Palešu izmēri
Uzticiet savas rūpes par kravu pārvadājumiem profesionāļu komandai ar vairāk nekā 16 gadu pieredzi. Aicinām aizpildīt cenas pieprasījuma veidlapu, izmantojot pogu "Uzzināt cenu", un mūsu speciālisti sazināsies ar Jums visīsākajā laikā.
Ja Jūs interesē kravu pārvadājumi un vēlaties saņemt konsultāciju, lūdzam izmantot pogu “Saņemt konsultāciju” lapas apakšā, mēs ar prieku atbildēsim uz Jūsu jautājumiem.
Palete ir plakans taisnstūra formas kravas paliktnis ar īpaši paredzētām vietām (atverēm) autokrāvēja dakšām un izvirzījumiem stropu (stiprināšanas siksnu) piestiprināšanai (pārvietošanai paceltā stāvoklī).
Kravu pārvadājumos paletes izmanto tā saukto palielināto kravas vienību izveidei. Ko tas nozīmē? Iedomājieties šokolādes konfekti – pārvadāt to vienu atsevišķi ir neērti un nepraktiski. Savukārt, kārbu ar 20 konfektēm jau var pārvadāt ērtāk un izdevīgāk. Vēl izdevīgāka ir pilna kaste ar konfekšu kārbām: vienā reizē iespējams iekraut un pārvadāt uzreiz 800 konfektes. Nākamais posms būs palete, uz kuras atrodas 20 kastes ar šokolādes konfekšu kārbām. Tas ļauj vienā reizē pārvadāt 16 000 konfekšu. Tā ir pilnvērtīga šokolādes konfekšu krava, nevis vienkārši konfekšu kaudze. Visbeidzot, šīs kravu evolūcijas virsotnē ir standarta 20 pēdu konteiners, kurā ietilpst 11 paletes.
Kravu pārvadājumos paletes izmanto tā saukto palielināto kravas vienību izveidei. Ko tas nozīmē? Iedomājieties šokolādes konfekti – pārvadāt to vienu atsevišķi ir neērti un nepraktiski. Savukārt, kārbu ar 20 konfektēm jau var pārvadāt ērtāk un izdevīgāk. Vēl izdevīgāka ir pilna kaste ar konfekšu kārbām: vienā reizē iespējams iekraut un pārvadāt uzreiz 800 konfektes. Nākamais posms būs palete, uz kuras atrodas 20 kastes ar šokolādes konfekšu kārbām. Tas ļauj vienā reizē pārvadāt 16 000 konfekšu. Tā ir pilnvērtīga šokolādes konfekšu krava, nevis vienkārši konfekšu kaudze. Visbeidzot, šīs kravu evolūcijas virsotnē ir standarta 20 pēdu konteiners, kurā ietilpst 11 paletes.
Kāpēc ir vajadzīgas paletes? Vai mēs varam iztikt bez paletēm?
Laika un darbaspēka ekonomija, veicot iekraušanu un izkraušanu. Lai piekrautu pilnu konteineru, neizmantojot paletes, būs nepieciešams daudz laika un gana daudz krāvēju, savukārt ar kravu uz paletēm operatīvi tiks galā vien daži cilvēki un autokrāvējs
Aizsardzība transportēšanas laikā. Pareizi novietojot kravu uz paletēm (kastes un maisus novieto precīzi citu virs cita, nepieļaujot izvirzīšanos pāri paletes malām) un rūpīgi to nostiprinot, būtiski sarūk kravas bojājumu un deformācijas risks pārvadāšanas laikā. Turklāt kravai, kas atrodas uz paletēm, ir daudz grūtāk piekļūt nepiederošām personām un garnadžiem.
Jūras pārvadājumu drošības noteikumu prasības. Šie noteikumi paredz, ka visas ģenerālkravas, ko ir iespējams sakraut uz paletēm, ir jāsadala palielinātajās kravas vienībās un jāpārvadā uz divvirzienu vai četrvirzienu paletēm.
Kravas palešu popularitātes iemesli
Palešu popularitāte ir saistīta ar autokrāvēju plašo izmantošanu, kā arī rūpēm par kravas bojājumu novēršanu (piemēram, ķieģeļus agrāk transportēja vienkārši sakrautus transportlīdzeklī, bet tagad arvien biežāk izmanto paletes, jo ķieģeļi ir kļuvuši dārgāki). Palešu pārvadājumi ir īpaši populāri Eiropas valstīs, kur vispār ir iecienīta kravu pārvadāšana turp un atpakaļ. Piemēram, kartupeļus no Vācijas ved mazgāt uz Poliju (rūpējoties par ekoloģiju), bet pēc tam ved atpakaļ uz Vāciju, sadedzinot tonnām degvielas (varbūt arī tā izpaužas rūpes par ekoloģiju?). Kartupeļus, protams, ved bez paletēm, bez taras, bet princips ir skaidrs: Polijā ūdens un darbaspēks ir lētāks nekā Vācijā.
Taču ne visur paletes ir tik izplatītas. Ķīnā, piemēram, tās vispār ir liels retums. Tas ir saistīts ar to, ka praktiskie ķīnieši neredz jēgu pārvadāt tukšu gaisu, lai paātrinātu iekraušanu/izkraušanu un gūtu apšaubāmu ekoloģisko ieguvumu uz efektivitātes rēķina. Lielākajā daļā Ķīnas automaģistrāļu ir spēkā 90 tonnu svara ierobežojums. Salīdzinājumam – Eiropā, kur tik lielu nozīmi piešķir ekoloģijai, standarta kravas automobilī (aptuveni 90 m3) atļauts iekraut līdz 24 tonnām (kas viss, protams, ir uz paletēm). Tajā ietilpst līdz 33 eiropaletēm, kas dod 5% izšķērdēta tilpuma un 500 kg lieka svara katram transportlīdzeklim! Skandināvijas valstīs, piemēram, ir atļauti ārkārtīgi smagi un gari autovilcieni. Līdz ar to tādu pašu kravu, ko Ķīnā vai Skandināvijā pārvadā viens kravas automobilis, apzinīgajā Eiropā ved trīs. Tie ir trīs autovadītāji viena vietā (darba vietu radīšana?), satiksmes sastrēgumi (ar kuriem pēc tam notiek nebeidzama cīņa) un trīsreiz lielākas degvielas izmaksas. Ir vērts aizdomāties, kur par ekoloģiju tikai runā, bet kur par to tiešām rūpējas!
Taču ne visur paletes ir tik izplatītas. Ķīnā, piemēram, tās vispār ir liels retums. Tas ir saistīts ar to, ka praktiskie ķīnieši neredz jēgu pārvadāt tukšu gaisu, lai paātrinātu iekraušanu/izkraušanu un gūtu apšaubāmu ekoloģisko ieguvumu uz efektivitātes rēķina. Lielākajā daļā Ķīnas automaģistrāļu ir spēkā 90 tonnu svara ierobežojums. Salīdzinājumam – Eiropā, kur tik lielu nozīmi piešķir ekoloģijai, standarta kravas automobilī (aptuveni 90 m3) atļauts iekraut līdz 24 tonnām (kas viss, protams, ir uz paletēm). Tajā ietilpst līdz 33 eiropaletēm, kas dod 5% izšķērdēta tilpuma un 500 kg lieka svara katram transportlīdzeklim! Skandināvijas valstīs, piemēram, ir atļauti ārkārtīgi smagi un gari autovilcieni. Līdz ar to tādu pašu kravu, ko Ķīnā vai Skandināvijā pārvadā viens kravas automobilis, apzinīgajā Eiropā ved trīs. Tie ir trīs autovadītāji viena vietā (darba vietu radīšana?), satiksmes sastrēgumi (ar kuriem pēc tam notiek nebeidzama cīņa) un trīsreiz lielākas degvielas izmaksas. Ir vērts aizdomāties, kur par ekoloģiju tikai runā, bet kur par to tiešām rūpējas!
Palešu iedalījums
Pēc kalpošanas laika.
Vienreiz lietojamās paletes parasti izmanto tikai vienreiz un pēc tam izmet vai pārstrādā. Atkārtoti lietojamas paletes – iespējams lietot vairākkārt bez īpašību pasliktināšanās. Izturīgas paletes, kas paredzētas ilgstošai ekspluatācijai.
Pēc autokrāvēja dakšu atveru skaita.
Divvirzienu paletes, ko satver no pretējām pusēm. Četrvirzienu paletes, ko iespējams satvert no visām pusēm. Šāds risinājums padara iekraušanas darbus drošākus kravai, jo daudzkārtīgi samazinās ar kravas pacelšanu un nolaišanu saistīto bojājumu risks.
Pēc izgatavošanas materiāla.
Pašlaik palešu izgatavošanā visplašāk izmantotais materiāls ir koks. Koka paletes ir viegli remontējamas, ekoloģiski drošas un pietiekami lētas. Otrs izplatītākais palešu veids ir plastmasas paletes. Mūsdienu plastmasa kvalitātes ziņā ne tikai neatpaliek no koka, bet bieži vien to pat pārspēj: tā ir vieglāka, bet tikpat izturīga, viegli uzglabājama, netrup, nav nepieciešama īpaša apstrāde. Metāla paletēm ir augsta izturība un līdz ar to ilgs kalpošanas laiks. Taču to izmantošanu ierobežo lielais svars. Kombinētie materiāli – variants, kas apvieno katra minētā varianta priekšrocības.
Pēc kravas novietošanas laukumu skaita.
Vienlīmeņa paletes ir paredzētas kravas novietošanai uz vienas paletes virsmas. Divlīmeņu paletēm ir divi līmeņi: augšējais un apakšējais. Šādas paletes arī būtiski ietaupa pieejamo vietu – kravu iespējams izvietot divos līmeņos, neriskējot to sabojāt.
Paletes trauslu vai nestandarta kravu pārvadāšanai
Ir arī īpašas paletes, kas paredzētas vērtīgu, trauslu vai nestandarta kravu pārvadāšanai. Parasti tās ir standarta paletes, ko papildina ar īpašiem statņiem, plauktiem, kastēm, rāmjiem, stūra profiliem un režģveida sienām. Dzelzceļa (dažkārt arī autotransporta) kravu pārvadājumos izmanto arī dažādas speciālas paletes, kam var būt nolokāmas vai noņemamas malas. Tās ir milzīgas paletes kravas platformas izmēros, kas aprīkotas ar stiprinājumiem kravai. Atkarībā no šādas paletes veida un paredzētā pielietojuma tai var būt nolokāmas malas, gala borti, karkasveida papildinājumi vai pilnvērtīgas sienas, kuru augstums atbilst pusei no standarta konteinera.
Kā uz paletes stiprina kravu?
- sakraujot – kravu vietā notur tās svars (piemēram, zelta stieņi vai ķieģeļi);
- apsienot paleti un kravu ar nostiprināšanas lentēm (polimēra, auduma, metāla);
- ietinot paleti kopā ar kravu plēvē.
Eiropalešu izmēri jeb palešu izmēri Eiropā.
Prasības koka paletēm ir noteiktas starptautiskajā standartā UIC435-2. Eiropaletes izgatavo saskaņā ar šo standartu, un atbilstību apliecina divi marķējumi – EUR un EPAL. EUR marķējums nozīmē, ka paletes ir izgatavotas atbilstoši Eiropas standartiem; EPAL marķējumu piešķir Eiropas palešu asociācija, kas uzrauga, lai paletes tiktu ražotas atbilstoši Eiropas izmēru, izturības un kvalitātes prasībām. EPAL ir izstrādājusi kritērijus šīs asociācijas sertificēto palešu apmaiņai, kas ir jāievēro. Ja paletei ir vismaz viens no turpmāk norādītajiem trūkumiem defektiem, to nevar apmainīt:
- nav EUR un EPAL zīmoga;
- trūkst viena dēļa;
- viens no malējiem augšējiem vai apakšējiem dēļiem ir bojāts tā, ka ir redzama vairāk nekā viena nagla;
- nav atbalsta sijas vai daļa no tās ir atšķēlusies tā, ka ir redzama vairāk nekā viena nagla;
- dēlis ir sašķēlies šķērsām vai pa diagonāli;
- ir bojāti vairāk nekā divi apakšējie vai augšējie malējie paletes dēļi, un katram no dēļiem ir atsegta vismaz viena nagla;
- paletes kopējais sliktais stāvoklis nevar garantēt tās kravas izturību;
- palete ir tik ļoti netīra, ka var sabojāt pārvadājamo preci;
Dažādās valstīs izmantoto palešu izmēru atšķirības:
- ASV pārsvarā izmanto 1016 x 1219 mm un 1219 x 1219 mm paletes.
- Ķīnā, Japānā, Austrālijā – 1100 x 1100 mm.
- Eiropā izmanto 800 x 1200 mm paletes (tā sauktās eiropaletes jeb EUR paletes ar EUR vai EPAL marķējumu). Eiropaletes maksimāli pieļaujamā kravnesība ir 2 tonnas. Eiropaletes izgatavo saskaņā ar standartu UIC 435-2.
- Somijā ir izplatītas 1000 x 1200 mm paletes (somu paletes, FIN paletes). FIN paletes maksimāli pieļaujamā kravnesība ir 2,5 tonnas. FIN palete atbilst Eiropas standarta ISO 3676 prasībām.
- 800 x 1000 mm.
- 800 x 1200 mm. Eiropaletes izmērs
- 1000 x 1200 mm.
- 1200 x 1600 mm.
- 1200 x 1800 mm.
Paletes svars
Eiropaletes svars nav standartizēts, jo paletes var izgatavot no dažādiem materiāliem. Parasti koka eiropaletes sver 15–20 kg. Izņēmums ir divlīmeņu paletes, kuru svars ir līdz 40 kg.
Cik augstu var kraut kravu uz vienas paletes?
Kravas pakas maksimālais augstums (krava kopā ar pašu paleti) nedrīkst pārsniegt 1800 mm, bet pati krava nedrīkst būt izvirzīta vairāk par 20 mm pāri paletes malām. Līdz ar tos kravas vienības maksimālie izmēri paletei ar 800 x 1200 malām ir 840 x 1240 x 1800 mm, bet paletēm ar 1000 x 1200 mm malām attiecīgi 1040 x 1240 x 1800 mm. Sagatavojot kravas paleti, iepriekš jāaprēķina kravas rindu (līmeņu) skaits, ņemot vērā katras rindas svaru, lai augšējās rindas nesaspiestu zemāk esošās. Jāņem vērā arī uz paletes novietotās kravas stabilitāte. Pārāk augstas kravas var apgāzties iekraušanas un pārvadāšanas procesā. Lai pārvadātu augstas kravas vienības, ir jāparedz nosacījumi to nostiprināšanai kravas nodalījumā.
Pašas kravas paletes apjoms, neņemot vērā kravu
Kā piemēru apskatīsim eiropaleti: tās garums ir 800 mm, platums 1200 mm, bet augstums (bez kravas) – 145 mm. Matemātika ir vienkārša: 800 x 1200 x 145 = 139 200 000 mm3 jeb 0,1392 m3. Ja vēlaties uzzināt kravas paletes apjomu collās vai pēdās, arī to var aprēķināt pavisam vienkārši: 8494,5 kubikcollas jeb 4,92 kubikpēdas.
Paletes vieta
Uz paletes izvietoto kravu, kas nav izvirzīta pāri tās malām, sauc par kravas vienību jeb paletes vietu. Kravas vienības augstumu ierobežo tās novietošanas vietas pieejamais augstums.
Izplatītākie palešu izvietojuma veidi konteineros un piekabēs
Standarta 82 kubikmetru piekabē ietilpst 33 eiropaletes 32 – novietojot ar garo pusi šķērsām piekabei (pa pāriem).
Savukārt, novietojot ar īso pusi šķērsām (pa trīs), ietilpība ir 33 paletes.
16 pa pāriem = 12,8 m.
11 pa trīs = 13,2 m – jeb precīzi piekabes garums.
Savukārt, novietojot ar īso pusi šķērsām (pa trīs), ietilpība ir 33 paletes.
16 pa pāriem = 12,8 m.
11 pa trīs = 13,2 m – jeb precīzi piekabes garums.
Standarta 20 pēdu konteinerā vienā līmenī var iekraut 11 eiropaletes.
Standarta 40 pēdu konteinerā vienā līmenī var iekraut 25 eiropaletes.
Standarta 40 pēdu konteinerā vienā līmenī var iekraut 25 eiropaletes.
Drošības prasības, iekraujot un pārvadājot paletes
Iekraujot un izkraujot paletes, tās jānovieto tā, lai paliktu atstarpe iekrāvēja dakšām. Ja paletes vienkārši bīda, tās var apgāzties vai salūzt.
Kravas izvietošanas shēma uz paletes ir jāizvēlas katrā gadījumā individuāli atkarībā no kravas veida un transportēšanas apstākļiem. Piemēram, eļļas mucas uz paletes novieto tikai vienā līmenī, atstājot lielāku attālumu līdz paletes malai nekā parasti. Neievērojot šos nosacījumus, pastāv augsts risks, ka mucu sienas pārvadāšanas laikā var rīvēties cita pret citu un pārplīst.
Kravas izvietošanas shēma uz paletes ir jāizvēlas katrā gadījumā individuāli atkarībā no kravas veida un transportēšanas apstākļiem. Piemēram, eļļas mucas uz paletes novieto tikai vienā līmenī, atstājot lielāku attālumu līdz paletes malai nekā parasti. Neievērojot šos nosacījumus, pastāv augsts risks, ka mucu sienas pārvadāšanas laikā var rīvēties cita pret citu un pārplīst.
Interesanti un noderīgi fakti par paletēm
Mūsdienu paletes priekštecis bija paliktnis (skid), ko Amerikas fabrikās izmantoja jau 20. gadsimta sākumā. Tā bija koka plāksne, kurai apakšā malās bija piestiprināti divi dēļi. Attīstoties iekraušanas tehnikai, šo paliktņu konstrukcija mainījās un pilnveidojās. 1925. gadā dēļiem sāka pienaglot vēl vienu plāksni, un šī kravas pārvietošanas palīgierīce jau sāka atgādināt labi zināmo paleti.
Kravu pārvadājumi uz paletēm strauji attīstījās Otrā pasaules kara laikā, it īpaši tad, kad tajā iesaistījās ASV. Apstākļi prasīja pēc iespējas organizētāk transportēt milzīgu daudzumu militāro un humanitāro kravu uz dažādām pasaules vietām, bet pietrūka strādnieku spēka gados. Palešu izmantošana ļāva iztikt ar mazāku krāvēju skaitu un paātrināt kravu apriti noliktavās un iesaiņošanas punktos. Lai arī paletes visvairāk tika izmantotas Klusā okeāna reģionā, arī Eiropā novērtēja šī taras veida priekšrocības.
Vairums Eiropas Savienības valstu pieprasa, lai to teritorijā ievestajām koka paletēm būtu fitosanitārais sertifikāts, kas apliecina, ka tām ir veikta fitoloģiskā apstrāde. Pēc dezinficēšanas saskaņā ar standartu Nr. 15 uz paletēm un stiprinājuma materiāliem norāda īpašu marķējumu – nacionālā karantīnas un augu aizsardzības dienesta piešķirtu reģistrācijas numuru, kā arī valstu kodus un dezinficēšanas metodes apzīmējumu (HT – heat treatment – termiskā apstrāde, KD – kiln-drying – kameržāvēšana, MB – methyl bromide – apstrāde ar metilbromīdu).
Jaunās eiropaletes parasti spēj izturēt 1500 kg vai pat 2000 kg svaru. Tomēr ir jāņem vērā arī citi faktori. Pirmkārt, nekādā gadījumā nedrīkst pārsniegt transportlīdzekļa maksimālo kravnesību. Līdz ar to, piekraujot pilnu puspiekabi ar standarta paletēm (33 gab.), katras paletes pieļaujamais svars būs tikai 800 kg. Otrkārt, lielākā daļa autokrāvēju un tamlīdzīgas noliktavas tehnikas nav pietiekami jaudīga, lai pārvietotu kravas, kas smagākas nekā 1800 kg.
Starptautisko kravas pārvadājumu dokumentos bieži jānorāda kravas vietu skaits – COLLI, CMR un TIR parasti izmanto saīsinājumu CLL. Šis termins atzīmē atsevišķu kravas (transporta) vietu – jebkādu kravu, ko var iekraut un izkraut kā vienu veselu: kastes, maisus, kastes, kannas, ko pārvadā bez paletēm, kā arī kravu uz paletēm. Tādējādi, ja konteinerā vai puspiekabē ir iekrautas 5 paletes un 12 kastes, tad transporta dokumentos var norādīt 17 colli. (no franču vārda colis – kaste, sainis, vienība, bagāžas vieta).
Kravu pārvadājumi uz paletēm strauji attīstījās Otrā pasaules kara laikā, it īpaši tad, kad tajā iesaistījās ASV. Apstākļi prasīja pēc iespējas organizētāk transportēt milzīgu daudzumu militāro un humanitāro kravu uz dažādām pasaules vietām, bet pietrūka strādnieku spēka gados. Palešu izmantošana ļāva iztikt ar mazāku krāvēju skaitu un paātrināt kravu apriti noliktavās un iesaiņošanas punktos. Lai arī paletes visvairāk tika izmantotas Klusā okeāna reģionā, arī Eiropā novērtēja šī taras veida priekšrocības.
Vairums Eiropas Savienības valstu pieprasa, lai to teritorijā ievestajām koka paletēm būtu fitosanitārais sertifikāts, kas apliecina, ka tām ir veikta fitoloģiskā apstrāde. Pēc dezinficēšanas saskaņā ar standartu Nr. 15 uz paletēm un stiprinājuma materiāliem norāda īpašu marķējumu – nacionālā karantīnas un augu aizsardzības dienesta piešķirtu reģistrācijas numuru, kā arī valstu kodus un dezinficēšanas metodes apzīmējumu (HT – heat treatment – termiskā apstrāde, KD – kiln-drying – kameržāvēšana, MB – methyl bromide – apstrāde ar metilbromīdu).
Jaunās eiropaletes parasti spēj izturēt 1500 kg vai pat 2000 kg svaru. Tomēr ir jāņem vērā arī citi faktori. Pirmkārt, nekādā gadījumā nedrīkst pārsniegt transportlīdzekļa maksimālo kravnesību. Līdz ar to, piekraujot pilnu puspiekabi ar standarta paletēm (33 gab.), katras paletes pieļaujamais svars būs tikai 800 kg. Otrkārt, lielākā daļa autokrāvēju un tamlīdzīgas noliktavas tehnikas nav pietiekami jaudīga, lai pārvietotu kravas, kas smagākas nekā 1800 kg.
Starptautisko kravas pārvadājumu dokumentos bieži jānorāda kravas vietu skaits – COLLI, CMR un TIR parasti izmanto saīsinājumu CLL. Šis termins atzīmē atsevišķu kravas (transporta) vietu – jebkādu kravu, ko var iekraut un izkraut kā vienu veselu: kastes, maisus, kastes, kannas, ko pārvadā bez paletēm, kā arī kravu uz paletēm. Tādējādi, ja konteinerā vai puspiekabē ir iekrautas 5 paletes un 12 kastes, tad transporta dokumentos var norādīt 17 colli. (no franču vārda colis – kaste, sainis, vienība, bagāžas vieta).
Kravu pārvadājumi ar pozitīvu reputāciju
Labākais piedāvājums ir vien dažu klikšķu attālumā. Izmantojiet pogu “uzzināt cenu” un saņemiet mūsu piedāvājumu visīsākajā laikā! Ar prieku uzņemsimies Jūsu kravu pārvadāšanu un ar to saistītos uzdevumus, kļūstot par Jūsu uzticamo loģistikas partneri!