportēšana un iekraušana kuģī, kas nozīmē, ka tālākas darbības un transporta organizēšana nav nepieciešama. Tajā pat brīdī pircējam nav nepieciešams kārtot nepieciešamās formalitātes (eksports) un organizēt preču iekraušanu kuģī.
FOB trūkumi
FOB nosacījums paredz, ka atbildība tiek sadalīta brīdī, kad pārdevējs preces ir novietojis uz kuģa. Ja tranzīta laikā prece tiek bojāta, atbildību uzņemas pircējs. Šajā gadījumā pircējam var rasties papildus izmaksas, kas saistītas ar bojātu kravu. Svarīgi atcerēties, ka pircēja atbildība ir sakārtot ar apdrošināšanu saistītos jautājumus.
Vai FOB ir pareizā izvēle?
FOB incoterms var tikt izmantots tikai jūras kravu pārvadājumos. Savā ziņā ir izdevīgs gan preču pārdevējam, gan pircējam. Preču pārdevējs neuzņemas atbildību par precēm, ja tās tiek bojātas tranzīta laikā. Taču nepieciešams nodrošināt preču piegādi līdz ostai un to iekraušanu kuģī. FOB ir lieliski piemērots preču pārdevējam, jo tādā veidā ievērojami tiek samazināts risks. Svarīgi atcerēties, ka pārdevējam jānodrošina izejošās muitas formalitātes (eksports) un jāveic termināla izmaksas iekraušanās ostā. Savukārt pircējs atbildīgs par kuģa izmaksām (frakts), muitas formalitātēm (imports), kā arī termināla izmaksām izkraušanās ostā. Starptautiskie kravu pārvadājumi ir Ursus Forwarding ikdiena, tāpēc pirms Incoterm izvēles aicinām konsultēties ar mums, lai izvēlētos vispiemērotāko nosacījumu tieši jūsu kravai.
Incoterms izvēle
Mūsu profesionāļu komanda palīdzēs izvēlēties atbilstošāko Icoterms noteikumus jebkurai situācijai!